Setkali jsme se s představenstvem společnosti Vodafone přímo v sídle firmy v anglickém Newbury a vyzvídali, co se bude po změně jména v Česku dít. Čekají nás odlišné telefony, program Simply i portál Live!, spuštění UMTS a Praha prý bude zanedlouho celá červená.
S brzkým vstupem samostatné značky Vodafone jako mobilního operátora na náš trh nás zajímá, co a zda vůbec se bude po odchodu Oskara do operátorského nebe dít. Změní se přístup k zákazníkům? Přijdou převratné služby? Nebo snad i jiné telefony? A co vedení společnosti, to zůstane stejné? Na takové a další otázky jsme se ptali v centrále Vodafone v anglickém Newbury.
Centrála Vodafone v Newbury
My nemůžeme ani naznačovat
V každé jedné novinářské hlavě české výpravy pálila otázka nejdůležitější, totiž kdy nastane chvíle oficiálního zakotvení samostatného „Vodafone“ na našem trhu. Paul Donovan, výkonný ředitel pro dceřiné firmy Vodafone, nám k tomu nechtěl povědět nic; padla jen známá indicie, že to bude někdy v únoru až březnu. Po sobotní bleskovce je ale v podstatě jisté, že tou chvílí bude první únorový den.
Další obrázky hlavního sídla
„Jak bude vypadat kampaň, která bude rebranding provázet?“ ptali jsme se, a Paul Donovan na to: „V tuto chvíli vám můžu prozradit jen tolik, že celá Praha bude červená. Sám se na tu akci moc těším, bude velkolepá.“ Můžeme jen domýšlet, jestli zůstane u tajemných červených rukou, nebo jestli třeba Vodafone zabalí některé dobře viditelné budovy do červeného hávu, podobně, jako balil kdysi Oskar domy do fólie při propagaci „Jsme posedlí pokrytím“.
Paul Donovan - výkonný ředitel pro dceřiné firmy Vodafone
Sám Donovan říká o Vodafone, že je to největší malá společnost světového operátorského trhu. Začínala právě v Newbury s 50 zaměstnanci v roce 1985, a teď, po dvaceti letech, čítají její pracoviště na 60 tisíc zaměstnanců, číslo zákazníků se pohybuje na hranici 172 milionů a roční obrat této společnosti činí 24 miliard dolarů.
Všude spousta dřeva a skla
V celém areálu jsou jezírka a na některých místech i symbolické záchranné kruhy
Trh se Vodafone snaží ovládat trojím způsobem: jednak kupuje stávající operátory, jako třeba u nás. Ve světě má celkem 18 operátorů, které ovládá v míře sta procent. Pak to jsou společnosti přidružené, namátkou 50% podíl v Jihoafrické republice. Poslední skupinou, která slaví v poslední době obrovské úspěchy, jsou licencovaní operátoři. Ti používají značku Vodafone a know-how společnosti, za to pak odvádějí část svého zisku.
Vnitřní prostory • koš na vysloužilé mobilní telefony
Všichni ať zatím sedí, kde jsou
Strategie růstu je u Vodafone postavena na rozvíjení doplňkových služeb, tedy bezdrátové osobní kanceláři datové komunikaci, televize a hudby v mobilech a celých 30 % nákladů se momentálně investuje do rozvoje UMTS, které Vodafone spustil ve své rodné zemi v listopadu minulého roku. Během pár měsíců by mělo přijít na řadu i velmi rychlé HSDPA a podle prognóz by měl v březnu Vodafone zásobit daty celých 10 milionů uživatelů sítě 3G.
David Wheldon - ředitel pro značku a sponzoring
Spíše než na masy se Vodafone snaží uspokojovat zájmy konkrétních skupin uživatelů zvlášť, proto si podle slov představenstva cení přístupu, jaký v České republice praktikuje Oskar, tedy zacílení především na mladé aktivní zákazníky. „Líbí se nám, že Oskarovi se povedlo být jiným a přitom úspěšným. Filozofie tohoto operátora je nám blízká a její vedení ukázalo, že je profesionální. Proto zatím nemáme ani důvod plánovat jakékoli změny na nejvyšších postech. Karla D. Stephens (CEO společnosti Oskar Vodafone; pozn. red.) odchází z vlastní vůle a věřte mi, že bych byl velmi rád, kdyby ve své práci chtěla ještě pokračovat,“ říká Paul Donovan.
