Mobilů je v Česku víc než pevných linek

Mobilů je v Česku víc než pevných linek

Počet mobilních telefonů v ČR překročil ke sklonku tohoto roku počet pevných linek. Zatímco počet normálních telefonů se už nijak drasticky nezvýší, mobilů bude stále příbývat.

Počet mobilních telefonů v ČR překročil ke sklonku tohoto roku počet pevných linek. Po Vánocích by mělo mít mobil 4,2 – 4,3 milionů lidí, zatímco počet pevných linek (tedy běžných telefonů „na drátu“) jen 3,85 milionu. Toto přímé srovnání počtu sice není úplně přesné (někteří uživatelé mají více aktivních mobilních čísel, zatímco těžko bude mít jeden člověk doma dvě pevné linky), ale pro hrubé porovnání a vykreslení trendu do budoucnosti postačuje.

Nárůst počtu mobilů byl letos opravdu prudký. EuroTel zvýšil počet zákazníků (resp. aktivních čísel) z 1,07 milionu na 2 miliony těsně před Vánoci, Paegas (Radiomobil) zvednul počty z 875 tisíc na 1,5 milionu (září) a Oskar (Český Mobil) získal od počátku roku do listopadu 200 tisíc zákazníků. Přesná čísla k dnešnímu datu však operátoři zatím nesdělili, učiní tak souhrnně až za celý letošní rok.

Za rok máme dvojnásobek mobilů

Letos tedy přibyly dva miliony nových zákazníků, ačkoli operátoři plánovali jen polovinu. Za rok 2000 tak operátoři celkově zvýšili počet uživatelů mobilních telefonů na dvojnásobek! Tato čísla jsou hodně vpředu za původními předpoklady. Např. Oskar by měl mít koncem roku okolo 300 tisíc zákazníků, přičemž plánoval jen 165 tisíc. Těch však dosáhl už v období okolo letošního Invexu.

Pevné linky už na dračku nejdou

Oproti tomu za očekáváním zůstal Český Telecom. Podle plánu měl mít letos přes 4 miliony připojených linek – z toho je více než zřejmé, že plán už splnit nedokáže. Není divu: pořídit si mobilní telefon je otázkou několika hodin, které strávíte cestou do nejbližší prodejny, zatímco na pevnou linku čekáte podle lokality i několik měsíců až let. Český Telecom navíc od příštího roku mění způsob účtování hovorů, zdraží místní hovory a navíc i měsíční paušál. Pro mnoho lidí je tedy mobil levnějším způsobem komunikace, protože volají jen několikrát do měsíce. U ČT zaplatí za telefon na stole od nového roku skoro dvě stovky, zatímco za předplacenou kartu jen tolik, kolik skutečně provolají. Není tedy divu, že někteří uživatelé již svoji pevnou linku domů zrušili. Dynamika růstu klesala již v roce 1997 – ony kýžené čtyři miliony už ČT pravděpodobně nikdy „neudělá“.

Dolů půjdou ceny za mobilní volání

Co nás tedy čeká v dalších letech? Díky vstupu Oskara na náš trh počátkem roku 2000 a tím i zostřenému konkurenčnímu boji se pořizovací náklady na mobil dostaly tak nízko, že si mobil může dovolit „opravdu každý“. Podle mého soukromého odhadu již ceny za pořízení mobilu o moc dolů nepůjdou – budou se pohybovat zhruba na současné úrovni. Konkurenční boj se už bude projevovat jinak – Oskar se ukázal být dost silným na to, aby dokázal přetáhnout zákazníky EuroTelu a Paegasu. Ti tak budou muset v nejbližší době zareagovat snížením poplatků za volání a textové zprávy. Zejména starší tarify (Start + Týden je typickým příkladem) EuroTelu jsou předem odsouzeny k zániku.

Jak to ale dopadne doopravdy, můžeme jen hádat. Letošní rok růstem počtu zákazníků totiž překvapil i samotné operátory.

Určitě si přečtěte

Články odjinud