Mobil a automobil: jak to jde dohromady?

Ač se to na první pohled ani nezdá, svět mobilních telefonů a automobilů je velmi propletený. Auta i mobily navrhují stejní designéři, telefony mají stejné „válečné“ barvy nebo jsou přímo zabudované do palubní desky automobilu. A už jste viděli mobilní telefon, který vypadá jako sporťák?

Mobilní telefony se pro mnohé z nás staly nezbytnou součástí každodenního života, stejně jako automobily. Tyto dva zdánlivě spolu nesouvisející výdobytky moderní techniky mají však čím dál více společného.

Mobil v automobilu

Používání mobilních telefonů se natolik rozmohlo, že jsme brzy začali běžně telefonovat i při řízení automobilu. Netrvalo dlouho a z důvodu odvádění pozornosti od řízení a s tím související zvýšené nehodovosti bylo telefonování v automobilu zakázáno. Přesněji řečeno, bylo zakázáno telefon při jízdě držet, telefonovat můžeme nadále při použití handsfree sady.

Jenže ani handsfree není spásou, pokud nemáte telefon s hlasovým vytáčením. Jakmile telefon vezmete do ruky kvůli volbě čísla, dopouštíte se přestupku. Je však nutné uznat, že i pouhé procházení telefonního seznamu je za jízdy dosti riskantní záležitost.

Handsfree není dokonalé zařízení ani z hlediska konstrukčního řešení a komfortu při telefonování. Je bezpochyby, že daleko lépe se komunikuje s tzv. „těžkými“ handsfree sadami, tedy pevně zabudovanými ve vozidle, které využívají vhodně umístěného mikrofonu a velkého reproduktoru, případně rovnou reproduktorů autorádia. Je však nezbytný servisní zásah do vozidla, které navíc začne hyzdit držák telefonu. Lehké bondovky nebo bluetoothová sluchátka žádnou instalaci nepotřebují, většinou ale neposkytnou dostatečný komfort při telefonování v hlučném interiéru automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Telefon přímo zabudovaný v automobilu již od výrobce

Jako ideální řešení se jeví mobil přímo integrovaný do přístrojové desky. Většina renomovaných automobilek již nabízí u svých modelů vyšších tříd integrovaný mobil v základní výbavě. Do palubní desky vložíte SIM kartu a můžete telefonovat. Tlačítka pro ovládání jsou snadno přístupná, najdete je třeba rovnou na volantu, ovládání je často spojeno s displejem palubního počítače.

  
Ovládání telefonu v Audi A8

Chytré mobilní telefony nabídnou řidičům i jiné užitečné funkce než pouze telefonování. Máme zde na mysli především navigaci prostřednictvím systému GPS. O této vymoženosti jste si na MobilManii mohli již přečíst i podrobné recenze. Abyste se ale nedopustili přestupku, je nutné telefon nastavit před jízdou a potom na něj už nesahat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace v automobilu prostřednictvím chytrého telefonu s GPS modulem

Nikdo asi nebude pochybovat o tom, že používání telefonu značně odvádí pozornost od řízení automobilu. Otázkou ale navíc zůstává, zda se dokážeme dostatečně soustředit na jízdu při telefonování i se sebelepší handsfree sadou. Od běžného rozhovoru se spolujezdcem se telefonát přece jen liší a vyžaduje více soustředění. Nejen z hlediska reprodukce zvuku, ale hlavně proto, že je člověk nucen přemýšlet o diskutovaném problému. Na druhou stranu, o co více je základní ovládání telefonu náročnější na soustředění než například ovládání rádia? Tlačítko rychlé volby je každý schopen stisknout i poslepu.

