Navigátor TomTom Go 500: je nejlepší (megarecenze)

TomTom Go 500 je mobilní navigační systém. Píše česky, mluví česky a má mapy České republiky. Ovládá se přes dotykový displej a uvnitř se skrývá – světe div se – operační systém Linux. Jinak je to nejlepší mobilní navigační systém, jaký jsme kdy testovali. Srovnání s Garminem c320

Objížďky

Hned v hlavní nabídce najdete položku Najít alternativu, kterou využijete pro operativní úpravy trasy při jízdě. Volba Vypočítat alternativu se snaží najít trasu na zadané místo úplně jinými silnicemi, možností Přepočítat původní se lze vrátit k původní variantě.

 Nabídka pro práci s objížďkami

Užitečná je volba Vyhnout se uzavírce. Pod ní jsou ikony 100 m, 500 m, 2 000 m a 5 000 m. Klepnutím se navigátor bude snažit vyhnout příslušně vzdálené překážce: uzavírce, zácpě apod. Potom se co nejrychleji vrátí k původní trase. Další možností je zvolit průjezdní místo a lze také zvolit část trasy, které se má TomTom vyhnout.

 
Vyhýbání uzavírce • vyhnutí části trasy

Naučíte se čínsky

Díky hlasové navigaci se řidič při jízdě nemusí na displej navigátoru téměř dívat. Na všechny operace ho s dostatečným předstihem upozorní lidský hlas.

V TomTomu si můžete vybrat mezi třiceti šesti světovými jazyky a celkem šedesáti hlasy (!) – všechny nahráli lidé, nejde o strojovou syntézu. Pro češtinu je zde jedna varianta, velmi srozumitelný mužský hlas. Slovosled někdy není úplně optimální, hlavně kvůli anglickému pravidlu nechávat místo (např. „na kruhovém objezdu“) až na úplný konec věty. Celkově je ale hlasová navigace v TomTom Go naprosto skvělá.

Miloslav umí česky

Hlasitost zvuku je rovněž dostatečná, k jejímu nastavení se dá dostat i přímo z hlavního displeje. Zajímavá je možnost navázat hlasitost na rychlost vozidla: když jede pomalu, jsou hlasové povely tišší než při sto třicítce na dálnici. Tuto funkci jsem ale nakonec nepoužíval, připadá mi přirozenější, když je hlasitost stále stejná.

 
Nastavení hlasitosti

Spolupráce s mobilem

Unikátní funkcí TomTom Go 500 je podpora Bluetooth a spolupráce s mobilními telefony. Mobil se s navigátorem spáruje stejně jako s počítačem nebo bluetoothovou handsfree. Posléze také TomTom jako handsfree funguje: hovory se přenesou do jeho hlasitého reproduktoru. Na displeji lze převzít příchozí hovor, vytočit číslo, u některých mobilů také zobrazit čísla z paměti a pracovat s textovými zprávami.

Při telefonování je nutné, aby byl TomTom umístěn v držáku. Je v něm totiž mikrofon.

 
Nabídka pro práci s mobilem • vytáčení čísla


Psaní textové zprávy • odesílání SMS

Dopravní informace

S připojeným mobilem souvisí také možnost práce s dopravními informacemi. Nejprve je ale nutné nastavit datové přenosy. Z TomTomu postupně vybíráte typ telefonu, zemi, operátora a tímto způsobem nastavíte internetový datový profil. S ním se potom navigátor přes mobil propojí se vzdáleným serverem a stáhne z něj informace o uzavírkách a zácpách na trase vaší cesty. A dokáže se jim vyhnout.


Nabídka pro práci s dopravními informacemi
(nejsem připojen, položky jsou proto zašedlé)

Tuto funkci se mi ale nepodařilo prakticky ověřit. Navigátor se spojil s dopravním serverem, ale nepodařilo se mu už přihlásit ke službě TomTom Plus, která dopravní informace zajišťuje. Je totiž placená: 80 eur za rok pro celou Evropu nebo 30 eur pro vybranou zemi.

Přístup k dopravním informacím se kupuje po přihlášení na webu www.tomtom.com. Lze zde také objednat dopravní kamery, dokoupit mapy (zkusil jsem Paříž: 10 eur), nové zájmové body, přidat novou řeč do hlasové navigace a brzy přibude také aktualizace standardních map.

Každý nový majitel navigátoru TomTom získá měsíc využívání služeb Plus zdarma. Ať jsem se ale snažil, jak jsem se snažil, přihlášení se nezdařilo.

Je nejlepší

Před vyřčením závěrečného ortelu jsem se s TomTomem ještě raději vydal na jeden výlet. Ne proto, abych navigátoru neukřivdil – kvůli tomu, abych ještě jednou ověřil, že je opravdu tak dobrý, jak se mi při cestování po rakouských Alpách zdálo. Nemýlil jsem se: TomTom Go 500 je nejlepší navigační systém, jaký jsem měl možnost používat. Hodnotím ho dokonce lépe než některé vestavěné systémy v automobilech (např. Blaupunkt DX, který standardně montuje Škoda).

Cena testovaného modelu není nízká: 20 990 Kč ale odpovídá kvalitě a možnostem. Sunnysoft v České republice prodává také vyšší TomTom Go 700. Cena 24 990 Kč zahrnuje mapy celé Evropy.

Srovnání s Garminem

Jak by dopadlo srovnání s Garminem c320 (přečtěte si recenzi), který je pro TomTom Go největší konkurencí? I když je testovaný navigátor výborný, americký produkt nemohu shodit.

Garmin je hodně jednoduchý. Na jednu stranu je to výhoda, protože v autě se nemůžete rozptylovat podrobným nastavením a volbami. Na druhou stranu je to ale pro určitou skupinu uživatelů nedostatek. Řadím se mezi ni, proto bych při výběru sáhnul po TomTomu. Ten nabízí řadu doplňkových funkcí – dopravní informace, spolupráce s mobilními telefony atd. Jeho ovládání ale kvůli tomu není tak dokonale jednoduché.

Cena Garminu c320 je stejná: 22 000 Kč. Zahrnuje ale CD s kompletními mapami Evropy. U TomTomu dostanete jen střed a ostatní země je nutné dokoupit zvlášť.

Zdroj: Sunnysoft
Kontakt: 261 215 216
Cena: 20 990 Kč s DPH


V další kapitole najdete fotogalerii. Jsou v ní také snímky, které jsme v recenzi vůbec nepoužili

Témata článku: , , , Softwarová část, Kompletní mapa, Americký produkt, Vaše auto, Libovolná část, Úplný konec, Mega, Délka cesty, Zbývající doba, Tom, Mega +, Celé desetiletí