Za čtyři a půl tisíce korun se prodává přenosný navigační přístroj, který dokáže v podstatě totéž, co umí mnohem dražší navigace. Přečtěte si test levného navigátoru Aytobe.
Dva pohledy
Smart2go má dva základní pohledy: před navigací a během ní. V obou případech je hlavní mapa, při plánování ji ale ještě doplňuje svislý pruh s tlačítky. Během navigace se mapa rozšíří, kromě tenkého horního pruhu s názvem příští ulice či silnice a spodního informačního pruhu ji doplňuje jen poloprůhledný symbol příštího manévru. Je v levém rohu a ikona jednoznačně ukazuje, co vás brzy čeká a jak to je daleko.
Před navigací • a během navigace
Spodní pruh nabídne při navigaci možnost změny měřítka mapy, označuje stav GPS, aktuální ulici. Velmi malým a v automobilu takřka nečitelným písmem je znázorněna vzdálenost do cíle, čas příjezdu a maximální rychlost. Užitečná je směrová růžice kompasu, v 3D pohledu ale bohužel velmi zkreslená.
Mezi oběma pohledy nelze přeskakovat, vždy je aktivní pouze jeden z nich. Pokud se chcete dostat třeba do detailního nastavení programu, je nutné aktuální navigaci zrušit, vrátit se, provést nastavení a znovu nechat spočítat trasu.
Různé obrazovky s kontextovým nastavením
Žlutá, ale dobrá mapa
Mapa má nažloutlý nádech. Světle žluté jsou plochy měst, sytěji žluté potom oblasti mezi městy, obrysy ulic kreslí Smart2go v béžové barvě. Není to ale špatné, mapa je zřetelná, zobrazení poměrně hezké, a i když se popisky ulic někdy na své místo nevejdou úplně dokonale, je to dobrý průměr. Odbočky na křižovatkách jsou navíc zvýrazněny červenou šipkou, v jednosměrných ulicích lze rozpoznat šipky ukazující směr jízdy.
Mapa v půdorysném a 3D zobrazení
Zaujalo mě, jak Smart2go informuje o názvech obcí, ke kterým se řidič blíží nebo které míjí. Některé navigační přístroje tyto názvy celkem ignorují, ale testovaný přístroj je ukáže viditelným tučným písmem. Takové informování o obcích vždycky ocením.
Na mapě se mohou zobrazovat vybrané kategorie zájmových bodů. Pohled na mapu lze manuálně přepnout do nočního režimu. Ztmaví se ale pouze samotná mapa, při vstupu do nabídek displej září stejně jako při denním zobrazení.
Noční režim (jen než klepnete na displej)
Na mapu se řidič může dívat z půdorysu, nebo prostřednictvím 3D pohledu. Při navigaci je 3D zobrazení praktické, Smart2go se ho ale potom drží neustále. Třeba i když chcete hledat cíl na mapě, kde byste potřebovali jednoznačně jednoduchý půdorys. Je to buď a nebo – pokud chcete prstem rejdit na mapě v půdorysu a navigovat v 3D, čeká vás přepínání. Malou ikonkou na mapě při hledání cíle to je ale snadné.
Kdyby někoho rušil pohled na mapu, může si nechat přes celý displej zobrazit pouze šipku následujícího manévru. K ní patří i popisek, ukazatel vzdálenosti a další údaje.
Navádění bez mapy, jen pomocí šipek
Spočítá i cestu mezi více body
Základem pro hledání cíle cesty je zadání konkrétní adresy: státu, města, PSČ (u nás nefunguje), ulice a čísla. Softwarová klávesnice je řazena podle abecedy, ne dle rozložení psacího stroje, a překlepy nebyly výjimkou. Mezi volbou cíle a počítáním trasy se objevují velmi dlouhé prodlevy, o kterých jsem psal na začátku.
Možnosti při volbě cíle • zadávání adresy
Mezi oblíbené položky lze samostatně uložit adresu domů a do zaměstnání. Do společné databáze potom patří ostatní oblíbené položky. Mrzí mě, že je nelze hromadně nahrávat a spravovat z počítače, ale je třeba brát v úvahu cenu a zaměření přístroje. Ve fóru jsem viděl stížnost na samovolné mazání oblíbených položek, s tím jsem se ale během testu nesetkal. Naopak jsem nepřišel na způsob, jak všechny oblíbené položky hromadně smazat; jde to jen po jednom kousku.
Využít lze také seznam posledních cílů. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem ho objevil. Už jsem zmínil, že cíl lze volit také klepnutím na mapu. Bohužel chybí možnost zadávat cíl cesty pomocí zeměpisných souřadnic.
Zájmové body jsou označeny zkratkou MZ, jejíž význam mi stále nedochází. Lze je hledat poblíž aktuální pozice, u zadané adresy nebo kdekoli. Volba pro hledání u naplánované trasy není v nabídce. POI jsou rozděleny do osmi kategorií, pod kterými jsou další podkategorie a v další úrovni už samotné položky. U nich je kromě jména i adresa a často i telefonní číslo.
Možnosti při práci s POI • hlavní kategorie • druhá úroveň • a výsledky
Smart2go umí pracovat i s průjezdními body. Trasa tedy nemusí vést jen mezi startem a cílem, dají se do ní vložit i další místa, kterými má projet. Při jízdě lze pak klepnout na displej a nechat spočítat objížďku místa, které je vzdálené půl, dva nebo pět kilometrů.
Nastavení více průjezdních bodů • možnost manuálního zadání objížděk
Článek pokračuje v další kapitole: výpočet trasy, hlasová navigace, hodnocení