Mobil jako automobil

Po čistě praktickém splynutí telefonu a automobilu se čím dál více setkáváme i se splynutím designu. Příznivci automobilových značek nebo proslavených automobilových designérů prahnou po mobilech ve stejném stylu. Jednou z prvních takových vlaštovek byla Motorola i833 Pininfarina Limited Edition. Jak již název napovídá, telefon vznikl v hlavách světoznámých designérů italského studia Pininfarina, kde se navrhují takové skvosty na čtyřech kolech, jako jsou Ferrari nebo Maserati. Telefon má svými oblými tvary evokovat vzpomínky na staré vozy značky Ferrari.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motorola i833 Pininfarina Limited Edition

Právě úspěšná italská automobilka se vztyčeným koníkem ve znaku má zřejmě nejvíce fanoušků, kteří se mohou těšit také například na novou kolekci stylových telefonů Sharp GX25 a 902. Těmto rudým telefonům jsme se na MobilManii již podrobně věnovali.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sharp GX25 a 902 v barvých Ferrari • stylovou proměnou prošla i nabídka telefonu

Vzpomeňme také na Siemens SX1 ve speciální McLaren edici. Černá barva tomuto chytrému telefonu vskutku sluší. Spolu s upraveným zevnějškem je v telefonu připravena paměťová karta plná multimediálního materiálu, samozřejmě na téma McLaren a formule 1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Siemens SX1 McLaren

Stranou nezůstalo ani Porsche, jehož designéři spolupracovali na vývoji nového telefonu LG M4300. Sice byste na první pohled neuhodli, co vám to vlastně mobil připomíná, ale ostře řezané křivky, střídavě prohnuté linie nebo i barevná kombinace jsou ve světě mobilních telefonů doposud nevídané.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LG M4300

Tip: mnoho živých fotografií a specifikaci LG M4300 najdete zde

LG šlo ale ještě dál. Včera představilo kolekci telefonů, které nemají s auty pouze podobný design, ale přímo tak vypadají. Tři telefony s označením SD410, KP4100 a LP4100 připomínají sportovní vozy a budou k dostaní v různých barvách. Konstrukčně se jedná o telefony odvozené z již zmíněného modelu M4300. Nabízejí multimediální funkce, megapixelový fotoaparát a displej schopný zobrazit 262 tisíc barev. Nejprve budou nabízeny na domácím trhu, ale později by se měly dostat také na severoamerický a evropský trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Udělějte si místo na stole, ať máte kde zaparkovat

Troufám si tvrdit, že různé automobilky budou strkat nos do designu mobilů čím dál více, budou si to však žádat přímo výrobci telefonů. Atraktivní mobil ozdoben navíc zvučným jménem některé světoznámé automobilky půjde jistě dobře na odbyt i za nadsazenou cenu.

Mobilní automobil

Telefony LG s tvarem sportovního automobilu jsou jistě atraktivní, to hlavní jim ale chybí – kola. Bez podvozku se nemůže žádné auto pohybovat, ať už se jedná o skutečný automobil nebo pouze zmenšený model. Řešení je ovšem prosté. K telefonu si stačí dokoupit originální minipodvozek. Vybrat si můžete ze dvou verzí. Buď základní, kde dostanete dvě jednoduché nápravy, nebo vylepšenou, kde je jedna náprava poháněná natahovacím mechanismem. Nápravy se k telefonu připevňují pomocí oboustranné lepicí pásky, která zajišťuje dostatečně pevné přichycení a zároveň možnost jednoduchého odejmutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Kdo si hraje, nezlobí ... 

Náměty k diskuzi:

  • Telefonujete za jízdy? S handsfree nebo s telefonem v ruce? 
  • Myslíte si, že na pozornost řidiče má vliv i telefonování s handsfree?
  • Připlatili byste si za telefon ve speciální edici vaší oblíbené automobilky?
Diskuze (23) Další článek: Rarita: v Česku se bude prodávat stříbrná Nokia 6681 (foto)

Témata článku: LG, , Siemens SX1, Sportovní automobil, MOBI, Jak, Sportovní auto, Auto, Italská automobilka, TV Sport, Maserati, Automobil, Mobil