Většina republiky se v těchto hodinách připravuje na dost možná největší povodně od let 1997 a 2002. V jednotlivých krajích i obcích zasedají krizové štáby a v pohotovosti jsou také subjekty, které zodpovídají za dopravní, energetickou a telekomunikační infrastrukturu.
Právě to, aby v krizových okamžicích nezkolabovalo internetové připojení, ani základní hlasové telefonní služby, mají na svých bedrech tři největší mobilní operátoři, kteří provozují vlastní mobilní síť: T-Mobile, Vodafone a O2 (+ jeho správce infrastruktury CETIN). Operátoři se na přírodní živel připravují postupně už od středečního večera.
„Mohu potvrdit, že jsme v plné pohotovosti. Naše dohledové centrum pečlivě monitoruje vývoj situace, včetně nastavení incident managementu. Rovněž jsme v úzkém kontaktu s IZS stran systému na rozesílání výstražných SMS, které jsou plně v jejich gesci,“ uvedla za T-Mobile jeho tisková mluvčí Patricie Šedivá.
Operátor dále upřesnil, že svoje kapacity přesouvá do východních regionů republiky, kde je podle předpovědí nejvyšší riziko povodňových incidentů. Zejména tam potom T-Mobile plánuje posílení mobilních vysílačů a zajištění jejich náhradního napájení. Největší nesnází pro operátory obecně je totiž výpadek elektrického proudu.
Nabijte telefony i powerbanky
To potvrzuje také mobilní operátor Vodafone, který už pro případ výpadků energie připravuje záložní generátory: „Pokud by kvůli přívalovým dešťům došlo k výpadkům v elektrické síti, naše vysílače poběží dalších několik hodin na baterie. Kromě toho důležité lokality případně připojíme dieselovým generátorem a ty nejdůležitější lokality mají stacionární plně automatický dieselový generátor,“ popsal tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.
Operátoři disponují také přenosnými mobilními vysílači (tzv. „mobilkami“), které se běžně používají k dokrývání signálu ve vytížených oblastech, např. na velkých koncertech. Mohou ale posloužit i jako nouzové řešení při výpadku běžné základnové stanice. „Máme také v pohotovosti mobilní vysílač (lze jej převážet), který bychom v případě nutnosti nasadili podle požadavků hasičů a který by pak pokryl mobilním signálem potřebnou oblast,“ doplnil Luštinec.
Ani O2 nebere varování meteorologů na lehkou váhu: „Posílili jsme služby dohledového centra CNOC, kde kolegové v reálném čase vidí všechny výpadky nebo zakolísání v síti, a mohou tak ihned reagovat na nastalou situaci. Ve spolupráci s CETIN pak dokáží velmi rychle řešit opravy nebo pokud je to možné, tak i alternativní zajištění signálu pro postižené lokality,“ uvedla za O2 tisková mluvčí Veronika Zachariášová.
Operátoři svým zákazníkům doporučují preventivně nabít všechny mobilní telefony v domácnosti a připravit si také nabité powerbanky. „Pokud by se zákazníci z jakéhokoli důvodu ocitli bez signálu, mohou se v případě ohrožení života nebo majetku obrátit na linku 112, na kterou se lze dovolat z mobilního telefonu i bez vložené SIM karty. Tento postup doporučujeme – telefon se pak dovolá prostřednictvím sítě kteréhokoli dostupného operátora,“ poradila Zachariášová.