Mobilní komunikace: co nás čeká a nemine

Jak to dnes vypadá v sítích dvou a půlté a třetí generace? Kam bude směřovat vývoj v následujících letech? Přinášíme přehledné tabulky s čísly o globálním vývoji mobilních sítí. Multimediální telefonování totiž klepe na dveře.

Zajímá vás, jak to dnes vypadá ve světě mobilní komunikace dvou a půlté a třetí generace? Kam bude pravděpodobně směřovat v následujících letech? Bude se vám líbit multimediální telefonování? Dnes vám přinášíme stručné tabulární přehledy o globálním vývoji v této oblasti.

Trh mobilní komunikace pohání nejen vývoj nových mobilních telefonů ale i služeb, které přináší uživatelům dosud netušené možnosti a zábavu. Novinky se na nás hrnou takřka s měsíčním odstupem. Kdo by si před dvěma lety myslel, že si bude moci koupit telefon s displejem podporujícím škálu 65 tisíc barev a bude si ne něm prohlížet streamované video? Každý z nás má větší či menší přehled o službách a technologiích v České republice. Méně už je lidí, kteří pracují v zahraničí nebo cestují tak často, že zjistí všechny možnosti mobilní komunikace v cizině, natož aby se zajímali o počty tamních zákazníků, nebo četli ročenky analytických společností. Nicméně není na škodu občas nahlédnout do statistik a získat tak přehled o celkové situaci.

Statistika nuda je, má však cenné údaje

Podíváme se, jak vypadá svět mobilních technologií v číslech. Není-li uvedeno jinak, pochází údaje z konce března tohoto roku. Současný stav mobilní komunikace dvou a půlté generace (2,5G) je například v České republice následující: černobílé displeje mobilů nahrazují barevné, datujeme přes GPRS, zvoníme vícehlasně, hrajeme si s Javou, posíláme obrázky, animace, někteří stahují i krátká videa, obecně se stáváme více multimediální. Mobilní komunikace třetí generace převezme navnaděné zákazníky 2,5G a nabídne jim video telefonování, barevné multimediání zprávy, posílání videa, dokonalejší kamerky, rychlejší přenosy atd. Dnes nám 3G připomíná japonská služba i-mode, o které se na Mobilmanii již několikrát psalo a operátoři čile testující sítě UMTS, které budou služby třetí generace přenášet.

Přehled předplatitelů služby i-mode ve světě

Stát

Operátor

Počet zákazníků

Japonsko NTT DoCoMo

37 000 000

Německo e-Plus (KPN)

123 000

Nizozemí KPN Mobile

111 000

Francie Bouygues Telecom

100 000

Taiwan KG Telecom

61 000

Belgie Base (KPN)

2 000

Celkem

37 397 000

zdroj: Benchmark Group

Vývoj světového trhu s mobilními komunikacemi třetí generace

Rok Příjmy (mld. USD) Počet předplatitelů (mil.)
2003

10

8

2004

40

45

2006

110

185

2008

200

380

2010

320

615

zdroj: UMTS Forum

Podíl třetí generace 3G na celosvětovém provozu mobilních komunikací 

2002 2005 2007
0,3% 9,4% 14,3%
zdroj: Ovum, září 2002

Vývoj amerického a evropského trhu s mobilními komunikacemi 2,5G a 3G. Počet zákazníků v milionech 2,5G a 3G na americkém a evropském trhu

  2002 2003 2004
  Počet zákazníků 2,5G a 3G Podíl ze všech mobilních uživatelů Počet zákazníků 2,5G a 3G Podíl ze všech mobilních uživatelů Počet zákazníků 2,5G a 3G Podíl ze všech mobilních uživatelů
USA 10,3 7,1 % 62,9 39,1 % 114,7 65,8 %
Evropa 3,7 1,2 % 15,7 4,8 % 35,8 10,6 %
zdroj: Morgan Stanley, srpen 2002