Mikhail Gerchuk - vedoucí Vodafone Simply
Oskar by měl tedy uvnitř Vodafone zůstat takovým Oskarem, jakého dobře známe. Zajímavé bude zapojení Vodafone do přenositelnosti čísel, kde stále panuje rozkol jednotlivých operátorů jak v otázce poplatků za portaci, tak v délce trvání samotného procesu. A že si dokáže stát Vodafone za svým dokázal třeba ve Švédsku – z tamního trhu odešel z důvodu přílišné míry regulace. „Nesmyslné byly třeba požadavky, abychom dosáhli v poměrně krátkém čase 98% pokrytí signálem 3G. Vždyť v takové zemi je na většině míst více sobů než obyvatel. My věříme v soutěž, ne v regulaci,“ podotýká Donovan. „Tamní regulátor nás navíc brzdil i v rychlosti přenesení čísla. Dá se to přeci stíhat velmi rychle, kompletní portaci zvládáme v Austrálii do dvou hodin.“
Jens Schulte Bockum - vedoucí skupinového marketingu • Tina Southall - vedoucí mobilního obsahu
Polovinu telefonů jinde nekoupíte
Každý druhý mobilní telefon, který Vodafone prodává, je vyroben přímo na míru operátorovi, nebo podle jeho požadavků alespoň upraven. Jak jsme se mohli přesvědčit, opravdu ve většině případů nejde jen o jiné barvy krytů nebo jinou ikonku v nabídce, jak jsme tomu zvyklí u nás. Na zakázku jsou vyvíjeny hlavně telefony značek Sony Ericsson nebo Motorola, intenzivně spolupracuje i Sagem. Právě s ním se totiž před časem Vodafone domluvil na projektu zvaném „Simply“.
Některé telefony jen změní barvu, většinu ale tvoří kompletně nové modely
Vývoj trval 18 měsíců a pak se ukázal první ze jmenované řady – telefon s velkým písmem v nabídce, přímými klávesami pro psaní zpráv nebo vyvolání adresáře určený zejména starší generaci. I když nám nabídka nepřipadala při vlastním prohlížení až tak jednoduchá, ocenili jsme nepřetržité zobrazení vlastního čísla na hlavním displeji a slovní vyjádření stavu telefonu ve smyslu „Baterie: téměř vybitá“ nebo „Signál: výborný“ apod. S řadou Simply počítá Vodafone i u nás a může být úspěšný, protože zatím jsme se s mnoha produkty výhradně pro seniory nebo děti v Česku nesetkali.
Telefony z řady Simply
3G lákadla
V květnu tohoto roku u nás Vodafone spustí portál Live!. Až se v průběhu roku (zatím nevíme kdy) spojí s technologií UMTS, budou moci uživatelé sledovat televizní kanály nebo stahovat kompletní hudební alba. V Anglii je v současné době k dispozici až 20 televizních stanic vysílajících přes 3G, mezi jinými třeba komerční SkyTV, pak CNN, Fox News, Discovery Channel, MTV, Cartoon Network a další. Za balíček čtyř hlavních se platí měsíčně deset liber.
Dostane se k nám i RadioDJ, což je obdoba iRadio od Motoroly; během poslouchání rádia můžete dát systému najevo, které skladby se vám líbí a které ne. Po vyhodnocení vám tak bude operátor posílat do uší jen ten žánr, který se vám podle předchozích selekcí nejvíc zamlouvá. Každou poslouchanou skladbu bude možné okamžitě stáhnout přímo do mobilu, bohužel ale ve formátu AAC+.
Zásuvná PCMCIA karta
Dalším lákadlem by měly být karty do PCMCIA slotu přenosných počítačů, možný konkurent Internet 4G od T-Mobile. Ke stejné službě nabízí Vodafone i routery pro připojení až pěti uživatelů současně. Za dva měsíce na anglickém trhu se jich prodalo přes pět tisíc. Zájem o 3G je celkově velký, každý druhý uživatel Vodafone vlastnící mobil s podporou UMTS využívá upravený portál Live!. Co myslíte, budou Češi stejně zapálení?