Mio P550: ideální navigační PDA (test)

Mio P550 je výborný kapesní počítač pro navigaci. Má integrovaný GPS přijímač, výkonný procesor a nadstandardní kapacitu integrované paměti. Zbývá pouze investice do navigačních aplikací.
Kapitoly článku

GPS: o to tady běží

Mio využívá čip Sirf Star III, který by měl teoreticky zajistit bezproblémový příjem satelitního signálu i ve zhoršených podmínkách.

Horší příjem jsem zaznamenal v automobilu, alespoň ve srovnání s Asusem MyPal A632 a jeho výklopnou anténou. Navigaci většinou umisťuji k levé ruce řidiče z důvodu co nejméně zacloněného výhledu. Právě v tomto místě se ale anténa ukrývá pod A sloupkem, čímž se zhorší příjem. Projeví se to zejména v delším „chytání“ signálu. Po dvou hodinách nečinnosti začalo Mio navigovat až po zhruba čtyřech kilometrech jízdy. Změna umístění přístroje doprostřed čelního skla tuto prodlevu zcela eliminovala a navigace se chytila během několika okamžiků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dobré místo pro řidiče, horší pro příjem signálu

V místě s horším výhledem na oblohu nebo ve dvoře mezi vyššími budovami trvalo Miu určení polohy daleko déle než externímu přijímači MSI SF200 se stejným navigačním čipem. Také úroveň přijímaného signálu od zamčených satelitů byla nižší.

Pokud ale pominul problém s delším startem navigace při umístění pod A sloupkem automobilu, nezaznamenal jsem vážnější problémy s výpadky nebo nižší polohovou přesností. Neženete-li přijímač do kritických podmínek, zvládne svou práci chvalitebně.

 
 
 
 
Různé navigační aplikace na displeji Mia

Ano, jde to vypnout

Pro milovníky geocachingu mám jednu špatnou a jednu dobrou zprávu. Mio P550 má, podobně jako většina přijímačů Sirf Star III, aktivovanou statickou navigaci. Ta při pohybu do rychlosti 4 km/h eliminuje drobné korekce polohy od GPS. V případě geocachingu poznáte toto vylepšení rychle a snadno: šipka směřující k pokladu reaguje na změnu směru pomalu a chaoticky, neodečítá se vzdálenost a poklady se nedají hledat.

Nyní ta dobrá zpráva: statickou lze vypnout. Návod pro deaktivaci prostřednictvím PC jsme vydali již v září loňského roku, doporučuji však pročíst i diskusi pod článkem. V ní zjistíte, že statickou navigaci nelze vypnout u všech GPS přijímačů a že v některých případech je takový zásah hazardováním s funkčností přístroje. Holdujete-li tedy geocachingu, určitě se před koupí nového přijímače zajímejte o tuto funkci a úspěšnost deaktivace.

Vypnutí statické navigace v Miu

Pro deaktivaci potřebujeme program SirfTech. Archiv po stáhnutí rozbalte a jediný soubor EXE zkopírujte do přístroje.

Po spuštění aplikace zvolte položku Comm, vyberte Comm Port COM4, Baudrate 4800 a zvolte Open. Po úspěšném připojení se objeví informace o protokolu, přenosové rychlosti a podobně. Nyní z dolního menu vyberte NMEA a zde položku Set seriál Port (Switch to Sirf). Z roletek zvolte Sirf a Baudrate 4800, potvrďte tlačítkem Set. Tím jsme provedli změnu komunikačního protokolu z NMEA na Sirf.

 
Podrobný návod pro deaktivaci statické navigace v Miu P550

Nyní ze spodního menu vyberte Sirf a volbu Static Navigation. Stiskem tlačítka Get zjistíte aktuální nastavení. Je-li jediná položka zaškrtnutá, statická navigace je aktivní. Odškrtněte tedy tuto volbu a zvolte Set. Poté vraťte protokol spojení zpět na NMEA a aplikaci ukončete. Úspěšnou deaktivaci si můžete ověřit v jakékoli navigační aplikaci, která zobrazuje zeměpisnou polohu a rychlost. Pokud se údaje o poloze a zejména rychlosti neustále mírně mění, máte vyhráno a Mio můžete vzít do přírody na lov pokladů.

 
Po změně módu nezapomeňte přepnout zpět do protokolu NMEA

Výdrž a kompletní příslušenství

Akumulátor o spíše průměrné kapacitě 1 200 mAh, energeticky více náročný procesor a vskutku intenzivní maximální podsvícení nedávaly příliš růžové vyhlídky stran výdrže. Standardní test SPB Benchmarkem skončil s výsledkem 3 h 42 min. Při tomto testu zůstává intenzita podsvícení nastavena na maximum s nadprůměrným vytížením procesoru.

Druhý, ryze praktický test dopadl velmi podobně. Mio P550 jsem opřel o okno, tedy se 180procentním výhledem na oblohu. Aktivoval jsem navigační aplikaci a intenzitu podsvícení nastavil na maximum. Čas 4 h 3 min sice patří spíše mezi průměr, ale přesto byl nad očekávání dobrý. Pokud navíc snížíte intenzitu podsvícení na polovinu, prodloužíte výdrž mírně pod pět hodin.

Kapesní navigátory si své označení zasluhují mimo jiné i díky kompletnímu příslušenství do automobilu. Držák se skládá ze dvou částí, husího krku a samotné kolébky. Husí krk patří opravdu mezi ty tuhé, díky tomu se ale přístroj na nerovnostmi posetých komunikacích nepohupuje. Přísavka drží pevně na první pokus. Samozřejmě nechybí ani napájení do cigaretového zapalovače. Kabel je zkroucený pouze z části, rovný drát lze snáze tvarovat a schovat do záhybů palubní desky. V balení dále nechybí ani síťový napáječ s dvojicí vidlic a standardní synchronizační kabel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák a CL nabíječka

Ideální navigátor

Mio P550 DigiWalker pro mne v současné době představuje nejlepší kapesní navigátor v poměru ceny a výkonu. Nabízí slušný procesor, do navigačních začátků postačující kapacitu integrované paměti a nutné příslušenství do automobilu.

Možná si říkáte, jak mohu doporučit navigační kapesní počítač, u něhož v nedostatcích píšeme o nižší citlivosti. Většina uživatelů si totiž této skutečnosti nikdy za dobu používání nevšimne, zvláště pokud nemá možnost přímého srovnání. Zato se počítají detaily jako matný displej či široká dynamika podsvícení displeje. Pod tíhou těchto argumentů se pár neduhů uvedených v úvodu recenze hravě ztratí. Na závěr ovšem musím znovu připomenout, že hodnotím z pozice řidiče. Hledáte-li kapesní počítač pro každodenní použití s občasným využitím navigace, poohlédněte se raději po rozměrově drobnější konkurenci.

Zapůjčil: www.agen.cz

Témata článku: , , , , T-Mobile MDA Compact, Jediná položka, Test, Malý otvor, Chytání, Vysoká úroveň, Idea, Modré světlo, Integrovaný wi-fi, PDA, Spodní menu, Náročný proces