Navigátor Garmin StreetPilot c320: zrozen pro řidiče (megarecenze)

Garmin StreetPilot c320 je mobilní navigační systém. Pro ovládání stačí barevný dotykový displej, data se ukládají na paměťové kartě. Je jednoduchý, funkční a cenově poměrně přijatelný. Přečtěte si, jaké byly naše zkušenosti na cestě dlouhé téměř sedm tisíc kilometrů.

Jednoduše! Slyšeli jste? Jednoduše!

Je vidět, že cílem Garminu bylo vyrobit velmi jednoduchý navigátor, který nerozptyluje nepřehlednou nabídkou a zbytečnými funkcemi. V mnoha ohledech to bylo správné rozhodnutí, časem ale možná zjistíte, že by se vám hodilo znát nadmořskou výšku, vypnout automatické přibližování mapy, přestane se vám líbit, že pro často využívanou funkci se musíte pokaždé zanořit hluboko do nabídky apod.

StreetPilot se ovládá pouze prostřednictvím dotykového displeje. Sahá se na něj prsty a je tomu přizpůsobeno i uživatelské prostředí. Všechna tlačítka a další ovládací prvky, které se na displeji zobrazují, jsou dostatečně velké a stisknutí navíc doprovodí pípnutí (nedá se samostatně vypnout, hlasitost lze regulovat jen současně s hlasovou navigací).

 
Hlavní nabídka a ikony nastavení: vše je tak velké, aby se navigátor dal ovládat prstem

Ovládání na dotykovém displeji je velmi rychlé. I když se to nemá, tak i během jízdy snadno pomocí několika doteků najdete nejbližší benzinovou pumpu, občerstvení, parkoviště nebo bod, který jste dřív sami uložili do paměti. Další klepnutí na displej rovnou spustí navigaci.

Prostředí navigátoru je barevné, tlačítka doplňuji obrázkové ikony. Texty jsou počeštěné, použitý systém ale nedovolil použít háčky a čárky. Horší je to s lokalizací. Na několika místech bylo místo „Zapnuto“ pouze nepochopitelné „u“, místo „Start“ pouze „Star“ a setkáte se i s dalšími překlepy. Funkce „Avoidances“, kde vybíráte, kterým typům komunikace se má navigátor při plánování vyhnout (např. placené silnice), byla trochu nevhodně přeložena jako „Objížďky“. Vrcholem je špatně přeložená zkratka světové strany: místo „J“ (jih) navigátor ukazuje „N“. Možná bude lepší, když nabídku přepnete do angličtiny nebo jiného cizího jazyka.

 Prostě „u“

Špičková práce s mapami

Základní mapa Evropy a přilehlého okolí v podobě části Afriky a Středního Východu je v navigátoru pevně nainstalovaná. Jde ale jen o hlavní tahy mezi nejdůležitějšími městy, pro rozumnou navigaci se použít nedá. Podrobné mapy je nutné nahrát na paměťovou kartu.

Napřed do počítače ze tří dodaných cédéček nainstalujete program Map Install. Po připojení navigátoru k počítači USB kabelem se program automaticky spustí. Vyberete požadované oblasti a ty se klepnutím na tlačítko jednoduše nahrají na kartu. Na CD jsou podrobné mapy západní Evropy a Skandinávie, z východních zemí je zde pouze Česká republika.

  
Aplikace na počítači: mapy si můžete prohlížet až do úrovně ulic.  Pruh na pravé straně okna
ukazuje zaplnění paměti. Jakmile vyberete požadovaná území, stisknutím tlačítka se nahrají do Garminu

Na kartu SD s kapacitou 512 MB, která se ke Garminu standardně dodává, se nevejde celá západní Evropa. Však také program Map Install na disku počítače obsadí asi 2,5 GB. Kapacita karty ale stačí například na celou Francii nebo na celé Německo. Pro Českou republiku, kde nejsou podrobně zpracované databáze zájmových bodů, stačí osm megabajtů. Při delších cestách lze mapy nahrávat z notebooku, používat více paměťových karet nebo dokoupit kartu s větší kapacitou.

Nahrávání map z počítače na kartu není okamžité. Nějakou dobu trvá, než se data v počítači připraví, a několikrát delší je potom jejich přenášení do navigátoru. Na nahrání celé karty je potřeba půl až tři čtvrtě hodiny. Snažil jsem se místo kabelu použít rychlejší čtečku paměťových karet, nebyl jsem ale úspěšný, i když by to podle jiných zdrojů mělo jít.

  
Zdarma si můžete stáhnout program xImage, který z Garminu dokáže
stáhnout obrazovky, případně nahrát nový startovací obrázek

Zapínáme navigátor

Po stisknutí tlačítka nebo po vložení do držáku připojenému k autozapalovači se Garmin zapne a rovnou začne vyhledávat satelity. Jste-li v místnosti, je vhodné v nastavení vypnout GPS a používat navigátor offline. I bez toho ale StreetPilot po chvíli zjistí, že žádná družice není v dohledu a zeptá se, jestli jste uvnitř.

 
Vypnutí přijímací části navigátoru

Garmin StreetPilot nemusí sloužit jen jako prostředek, který řidiče navede odněkud někam. Je užitečný i bez aktivní navigace, jen jako „živá mapa“, na které je malým trojúhelníkem vyznačena aktuální pozice automobilu. Snadno se tak hledají objížďky – typicky ve městech – a je užitečné vědět, jak bude vypadat zatáčka, do které se právě řítíte (to ale i se zapnutou navigací).

 
Takhle vypadá mapa v případě, když není aktivní navigace. V horním řádku
se ukazuje pozice, vlevo dole je aktuální rychlost, vpravo směr


V příští kapitole zjistíte, že Garmin StreetPilot lze použít i jako inteligentní tachometr. Zůstane ale dostatek prostoru pro podrobný popis metod, jak vyhledávat cíle cesty

Témata článku: , , Fulltextové vyhledávání, Pro +, Původní rychlost, Garmin StreetPilot, Sanitka, Interní anténa, První neúspěch, Přijímací část, Pekař, Správné rozhodnutí, Odlišný odstín, Nevyměnitelný akumulátor, Místní název, Str, Mega +, Golfové hřiště, Drahé zařízení, Ignorování, Mega, Ujetý kilometr, Street, Řidič