Mobilní operátoři v 1. čtvrtletí: nejlepší byl Eurotel

Začátek roku 2004 přinesl opět nečekané zvraty. Nejvíce zákazníků získal operátor, od něhož bychom to ještě před pár měsíci nečekali. Minulý vítěz je pro změnu poražen. A co ten třetí? Ten má pro smích uděláno.

Rok 2003 je za námi

Uplynulý rok 2003 patřil v historii mobilní komunikace vůbec k těm nejzajímavějším. Urputný boj o ty nové a „mobilně“ nepoznamenané zákazníky pomalu dohasíná a proto je potřeba vytasit jiná esa z rukávu. Cílem operátorů je udržet si stávající zákazníky a případně nalákat ovečky od konkurence. Na trhu se přiostřuje, což si všichni účastníci uvědomují. O případném úspěchu či neúspěchu však rozhodují čísla.

Ve všech čtvrtletích minulého roku jsme vás informovali o statistických i finančních výsledcích našich operátorů, o jejich vzestupech i pádech. Nejinak tomu bude ani dnes.

První kvartál roku 2004 je za námi. Minulý rok byl ve znamení T-Mobilu, který zatlačil o Vánocích pořádně na pilu, až se z toho vyklubalo celkové vítězství. Na druhém místě skončil s viditelným odstupem Oskar, na Eurotel zbylo až třetí místo. V celkovém součtu je ovšem Eurotel pořád první, T-Mobile mu šlape na paty a chce se stát u nás do dvou let operátorem číslo 1. Tržní svět se ale točí naopak, proto i první čtvrtletí 2004 přineslo řadu překvapení.

Eurotel překvapil, T-Mobile zklamal

Nejvíce zákazníků si během prvních tří měsíců 2004 připsal Eurotel, konkrétně tedy 68 000 nových klientů. Na druhém místě je s malým odstupem Oskar, který získal celkem 66 971 nových uživatelů. Největší propad zaznamenal T-Mobile, 43 000 nových zákazníků je zhruba o třetinu méně než získala konkurence.

Tržní podíl našich dvou největších operátorů klesnul, pouze Oskar si o něco přilepšil. Po prvním čtvrtletí má Eurotel podíl 43,3 %, T-Mobile 40,4 % a Oskar 16,3 %. Kolik je to zákazníků? Eurotelu je věrných 4,28 milionu lidí, T-Mobilu necelé čtyři miliony (3,99) a Oskar má 1,61 mil. Naši operátoři mají v tuto chvíli celkem 9 890 000 zákazníků, resp. aktivních SIM karet.

 
Počet nových zákazníků za jednotlivá čtvrtletí

 
Procentuální nárůst počtu zákazníků

Předplacené služby jsou na ústupu

Rozhodně zajímavé je sledování poměru mezi uživateli paušálních a předplacených služeb. Podle Oskara si celých 76 procent z nově získaných zákazníků aktivovalo paušální program a celkový podíl těchto zákazníků je 44 %. U konkurenčního T-Mobilu se podíl twistových zákazníků neustále snižuje, v prvním čtvrtletí údajně získal 58 000 paušálních zákazníků, přičemž 15 000 twistových uživatelů ztratil. Pro operátora je to ovšem "malá domů", jelikož počítá s tím, že lidé z Twistu přešli na jeho tarify. Docela bych tomu i věřil, T-Mobile totiž v půlce ledna nabídnul Tarif na zkoušku. Pokud někomu přechod z Twistu na paušál nevyhovuje, může se do tří měsíců vrátit. Podíl paušálních zákazníků se u T-Mobilu pohybuje okolo 24 %, což je o dvacet procent méně než u Oskara. Eurotel tyto statistiky nezveřejňuje.

 
Počet zákazníků po jednotlivých čtvrtletích

 
Celkový počet zákazníků českých mobilních operátorů

Balíčky dnes letí

Nás ale zajímá, proč jsou výsledky takové, jaké jsou. Gratulovat si mohou u Eurotelu, největší čtvrtletní nárůst ze všech operátorů je pro současnou jedničku výborným probuzením do nového roku. Svůj podíl na tom má jistě řada Top balíčků, které operátor představil zkraje roku a dostatečně to podpořil i po marketingové stránce. Dalším benefitem, který Eurotel svým zákazníkům nabídnul, byl aktivační poplatek snižený na 1 830 Kč (běžně 3 654 Kč). Pořízení mobilu (a paušálu) se slevou téměř dvou tisíc je dostatečný argument, proč to udělat zrovna u Eurotelu. Eurotel v tomto kvartálu dále spustil službu Jukebox (stahování hudby do mobilu), zábavní portál Live a také inovovaný věrnostní program Go Bod. To ale zrovna nejsou příklady služeb, které mohou výrazným způsobem zvýšit počet zákazníků.

 
Podíl na trhu po jednotlivých čtvrtletích

 
Změna podílu na trhu

Volejte Dlouho

Co Oskar? Vsadil rovněž na doplňkové balíčky a zároveň stihnul upravit ceny svých datových tarifů, což ale potěšilo spíše stávající zákazníky. Největší událostí byla kompletní změna tváře, kterou uvedl slogan „Stačí říct“. Nechyběla mohutná vlna propagace, což jistě mělo svůj vliv na nové zákazníky.

T-Mobile se blýsknul dočasnou službou Dlouhé hovory, kdy jste mohli volat až hodinu za cenu pouhých tří minut. Hodně se mluvilo také o Volacích tónech, neproběhla ovšem žádná masivní odezva. Některé jiné určitě potěšila možnost pořízení dotovaného telefonu k výhodným tarifům Hit. Třešničkou na dortu už byl potom jen Twist Bonus jakožto věrnostní program pro majitele předplacené služby Twist.

 
Meziroční nárůst nových zákazníků

Když se dva perou, třetí se směje

Současný stav na trhu mobilních operátorů není bojem všech, nýbrž pouze prvních dvou – Eurotelu a T-Mobilu. Zatímco T-Mobile bojuje o místo jedničky, Eurotel se drží, seč může. V prvním čtvrtletí mu to jakž takž vyšlo, pro příště ale bude muset počítat s větším dohledem Telecomu. Ze vzájemného soupeření konkurence nejvíc těží Oskar, jehož celkový růst je v dlouhodobém hledisku téměř lineární, zatímco výsledky Eurotelu a T-Mobilu jsou spíše kolísavé.

Výsledky a grafy si můžete stáhnout i v dokumentu Microsoft Excelu
Diskuze (54) Další článek: Siemens CX65: podejte princi korunu (velký test)

Témata článku: , , , , , Čtvrt, Euro &, Malý odstup, Dostatečný argument, Kompletní změna, Euro, Mobil, Čtvrtletí, MOBI,