ODPOVĚDNOST ZA VADY ZBOŽÍ Z BAZARU
Při nákupu v bazarech se lze často setkat s lákavou propagací prodávaného zboží, které údajně ještě „je v záruce,“ neboť dosud neuplynula zákonem stanovená či původním prodávajícím poskytnutá záruční doba. Toto prohlášení je však zavádějící, neboť nemá oporu v zákoně.
Jde totiž o to, že právo z odpovědnosti za vady (tedy tzv. záruční odpovědnost) přímo souvisí s konkrétní smlouvou o prodeji zboží v obchodě, a proto je prodávající věci odpovědný za vady prodaného zboží pouze prvnímu kupujícímu, a to v rozsahu zákonem stanovené záruky, případně nad tento rámec v rozsahu, který sám dobrovolně určí. Pokud ovšem ještě před uplynutím záruční doby spotřebitel prodá, daruje či jinak převede dotčenou věc na jinou osobu, nový nabyvatel věci nenastupuje do práv původního kupujícího, a nemůže proto ani sám uplatňovat odpovědnost za vady (reklamovat) zboží u původního prodávajícího. Není však vyloučeno, aby původní kupující s novým nabyvatelem věci uzavřel písemnou smlouvu o postoupení pohledávky z odpovědnosti za vady ve smyslu § 524 občanského zákoníku, na jejímž základě by nový nabyvatel získal práva z odpovědnosti za vady, která dosud měl původní kupující. Stejně tak je možné, aby původní kupující vystavil novému nabyvateli k uplatnění odpovědnosti za vady plnou moc, případně aby sám odpovědnost za vady uplatňoval, byť už není vlastníkem věci. Všechny uvedené alternativy ovšem předpokládají součinnost původního kupujícího, což ovšem právě v případě bazarů nelze zřejmě očekávat. V žádném případě však pouhou koupí zboží v bazaru není právo z odpovědnosti za vady na nového kupujícího postoupeno, a to ani v případě, že je ke zboží poskytnut původní záruční list či doklad o koupi!
Podle ustanovení § 741 občanského zákoníku odpovídá bazar kupujícímu za vady prodané věci a odpovídá též za to, že věc má vlastnosti, které bazar při prodeji uvedl. To odpovídá i úpravě obsažené v § 619 občanského zákoníku, podle nějž prodávající (tedy bazar) odpovídá za vady, které má prodaná věc při převzetí kupujícím, přičemž však u věcí použitých neodpovídá za vady vzniklé jejich použitím nebo opotřebením. Není proto možné uplatňovat odpovědnost za vady třeba ve vztahu k omšelé povrchové úpravě výrobku, ošlapané podrážce boty či třeba mírně poškrábanému displeji hodinek.
Důležité však je, že narozdíl od prodeje nových věcí v případě věcí použitých odpovídá prodávající pouze za vady, které má věc při převzetí kupujícím; neexistuje proto žádná záruční doba, po niž by prodávající odpovídal za další vady, které by se projevily po převzetí věci kupujícím. Vzhledem k problematické změně textu ustanovení § 619 odst. 1 občanského zákoníku s účinností od 1. ledna 2003 pravděpodobně není možné nadále dovozovat odpovědnost bazaru za vady skryté, které při převzetí zboží existovaly, avšak vyšly najevo teprve později. Za takové vady bazar až do 1.1.2003 jednoznačně odpovídal, avšak v důsledku špatně provedené novelizace občanského zákoníku, která pojem výskyt vady zřejmě nedopatřením a nesprávnou implementací evropské směrnice nahradila termínem projevení vady.
Jak je tedy uvedeno, na zboží z bazaru se tedy žádná zákonná záruka nevztahuje, pokud ji prodávající sám dobrovolně neposkytne. Prodávající odpovídá podle ustanovení § 616 odst. 1 občanského zákoníku pouze za vady, které prodávaná věc má již při převzetí (což musí kupující prokázat), přičemž se za takové vady nepovažují vady odpovídající míře běžného opotřebení. Pokud se však vada vyskytne v prvních šesti měsících po převzetí zboží, musí prokazovat bazar, že vada vznikla teprve po převzetí zboží - pokud to neprokáže, platí dle ustanovení § 616 odst. 4 občanského zákoníku vyvratitelná domněnka, že se jedná o vadu, která již existovala v době převzetí. Nejde však o záruku (tou je totiž odpovědnost za vady, které se vyskytnou až po převzetí zboží).
Veškeré vady je přitom nutno s ohledem na ustanovení § 626 odst. 3 občanského zákoníku reklamovat u bazaru nejpozději do 24 měsíců ode dne převzetí věci kupujícím. Prodávající může tuto dobu v dohodě s kupujícím zkrátit, ne však méně než na 12 měsíců; tuto zkrácenou dobu je však povinen prodávající uvést v dokladu o prodeji věci, jinak se má za to, že platí lhůta 24 měsíců pro uplatnění reklamace.
Při uplatnění odpovědnosti za vady (reklamaci) platí obdobná práva a povinnosti, jako při prodeji nových věcí, samozřejmě pouze s výše uvedeným omezením, že reklamovat lze jen vady, které věc měla již v době převzetí z bazaru.
I bazar je povinen podle § 616 občanského zákoníku prodávat zboží (s přihlédnutím k tomu, že jde o zboží použité a opotřebované) v požadované jakosti a s požadovanými vlastnostmi, s vlastnostmi bazarem či prodávajícím popisovanými nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávanými, popřípadě v jakosti a s vlastnostmi pro věc takového druhu obvyklými. Prodávané zboží musí odpovídat požadavkům právních předpisů (například technických v případě automobilů či telefonů), být v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti (připadá-li to v úvahu) a odpovídat obvyklému účelu (tedy například telefon by měl být funkční v českých telefonních sítích, vozidlo by mělo být možné provozovat na českých pozemních komunikacích apod.). Zboží musí být bez vad.
Ustanovení § 616 odst. 3 občanského zákoníku stanoví, že pokud nemá zboží při převzetí kupujícím vlastnosti popsané v předchozím odstavci, má zákazník právo na to, aby bazar bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedl zboží do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle volby kupujícího buď výměnou, nebo opravou. Není-li ani oprava, ani výměna možná (například proto, že bazar již jiný kus stejného zboží nemá), může zákazník požadovat (opět dle vlastní volby) buď přiměřenou slevu z ceny věci, nebo od smlouvy odstoupit (tedy vrátit zboží a požadovat celou kupní cenu, kterou zaplatil). To samozřejmě neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s popsanými vlastnostmi věděl (právě v souvislosti s opotřebováním zboží), nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil (zboží poškodil).
Zákon o ochraně spotřebitele v § 19 odst. 3 stanoví, že bazar je povinen reklamaci do 30 dnů ode dne jejího uplatnění vyřídit, a to včetně odstranění vady, pokud se s kupujícím nedohodne na delší lhůtě (nestačí tedy jeho jednostranné prohlášení, že oprava bude hotova později – s takovým prohlášením by musel spotřebitel souhlasit, k čemuž však nemůže být nucen). V případě, že uvedená lhůta bude překročena, má spotřebitel právo požadovat slevu nebo odstoupit od smlouvy.
Pro SPIS
Mgr. Tomáš Pelikán
Advokát