Navigon 2110: jezdil jsem s ním rád (krátký test)

Nejlevnější Navigon nabízí mapy celé Evropy a v ceně netradičně i přijímač dopravních informací RDS-TMC. Test jednoduché navigace. (Video)
Kapitoly článku

Kam chceme jet

Hlavní nabídka přístroje jde rovnou k věci, vybírá se z ní cíl cesty. Může to být rychlá cesta domů, konkrétní adresa, bod zájmu, vlastní oblíbené položky nebo poslední zadané cíle. Tři kategorie POI je navíc možné vytáhnout nahoru pro rychlejší přístup – standardně to jsou čerpací stanice, parkoviště a restaurace. Tyto tři kategorie se potom také zobrazují „na ose“ důležitých míst podél trasy.

 
Styl nabídek Navigonu

U adresy Navigon sice nezakrývá písmenka, která nemohou následovat, přesto ale řidiči trochu pomáhá. Když stisknu třeba „O“, nabídne mi největší město, které na toto písmeno začíná – Ostravu. S dalšími znaky ale pracuje už normálně, tedy při „Ol“ nepředloží Olomouc, ale neznámé Olbramice.

Na videu, které jsem točil už dříve, k recenzi Navigonu 5100, se můžete podívat, jak vypadá zadávání adresy. Je to stejné i na testovaném Navigonu 2110.

Chybí mi možnost zadání cíle v podobě zeměpisných souřadnic. Oblíbené položky lze do přístroje dostat i z počítače, postup je ale trošku komplikovanější než u jiných navigací.

 
Tři varianty klávesnice

Těsně před cestou

Když je cíl připraven, mohu se k němu přímo navigovat. Navigon spočítá trasu – chvíli mu to trvá – a potom ji zobrazí na mapě. Případně si ještě před tím mohu na mapě prohlédnout samotné nalezené místo. Dá se také přidat do trasy, která povede mezi více body. V nastavení optimalizace trasy lze mezi rychlou a krátkou cestou použít i kompromis – optimální trasu.

Také práci s mapou si můžete prohlédnout na videu:

Všechny problémy, se kterými jsem se při navigaci setkal, přisuzuji chybám v mapě. Typicky když se mě Navigon snažil donutit k odbočení na polní nezpevněné cesty. Aby odhad doby příjezdu byl co nejpřesnější, můžete si vybrat mezi třemi profily: rychlý, normální a pomalý automobil.


Hledání zájmových bodů

Další možnosti, kterými lze ovlivnit naplánovanou trasu, nijak nevybočují z obvyklých nastavení navigačních přístrojů. Dá se také zvolit, zda má Navigon brát ohled na informace ze systému RDS-TMC. Raději bych byl ale opatrný a o odbočce z naplánované trasy rozhodoval sám. Na RDS-TMC se nedá úplně spolehnout.

Zpracování dopravních informací na Navigonu je vcelku dobré. Příliš mi ale nevyhovoval způsob zobrazování dopravních problémů na mapě. Třeba v Praze jich bylo tolik, že až zakrývaly výhled. Víc mi osobně vyhovuje práce s dopravními informacemi na TomTomu nebo Garminu.

Navigon podporuje i manuálně zadávané objížďky. Kromě toho lze v pohledu na itinerář zakázat vybrané křižovatky.


Navigon podporuje několik průjezdních bodů, naplánovanou trasu lze uložit

Při jízdě s Navigonem

Při jízdě poměrně velkou plochu displeje zabírají informační panely – stavový řádek s tlačítky, informační s názvy aktuální a příští ulice, rámeček s tvarem následujícího manévru. Další rámečky mohou obsahovat údaje k aktuální trase: vzdálenost do cíle, dobu příjezdu a tak dále. Mohou, ale nemusí; uživatel si může v nastavení vybrat, co ho zajímá. Písmo, které tyto rámečky používají, je však velmi malé. V běžné vzdálenosti jsem se na texty musel velmi soustředit, abych je dokázal přečíst.

 
Navigon během navigace • možnosti při jízdě

Mapa ve městech je takřka celá šedivá, pouze nejdůležitější silnice jsou zvýrazněny žlutou barvou. Velmi dobře je proto vidět oranžová naplánovaná trasa. Displej lze přepnout do tmavého nočního režimu, pro který lze navíc odděleně nastavit úroveň podsvětlení. Uživatel může také přepínat mezi 3D a 2D pohledem (první z nich je podle mého názoru u Navigonu lepší).

Na videu si prohlédněte reálnou jízdu s Navigonem:

Na displeji neustále vidím, jaký manévr mě čeká. Následují-li dva hned za sebou, zobrazí se najednou. Navigon má také vynikající hlasovou navigaci.

Navigon standardně neumí v předstihu upozornit na nastavené zájmové body, už z výroby to ale dokáže u vestavěné databáze policejních radarů. Při jízdě se včas ozve upozornění na „nebezpečné místo“. Nastavit lze také upozornění při překročení rychlosti o nastavený limit; samostatně v obcích a mimo ně.

 
Body na trase, ale jen ze tří nastavených kategorií

Jezdil jsem s ním rád

S Navigonem 2110 se mi dobře jezdilo. Až na menší displej jsem nepociťoval žádná zásadní omezení, kvůli kterým bych při výběru potřeboval sáhnout po dražších modelech. Je to stejné jako u Garminu, TomTomu, Mia a dalších navigací: pokud je v ceně dostatečné mapové pokrytí, samotné navigační funkce už jsou stejné. Dražší přístroje jedné generační řady se většinou liší jen méně podstatnými drobnostmi.

Na Navigonu oceňuji také to, že se věnuje pouze navigaci. Nenajdete v něm doplňkové multimediální funkce, které většina lidí nakonec stejně nikdy nevyužije a jen zabírají místo v nabídce. Je to jednoduchý a funkční navigační přístroj, se kterým je radost cestovat.

Navigon 2110 k testu zapůjčila společnost Agora Plus

Témata článku: , , , Krátký test, Krátký, Kompletní mapa, Hlavní nádraží, Vestavěný přijímač, Příjemná cena, Nastavený limit, Test, Zásadní omezení, Rychlá cesta, Pěkný vzhled, Stejný konektor