TomTom Go 500 je mobilní navigační systém. Píše česky, mluví česky a má mapy České republiky. Ovládá se přes dotykový displej a uvnitř se skrývá – světe div se – operační systém Linux. Jinak je to nejlepší mobilní navigační systém, jaký jsme kdy testovali. Srovnání s Garminem c320
S TomTomem jsem neprojel trasu dlouhou sedm tisíc kilometrů jako s Garminem c320 a databáze zájmových bodů jsem v praxi tolik nepoužíval. V Rakousku, kde jsem testoval, ale navigace pokaždé našla nejbližší objekt (alespoň, co jsem mohl posoudit). Větší města České republiky jsou také poměrně slušně pokryta, v menších městech ale TomTom moc zájmových bodů nezná.
Práce se zájmovými body • zajímavá funkce: navigátor přehraje zvuk, když se
některý zájmový bod z vybrané skupiny přiblíží na nastavenou vzdálenost
U zájmových bodů mi vadilo, že se po zvolení nedají prohlédnout na mapě, TomTom začne rovnou počítat trasu.
5. Další možnosti. TomTom Go 500 nabízí také navigaci Domů (domov lze nastavit), lze rovněž vypsat přehled naposled hledaných míst. Vyhledávat se dá podle PSČ a v nabídce je i volba Centrum vybraného města.
Další možnosti hledání
6. Itinerář. Automobilové navigační systémy obvykle s ohledem na jednoduchost dovolují zvolit pouze jedno místo a na něj se nechat navigovat. TomTom ale přidává možnost vytvářet itinerář. Je to seznam cílových a průjezdních bodů na trase, které lze sestavit do dlouhého hada. Připravené itineráře můžete ukládat do paměti navigátoru a později se k nim vracet.
Itinerář
Počítá dlouho
Našli jste místo, kam chcete jet, klepli na něj a TomTom Go začíná počítat trasu. Bohužel mu to trvá hodně dlouho. Zatímco Garmin c320 cestu dlouhou třeba patnáct set kilometrů počítal pár sekund, u TomTomu výpočet poloviční trasy z Brna do Hamburku trval půl minuty.
Počítání trasy • přehled
Navigátor vždy po výpočtu zobrazí vypočtenou trasu na přehledné mapě. Dá se na ní zkontrolovat, jestli jste se omylem nenechali navést třeba do stejnojmenného města na druhé straně Evropy. Na displeji se také rovnou zobrazí délka cesty a vzdálenost.
Když necháte rozhodnutí o typu trasy a chování u placené silnice až na výpočet,
objeví se takové dotazy
Trasu si můžete prohlédnout jako textový itinerář, jako obrázkový přehled a dá se také spustit animovaná simulace jízdy.
Textový itinerář • obrázky jednotlivých odboček
A teď už opravdu jedeme
TomTom cestu na mapě zvýrazní barvou. Jaká je, to záleží na typu grafiky mapy, který si vyberete. Standardní je prostorové zobrazení, kdy je nejbližší okolí vidět zvětšené a směrem dozadu se rozvírá úhel a ztrácejí detaily. Zkrátka jako pohled z auta. V rozích displeje jsou ikonky pro změnu měřítka mapy, navigátor si ale často dělá, co chce: když si myslí, že potřebujete detail, ukáže vám ho a neptá se, jestli s tím souhlasíte. Zpět do nastaveného měřítka se už potom nevrátí.
Pohled v perspektivě, dvě různá měřítka
V nabídce si můžete vybrat také půdorysný pohled. V půdorysu se mapa zobrazuje směrem cesty nahoru a nikde v nastavení jsem nenašel, jestli se dá zobrazení změnit tak, aby byl nahoře sever. Zatímco u Garminu jsem stále přepínal a nemohl se rozhodnout, který pohled vybrat, tady jsem vsadil na 3D zobrazení.
Půdorysný pohled, dvě různá měřítka
Jedním z důvodů, proč jsem zůstal u prostorové mapy, je zřejmě plynulé zobrazení. U Garminu jsem si stěžoval na skokové změny, kvůli kterým jsem někdy u složitějších křižovatek nebo kruhových objezdů ztratil nit a nevěděl, co dál. Překreslování TomTomu je výrazně plynulejší, více přirozené.
V pozadí plynulého zobrazování změn ale podle mého názoru není samotný GPS přijímač. TomTom zpracovává data stejně rychle jako Garmin, uživateli ale jednotlivé stavy předkládá rozfázované. Je to dobře vidět v případech, kdy prudce zabočíte: mapa má znatelné zpoždění a místo skoku pohyb efektně se zpožděním animuje. Jak jsem ale psal, pro řidiče je to přirozenější.
Prohlížení trasy (různá měřítka)
V tunelech není úplně slepý
Mapa se při navigaci zobrazuje přibližně ve třech čtvrtinách displeje. Spodní čtvrtina je vyhrazena informačnímu pruhu s užitečnými informacemi.
Jeho levá polovina výrazným písmem ukazuje, jak daleko je další odbočka a symbol navíc ukáže tvar křižovatky. Úplně vpravo je ikona znázorňující stav signálu GPS a mezi tím plocha, na kterou si sami můžete vybrat, co vás zajímá:
- zbývající doba
- zbývající vzdálenost
- doba příjezdu
- aktuální doba
- název ulice
- rychlost
Nastavení titulní lišty
Dalším prvkem na displeji může být kompas. Kromě směrové šipky se v něm mohou zobrazovat další informace: vzdálenost k cíli vzdušnou čarou, zkratka světové strany nebo přímo azimut.
Zajímavě se TomTom Go chová v tunelech. Podle nastavení si buď postěžuje, že ztratil signál, anebo zapojí funkci ASN – Assisted Satellite Navigation. Zařízení má uvnitř údajně dva senzory, které pomáhají orientaci i v případech, kdy GPS přijímač ztratí výhled na oblohu. V praxi ale spolehlivost tohoto systému nebyla stoprocentní. Senzory zřejmě nezjistí rychlost, takže se ji podle všeho snaží přizpůsobit povolené hodnotě na dané komunikaci. Jestliže jedete jinou rychlostí, nesouhlasí potom pozice a navigátor se cítí trochu zmatený. Nakonec v tunelu otočí šipkou ukazující aktuální polohu klidně do protisměru a za chvíli stejně ohlásí ztrátu signálu.
Funkce ASN je lepší než nic, na pevné navigátory, které jsou spojeny s elektronickými systémy automobilu, ale rozhodně nemá.
Při navigaci mi také vadilo, že TomTom neukazuje nadmořskou výšku. Když jezdíte po horách, je to docela zajímavý údaj a pro jeho zjištění není potřeba žádné speciální zařízení. Nadmořskou výšku lze vypočítat z polohy družic stejně dobře jako zeměpisnou polohu.
V poslední kapitole najdete popis české hlasové navigace, možností spolupráce s mobilem a práce s dopravními informacemi. Dočkáte se také závěrečného hodnocení a srovnání a Garminem c320