Vývoj amerického a evropského trhu podle technologie 2,5G a 3G. Počet zákazníků v milionech 2,5G a 3G podle technologie

  2002 2003 2004
  USA Evropa USA Evropa USA Evropa
CDMA 2000

9,8

0

44,8

0

69,2

0

GPRS

0,5

2,7

18,1

9,5

45,5

19,7

Evropa UMTS

0

1

0

6,2

0

16,1

zdroj: Morgan Stanley, srpen 2002

Vývoj světového trhu s mobilním internetem. Vývoj počtu zákazníků v milionech

  2001 2006

Mobilní internet

74

320

Zprávy EMS a MMS

305

1000

zdroj: In-Stat/MDR, 2002

Míra penetrace mobilního internetu. Země s nejvyšším počtem uživatelů mobilního internetu vzhledem ke všem zákazníkům mobilních telefonů

Země Míra penetrace

Japonsko

72,3 %

Korea

59,1 %

Finsko

16,5 %

Kanada

13,8 %

Singapur

9,4 %

Německo

7,9 %

USA

7,9 %

Itálie

7,0 %

Velká Británie

6,9 %

Taiwan

6,6 %

Francie

5,6 %

zdroj: MPHPT, 2001

Přehled celosvětového trhu mobilních komunikací v roce 2002

Počet zemí pokrytých signálem

169

Počet využívaných sítí

467

Počet předpovězených plánovaných sítí

118

Počet uživatelů (v milionech)

1 129,8

zdroj: GSM World, prosinec 2002

Rozmístění zákazníků podle geografických zón

Zóna Poměr
Evropa 35,3 %
Asie - pacifická část 34,5 %
Severní a Jižní Amerika 23,6 %
Afrika a Střední Východ 6,6 %
zdroj: Baskerville, Global Mobile, ART

Co nás čeká a nemine

Z výše uvedených čísel vyplývá, že nás čeká doba multimediální. Operátoři nám nachystají nepřeberné množství informací a zábavy, které budeme moci čerpat rozličnými způsoby. Jediné smysly, které zůstanou prozatím nedotčeny mobilními technologiemi, budou čich a chuť. Za všemi těmito čísly se rýsují obrovské investice. Běžný uživatel se jistě bude v první řadě ptát na cenu všech nových služeb. Osvědčeným modelem zůstává nízká jednotková cena a o to větší celkově spotřebované množství. V blízké budoucnosti se bude nadále nejvíce telefonovat v Evropě, Severní Americe a v pacifické části Asie. Velký rozvoj mobilních technologií se očekává na Středním východě, v Africe a Jižní Americe. Několikanásobně má vzrůst využití mobilního internetu a přenosů GPRS.

Trendem mobilních telefonů se stává přítomnost různých dostupných technologií najednou. Triální mobily podporující evropské i americké sítě nejsou vzácností. Můžeme si vybrat zda chceme přenášet data přes vytáčené spojení nebo GPRS, způsob připojení mobilního telefonu přes kabel, infra nebo bluetooth. Mobily budou podporovat více herních platforem najednou, zprávy budeme moci odesílat jako SMS, EMS, MMS, e-mail z e-mailového klienta, z WAPu, nebo i-mail v rámci služeb i-mode.

Diskuse: budou existovat technologie vedle sebe nebo se budou postupně slučovat? Budou příští telefony využívat sítí GSM, CDMA, W-CDMA, UMTS? Nebo se po přechodném období setkáme všichni v síti třetí generace a budeme se vidět a slyšet díky jedné platformě?

Diskuze (1) Další článek: Zkušenosti: Eurotel Data Nonstop v praxi

Témata článku: , , , MOBI, Přechodné období, Předplatitel služby, Velký rozvoj, Osvědčený model, Komunikace, Morgan Stanley, Měsíční odstup, Mobil podporující, Příští telefon, Mobil, Bouygues Telecom, Mobilní komunikace, Jednotková cena