Může opravdu mobilní telefon na palubě dopravního letadla způsobit neštěstí? Zajímala nás pravda, a proto jsme prozkoumali dostupné informace, zeptali se odborníků a dokonce uskutečnili několik testů přímo v letadle.
Vladislav Janeček: „Při havárii dopravního letadla zahynuly všechny osoby na palubě. Jednou z možných příčin mohl být zapnutý mobilní telefon …“ Může opravdu mobilní telefon na palubě dopravního letadla způsobit neštěstí? Zajímala nás pravda, a proto jsme prozkoumali dostupné informace, zeptali se odborníků a dokonce uskutečnili několik testů přímo v letadle. Výsledky stojí za to.
Není letadlo jako letadlo. Letouny jsou malé i velké, dopravní i sportovní. Zatímco ve velkém dopravním letadle vám mobil zakazují, v malém sportovním letounu se mobil stal téměř běžnou výbavou pilota. Známe i případ, kdy pilot ultralehkého letadla poté, co mu vypověděla službu palubní radiostanice, komunikoval celý zbytek letu až do úspěšného přistání s řídící věží právě pomocí obyčejného mobilu.
Na palubě velkých dopravních letadel je ale vše úplně jinak. Jejich interiér je velmi dobře odrušen proti pronikání radiových signálů zvenčí, mobilní telefon proto musí použít všechen svůj výkon. Velký vysílací výkon může zmást – a také zmate – navigační a bezpečnostní palubní systémy. Při letu za dobré viditelnosti se pilot může orientovat podle horizontu země, v mracích nebo v mlze se však musí spoléhat pouze na přístroje. Právě zde je velké riziko jejich ovlivnění a to zejména při startu nebo přistání. Zatímco ve výšce 10–12 kilometrů je většinou viditelnost dobrá a případné změny se dají korigovat; v blízkosti země jde téměř o centimetry.
Jak může telefon zmást radionavigační systémy? Na trupu letadla se nachází několik nezávislých anténních systémů, které přijímají různé radiové a navigační signály. Některé komunikují s řídící věží, jiné s ostatními letadly nebo s automatickými systémy. Tuto komunikaci zpracovávají palubní systémy letadla a výsledkem je klidný a bezpečný let. Pokud však mobilní telefon vyzáří vlastní signály, tyto systémy je zpracují a vyhodnotí jako chybné. Automatický bezpečnostní systém letadla začne postupně odpojovat tyto zdánlivě „nefunkční“ části tak dlouho, až dojde k odpojení všech životně důležitých zařízení. Letadlo se tak kvůli jednomu zapnutému mobilnímu telefonu může stát neovladatelným.
Dalším možným rizikem spojeným s použitím mobilního telefonu na palubě letadla, je obdobné nebezpečí jako na benzinových pumpách. Před startem totiž většinu hmotnosti letadla tvoří palivo a mobilní telefon může vytvořit v nádrži elektrickou jiskru. Přestože letecké palivo není výbušné – obdobně jako například nafta – může dojít k jeho vzplanutí. A přiznejme si, že požár v oblacích není příjemná vyhlídka.
Praktický test: mobil způsobil odchylku dvacet stupňů! Podle hesla „nevěř ničemu, o čem se nepřesvědčíš“ jsme provedli praktický test vlivu zapnutého mobilu na skutečné letadlo – sportovní akrobatický letoun Zlín. Testování prováděl letecký konstruktér ing. Stanislav Poslušný a zaměřili jsme se především na test vlivu na radionavigaci.
Když jsme naladili radiomaják vzdálený pouze několik kilometrů, zapnutý mobil Motorola M3888 se nijak neprojevoval. Přeladili jsme proto na rakouský radiomaják Bruck vzdálený 140 kilometrů (tato vzdálenost přitom není v praxi nijak výjimečná). Při nasměrování antény vysílajícího mobilního telefonu k anténě radiokompasu ukázala ručička ukazatele odchylku 20 stupňů od správného směru!
Přestože testování probíhalo na sportovním akrobatickém letadle, jehož navigační výbava je o poznání skromnější než výbava velkých dopravních letadel, zjištěná odchylka způsobí při letu vážné potíže s navigací. Pokud by se pilot za letu orientoval pouze podle navigačních přístrojů, chyba navigace způsobí, že poletí jiným kurzem, tudíž mine letiště a po spotřebování paliva může být donucen k nouzovému přistání. V dopravním letadle bude mít mobilní telefon stejný vliv na daleko větší množství důležitějších přístrojů.
