Může Český Telecom násilně zrušit své starší tarify?

Český Telecom po nedávném rozhodnutí ČTÚ změnil své tarifní programy. Zároveň se ale chystá zrušit ty starší. Stávající uživatele třeba i přes jejich nesouhlas převede na nové, většinou nevýhodnější tarify. Má na to právo?
Kapitoly článku

Český telekomunikační úřad minulý týden vydal cenové rozhodnutí, jehož důsledkem bylo menší zemětřesení na českém telekomunikačním trhu. Český Telecom na základě tohoto rozhodnutí musel změnit své tarifní programy a od 1. června je nastaví všem svým zákazníkům; ať chtějí, nebo ne.

Potíž je v tom, že nové tarify nejsou zrovna výhodné. Jak jsme psali už před týdnem, u nejrozšířenějších programů Home Standard a Home Mini až na výjimečné případy proděláte.

SOS: Telecom nemusí tarify rušit

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky včera odpoledne vydalo tiskovou zprávu, podle které Český Telecom nemusí ukončit provoz starších tarifů – přestože operátor prezentuje opak a pilně se na tuto změnu chystá. SOS se opírá o stanovisko Ing. Miluše Ševerové, ředitelky odboru ekonomické regulace Českého telekomunikačního úřadu:

„Cenovým rozhodnutím č. 01/2005 Úřad nezrušil stávající cenové plány poskytované společností ČESKÝ TELECOM, a.s. a ani nenařídil ČESKÉMU TELECOMU, a.s., aby začal poskytovat novou strukturu cenových plánů a všechny účastníky převáděl na nové cenové programy. Postup, který zvolil ČESKÝ TELECOM, a.s., je zcela na jeho obchodním a strategickém rozhodnutí…“.

Podle tohoto tvrzení, které je „přímo od zdroje“, se Český Telecom nemůže při násilné změně tarifních plánů uživatelům se staršími programy odvolávat na ČTÚ.

ČTc: Telecom musí tarify zrušit

Český Telecom o pár hodin později zareagoval ve své tiskové zprávě, jejíž kompletní znění najdete v druhé kapitole článku. Operátor je přesvědčen, že postupuje přesně podle ČTÚ a dokazuje to následujícím bodem z cenového rozhodnutí:

"Účastníka přihlášeného ke konkrétnímu cenovému plánu nesmí poskytovatel převést na jiný cenový plán bez souhlasu účastníka. V případě plnění rozhodnutí ze strany Českého telekomunikačního úřadu, případně jiných správních úřadů, není třeba udělení souhlasu účastníka k převedení na jiný cenový plán. Poskytovatel musí účastníka předem seznámit s novými podmínkami. Poskytovatel postupuje tak, aby účastník byl převeden na srovnatelný cenový plán s ohledem na ceny a určené podmínky."

Kde je pravda?

Cenové rozhodnutí ČTÚ je stejně jako ostatní výstupy tohoto nebo jiný úřadů dokument plný nesrozumitelných právních kliček. Některá nařízení jsou bohužel také poměrně nejednoznačná. Je možné, že rozpor mezi tvrzením zástupkyně ČTÚ a Českého Telecomu má příčinu právě v této nejednoznačnosti.

Konkrétně tím myslím třeba bod 10 z Přílohy č. 1 k cenovému rozhodnutí č. 01/2005, kapitola Určené podmínky, část Obecné podmínky: „Poskytovatel musí nabízet jeden cenový plán Mini“. Tato věta neříká, jestli musí jít o pouze jeden tarif Mini, jak ji asi chápe Český Telecom. Na druhou stranu ale ani přesně nespecifikuje, jestli může být takových tarifů více. Pokud by tomu tak bylo, starší tarify by mohly být zachovány.

Protože ale věta nevylučuje více tarifů, v redakci se přikláníme spíše k vysvětlení Miluše Ševerové z Českého telekomunikačního úřadu. Už také kvůli tomu, že by měla vědět, jak to ČTÚ myslel – když už pravdu nelze jednoznačně zjistit ze samotného dokumentu.

Dá se ale předpokládat, že nad významem slov cenového rozhodnutí seděli, sedí a ještě dlouho budou sedět hromady právníků. Vždyť by na světě byla nuda, kdyby všechno bylo od začátku jasné.


V druhé kapitole najdete kompletní znění reakce Českého Telecomu na tiskovou zprávu SOS

Témata článku: , , , , Home mini, Český Telecom, Český, Telecom, Tarif, Udělení souhlasu