Plachtař s mobilem má dvě možnosti se spojit s letištěm, vestavěnou radiostanicí na leteckém pásmu 118-130 MHz, nebo mobilem toho kterého operátora. Nabití mobilu může tedy také nouzově řešit když se připojí přímo na akumulátor 12V radiostanice a přes CL nabíječku může mobil dobíjet, problém bude jen aby se uměl správně připojit pomocí svorek na kontakty akumulátoru s protikusem k CL konektoru. Je to jednoduché, ale kdo si to udělá, udělal a bere sebou, myslím málokdo. Autor článku to nepopisuje, ale bylo by to předpokladem jeho polního nabíjení!
Jinak o použitelném GMS signálu dejme tomu nad 1000m by bylo určitě zajímavé znát nějaké další informace. Také celokovové větroně budou mít asi se signálem "zespodu" problém který by vyřešila externí GMS anténa. Jinak signál i vysoko nad zemí myslím k zachycení bude i přes sklopené antény BTB k zemi. Chce to ale potvrdit praxí!
Pro nenouzové, jen zážitkové hovory mezi letadly, případně i zemí se dá také využít staniček PMR446 které ve volném prostoru budou mít mnohem větší dosah než pozemních deklarované 3km a provoz na 8 kanálech je zadarmo.
Očekávám, že plachtaři a ostatní letecká veřejnost by zde v mobilmanii hlavně k používání mobilů v leteckém provozu mohla napsat dost zajímavých i veselých informací pro ostatní čtenáře.