Jak funguje radionavigace? Součástí navigačního systému letadla je síť pozemních vysílačů. Pilot na ovládacím panelu radiokompasu naladí frekvenci žádaného vysílače a ručička přístroje mu ukáže, jakým směrem má k tomuto vysílači letět. Toto radiové vysílání můžete naladit i na běžném domácím rádiu, který dokáže přijímat vysílání v pásmu středních vln – například námi testovaný rakouský radiomaják Bruck vysílá na frekvenci 408 kHz..
Výrobci dopravních letadel rozlišují dva druhy mobilit: přímé a nepřímé vysílače. Zatímco přímo vysílající zařízení (mobilní telefony, obousměrné pagery, vysílačky nebo hračky na dálkové ovládání atd.) jsou pro klidný průběh celého letu velmi nebezpečné, zařízení vysílající nepřímo (walkmany, discmany, elektronické hry, přenosné počítače, laserová ukazovátka apod.) můžou být na palubách dopravních letadel tolerována. Přesto mohou být někdy – například po neodborné opravě – příčinou problémů.
Boeing doporučuje, aby zařízení, u kterých může vzniknout podezření, že by mohla být příčinou problémů, byla během kritických fází letu (vzlet a přistání) vypnuta. Společnost rovněž doporučuje zakázat používání zařízení. která záměrně vysílají elektromagnetické signály, jako jsou například mobilní telefony, během celého letu.
Přestože se o nebezpečích spojených s používáním mobilních telefonů na palubě letadel často hovoří jen jako o možných nebo dokonce málo pravděpodobných, letecké společnosti raději volí prevenci a zapnuté mobily striktně zakazují. Ve svém vlastním zájmů tyto zákazy neignoruje a pečlivě zkontrolujte, jestli je váš mobil skutečně vypnutý. Když chcete mít naprostou jistotu, vyjměte z telefonu baterii. Mobil vám ve vzduchu stejně k ničemu nebude, protože pozemní vysílače mají své antény namířeny vodorovně a ve výšce nebudete mít žádný signál.
Fischer Air létá bez mobilů Letecké společnosti Fischer Air jsme položili otázky k používání mobilních telefonů na palubě jejich letadel:
Boeing společnosti Fischer Air byl podstoupen leteckému a laboratornímu testu v kombinaci s šestnácti nejběžnějšími mobilními telefony. Testy se zjistilo, že se jedná o zařízení přenášející elektromagnetické záření, které překračuje letecký limit. Hlavním nebezpečím mobilních telefonů je, že můžou zasáhnout do operace letecké komunikace nebo navigačního systému, pokud vyzařování překročí povolenou úroveň.
Palubní telefony, které jsou instalovány v našich letadlech, nejsou vlastně mobilní telefony: jde o součást palubního radiopřijímače, který je spojen se satelitním systémem. Tyto přístroje nejsou pro systémy nebezpečné.
Pokud si vybíráte leteckou společnost pro svou cestu, dejte přednost známým dopravcům před mnohdy levnějšími aerolinkami tzv. rozvojových zemí. Zatímco renomované aerolinky pořizují výhradně nová letadla a náležitě je udržují, tito levnější dopravci používají staré letouny a za jejich stav se vám nikdo nezaručí. Můžete sice ušetřit, ale riziko za to nestojí.
Také Boeing měl mobilní problémy 1995, Boeing 737: Notebook jednoho z pasažérů způsobil výpadek autopilota po startu. Pilot bleskově zareagoval na vzniklou situaci a nedošlo k neštěstí. V průběhu vyšetřování byl počítač podroben laboratornímu měření a zjištěné vyzařování přesáhlo povolené hranice.
1996–1997, Boeing 767: V průběhu těchto dvou let Boeing eviduje hlášení od pěti leteckých dopravců, kteří se u svých letadel setkali s problémem rušení některých zařízení: především navigačních systémů a letového počítače. Toto rušení bylo ve čtyřech případech zaviněno mobilními telefony a v jednom případě digitální hrou.
1998, Boeing 747: Kapesní počítač jednoho z cestujících ovlivnil autopilota a došlo ke změně kurzu celého letounu. Po vypnutí tohoto počítače se letadlo automaticky během jedné minuty vrátilo na svůj původní kurz.