Měl jsem možnost vyzkoušet vývojovou verzi navigační aplikace iGo 8. Musím se přiznat, že jsem již velmi nedočkavý na finální produkt. V čem spočívají zásadní vylepšení?
Simulační režim se nezastaví klepnutím na displej, ale vlastním tlačítkem Stop, čili si bez problémů můžete během simulace zkoušet různé typy zoomů, náklonů, rotací apod.
Simulace zastavovaná tlačítkem Stop
V liště je ještě přehledněji než dříve uvedeno další významné sídlo na trase. Body zájmu mohou být nyní viditelné ještě z větší dálky. Nalezená cesta se může uložit. Jsou to drobná vylepšení, která posouvají špičku mezi navigačními aplikacemi ještě o kus dopředu. Dodám, že v betaverzi jsem nenarazil na varování před radary, které bylo v iGo 2006 vymyšleno dokonale, ale mělo problémy s realizací, např. s nerozpoznanými konci úsekových radarů apod. Narazil jsem na složku Speedcam, možnost přidat kameru jako bod na mapě apod., ale neobjevil jsem možnost nastavení. Stejně tak jsem si nevšiml podpory RDS-TMC. Předpokládám ale, že funkce zůstanou zachovány a objeví se v plné verzi.
Jinak s oblíbenými
Přepracována byla i část bodů zájmu a oblíbených položek. Zatímco iGo 2006 disponovalo snad neomezeným množstvím uložených oblíbených míst, které navíc mohly být tříděny do složek, iGo 8 nabízí třicet míst v oblíbených položkách, kterým nejde přiřadit ani ikona, ani složka. Samo o sobě bych to hodnotil poměrně dost negativně, sám mám v oblíbených asi padesát položek, ale je zde ještě druhá část pravdy. Bod na mapě je možné uložit nejen jako oblíbený, ale i jako bod zájmu (POI) a to včetně kategorií. Takže nejenže si můžete svou oblíbenou restauraci přidat přímo mezi do kategorie Restaurace, ale můžete si i udělat vlastní podkategorii, takže pod Restauracemi uděláte „Psí“ a můžete si tam přidat „Dogheaven“.
Data se uloží do souboru user.poi v textové podobě. Na jednu stranu jsou velmi snadno upravovatelná automatickými udělátky, na druhou stranu jsou ale asi uložena ve značně neoptimalizované podobě a dají se tudíž předpokládat problémy, bude-li použitých POI více. Vzpomeňte, jak škubal TomTom Navigator s pár stovkami.
Vytváření vlastního bodu zájmu, včetně ikony, kategorie, telefonu a detailního popisu
Zmizela možnost rotace mapy šipkami. Vůbec se tomu nedivím. Šlo sice o velmi efektní záležitost, která hezky vypadala a mohli jste s ní ohromovat okolí, ale v praxi mi to bylo k ničemu. Standardní orientace mapy je server nahoře, všichni jsme tak zvyklí a věřím, že leckoho mohlo zmást, když mapa byla rotovaná například směrem „sever šikmo vlevo dole“ a nevšiml si malého symbolu kompasu, který na to upozorňoval. Zde již nic takového nehrozí.
Nedostatky iGo 8
Z čeho vůbec nemám radost? Moc nejsem nadšen z řešení vynucených objížděk. Poměrně hluboko v menu skryté funkce pro vynechání konkrétního manévru či úseku 1, 2, 5 a 10 km vpředu moc v praxi využitelné nebyly. Spíš bych ocenil možnost rychlého kliknutí do mapy a výběru „vyhnout se tomuto bodu“ či „vyhnout se této silnici“. V betě je však vše při starém.
Poměrně nemilé překvapení je zpracování itineráře – seznamu instrukcí popisujících trasu. Ne že bych tuto funkci nějak přehnaně využíval, ale v iGo 2006 bylo možné volit mezi třemi režimy zobrazení, zde je pouze jeden a to ten detailní. Navíc je zpracován divně, není možné zvolit si (na rozdíl od TomTom Navigatoru) zobrazení jednotlivých položek s uvedením kilometrů na trase nebo doby, kdy do zmíněného manévru asi přijedeme. Nepotěšil mně ani vstup souřadnic. Používal jsem tuto funkci při geocachingu a bylo skvělé, že program sám dle vstupu rozeznal formát (DD MM SS.S nebo DD MM.MMM). V iGo 8 je nutno před zadáním určit, jaký formát budeme používat. Je to klinutí navíc a dále ne každý musí nutně poznat, v jakém formátu data má.
Vstup souřadnic je nyní méně pohodlný
Úroveň přiblížení (maximální zoom) v 2D mi také přišla poměrně nedostatečná.
Maximální přiblížení ve 2D
Mapové podklady lze těžko posuzovat dle betaverze, ale veškeré mně známé chyby, a často také do TeleAtlasu nahlášené, v mapách stále byly.
Počítám, že jen opomenutí bety je fakt, že u symbolu dalšího manévru typu „kruhový objezd“ chybí číslo výjezdu. Nebo překlady: namísto „Mezerník“ (spacebar) je „Kosmické“ a namísto blízký (close) je „Zavřít“.
Očekával bych taktéž něco jako MapShare, čili možnost aspoň nějak editovat mapu a tyto úpravy sdílet. Bohužel ale nevypadá, že by se něco takového mělo objevit. Nevyslyšeny zůstaly také požadavky na přidání trvale zakázaných úseků.
Nečekal jsem, že se tak moc vydaří
Těžko dělat závěry z betaverze. Jedno se však zdá být jasné: autorům se nebývale dobře povedlo navázat na původní aplikaci, vylepšit ovládání, přidat na přehlednosti i ovladatelnosti (což byly největší výtky pro iGo 2006) a zároveň nezmrzačit skvělý program odebráním funkcí a vlastností.
Věci, které se mi nyní nelíbily, možná budou ve finální verzi jinak, takže neztrácejme naději. Dlužno dodat, že i kdyby zůstaly, mé nadšení z iGo 8 bude veliké. Nečekal jsem, že se tak moc vydaří.
Teď jen nezbývá než doufat, že autorům také dojde, že není příliš inteligentní vázat běh software na vloženou originální SD kartu a bude možné aplikaci spouštět z vlastní, třeba 8GB SDHC. Případné licenční ochrany, když už se bez nich nemohou obejít, pak mohou řešit vazbou na ID přístroje. Pokud hodnotím sebe a okolí, měníme častěji karty než PDA. Tudíž při výměně PDA je příjemnější jednou za pár let požádat NavNGo o nové licenční číslo, než shánět cracky na svou legálně zakoupenou verzi, abych jí mohl spouštět z 4GB karty, když mi 2GB nestačí.
Článek byl se svolením autora převzat z blogu birdie.porcus.cz