Vyspělé trhy jdou dolů o čtvrtinu, rozvíjející se jsou na nule. Trh mají nakonec zvednout smartphony a obchody s aplikacemi.
Finanční a hospodářská krize, celosvětové ochlazení ekonomiky, nejistota a omezování výdajů. Krize se samozřejmě nevyhnula ani našim mobilním miláčkům, jelikož podobně jako po jiném zbytném zboží klesá poptávka i po mobilech. Tuto skutečnost ostatně ve svém výzkumu popisují i američtí analytici ze společnosti IDC. Celosvětový trh s mobilními telefony zaznamenal propad už ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, kdy meziročně poklesly prodeje o 11,6 %. Tento černý kvartál mobilního byznysu byl vůbec první „vánoční“, ve kterém nebyl zaznamenán dvouciferný růst, ale naopak pokles. Přesto odvětví v roce 2008 oproti roku 2007 povyrostlo o 4,3 %.
Není tedy třeba být zkušeným analytikem, abychom dokázali předpovědět, že ten letošní rok bude velmi těžký. IDC predikuje pro letošek meziroční pokles prodejů ve výši 8,3 %. Menší odbyt představuje navíc další logistické problémy, od výrobců čipů počínaje, mobilními operátory konče. Jednoduše řečeno, všichni jsou nuceni restrukturalizovat své zásoby. Vyspělé regiony jako Japonsko, USA a západní Evropa čelí těžkým časům a vyhlídky na další měsíce nevypadají příliš optimisticky. V roce 2009 odhadují odborníci pokles prodejů v rozmezí od 24,6 % do 12,4 %. Pravda, rozpětí je to značné, ale nejčernější varianta představuje téměř čtvrtinový pokles, což je obrovské číslo.

Poptávka po nových telefonech rapidně klesá, rok 2009 bude pro výrobce těžký
Evropští operátoři (naši bohužel nijak zvlášť) proto dělají vše pro to, aby podpořili prodej a nalákali zákazníky do svých řad třeba výhodnou dotací na nový telefon. Dokonce i situace na hlavních rozvíjejících se trzích není příliš růžová. Jmenovitě v Brazílii, Číně, Indii a matičce Rusi nastaly krušné časy. Dvojciferná tempa růstu minulých let jsou ty tam, prodeje nových mobilů meziročně zpomalily na 0,3 %. Nejlepší je zatím situace v Indii, kde se dokonce aktivně staví sítě třetí generace, zato v Rusku se nové mobily už téměř nekupují. Svou roli zde sehrávají negativní očekávání, šetření a „blbá“ nálada.
„Negativní očekávání pro letošní rok pramenily už z posledního kvartálu loňského roku. Nicméně horší než očekávané výsledky a další a další negativní ekonomické zprávy dávají tušit, že rok 2009 bude ještě horší než se původně předpokládalo“, říká ke zprávě IDC Ryan Reith, analytik společnosti. A dodává: „Obavy jsou v tomto období pochopitelné, ale mějme na paměti, že mobilní trh má v celosvětovém měřítku stále velký potenciál k růstu, přičemž my očekáváme, že situace se otočí v první polovině roku 2010.“
Meziroční změna růstu v USA a zbytku světa dle IDC |
Region | typ zařízení | 2008 | 2009 | 2010 |
svět | smartphony | 21,9% | 3,4% | 22,2% |
telefony bez OS | 2,1% | -10,0% | 7,4% |
celkový trh | 4,3% | -8,3% | 9,5% |
|
USA | smartphony | 68,2% | 7,9% | 28,4% |
telefony bez OS | -13,8% | -20,3% | -1,2% |
celkový trh | -4,7% | -14,8% | 6,1% |
Relativně dobře jsou na tom chytré telefony, jejich prodeje sice také klesají a nedávná predikce 8,7% růstu byla nyní přehodnocena na 3,4 %, ale analytici z IDC časem očekávají velký nárůst poptávky po telefonech s operačním systémem. I když je pravda že v těžkých časech si uživatelé těchto přístrojů koupí méně, skrývají v sobě velký potenciál, což dokazuje i pozitivní procento růstu. Nový impulz pro chytré telefony bude dle IDC představovat obchod s aplikacemi, které si budou moct zakoupit uživatelé po celém světě. Alespoň tak to vidí Ramon Llamas, analytik mobilních technologií a trendů a nezapomíná poukázat na úspěch Apple AppStoru.

Ať si kdo chce říká co chce, ale Apple svým obchodem aplikací ostatním vypálil rybník
„Úspěch Apple iPhone a obchodu AppStore posunul spotřebitelské chování někam úplně jinam, dnes se nové aplikace v obchodě objevují doslova každý den. A teď když i ostatní výrobci jsou připraveni na spuštění svých vlastních obchodů s aplikacemi v letošním roce, dá se očekávat silný nárůst počtu chytrých telefonů a další zostření konkurence.“ Tato myšlenka ale není nová a možná jste ji už také slyšeli. V rozhovoru pro Wall Street Journal ze srpna loňského ji totiž pronesl vizionář a šéf Applu v jedné osobě Steve Jobs. Úspěch se dle jeho slov nese v kombinaci atraktivního hardware s nepřeberným množstvím software, což přesně vystihuje iPhone.
Lidé navíc za aplikaci klidně zaplatí, pokud nejde o přemrštěnou částku a tvůrce aplikace si tak může i během krátké doby přijít na slušné peníze. Nemluvě o tom, že 30% z výdělku shrábne právě Apple. Výrobce má pak příjem nejen z prodejů hardware ale i více méně pasivní příjem z prodeje software, což se v době, kdy se nové telefony tolik neprodávají, více než hodí.
Zdroj: IDC