Navigon 7110: krása nebeská (velký test)

Navigon 7110 je nejhezčí přenosná navigace. Má unikátní držák, skvělý displej, některé zvláštní funkce. Ale také mapy Navtequ, u kterých toužebně čekáme na aktualizaci. (Video)

Hlasová navigace mluví správně česky

Chválím a ještě jednou chválím vynikající hlasovou navigaci Navigonu. Velmi příjemný ženský hlas hlásí přesně to, co jako řidič očekávám. Včas, jednoznačně a přesně. Lahůdkou jsou třeba povely při sjíždění z dálnic, kdy přístroj hlasově naviguje, v jakém pruhu se držet, na jaké číslo silnice odbočit, a věty při tom spojuje do souvětí. Hlasové navigaci dokážu odpustit i několik povelů, kdy se nepodařilo přesně dodržet skloňování českých výrazů.

S Navigonem 7110 se dodává i anténa pro příjem dopravních zpráv RDS-TMC. Zapojuje se přímo do přístroje prostřednictvím konektoru jack 3,5 mm. Zjistil jsem, že informace o tom, že české mapy Navigonu neobsahují tzv. lokalizační tabulky, není zcela pravdivá. Lokalizační tabulky v mapě jsou, ale pouze v Praze, a řekl bych navíc, že pouze u několika hlavních tahů. Špatně se to ověřuje, ale při jízdě kolem Brna jsem se nikdy nesetkal s žádným jiným dopravním problémem než na pražských silnicích.

Naviguji, na hlouposti nemám čas

Na Navigonu se mi líbí, že se soustředí hlavně na navigační funkce a dokázal odolat současné módě, která do navigace cpe MP3 a videopřehrávače, prohlížeče obrázků a další podobné funkce. Uznávám, je to osobní názor, ale tyto ryze navigační přístroje mi dělají radost. Navigon startuje rovnou do navigace, a přesně to po něm jako řidič chci.

Neznamená to přitom, že by se výrobce nesnažil. Navigon obsahuje mnoho různých vychytávek. Ať už třeba zmiňované jízdní pruhy před křižovatkou, návěstidla, Reality View. Anebo informace, které se zobrazí po přejezdu hranic. Přímo z displeje navigace zjistím povolené rychlosti na různých typech komunikací, dozvím se o specialitách, například povinně rozsvícených světlech. Tohle ocením mnohem víc než další MP3 přehrávač.


Informace po přejezdu hranice (Navigon 3110)

Kniha jízd přímo v navigaci

S knihou jízd Navigon nepřišel jako první, je však mnohem použitelnější než u přístroje MyGuide 4300, v němž jsem ji popsal poprvé. Před jízdou stačí zadat název, stav tachometru a typ cesty – služební, soukromá, do práce, z práce. Navigátor potom sleduje, kde jste, a zastávky zapisuje do souboru XLS. Ten lze na počítači otevřít v Microsoft Excelu.

Ani kniha jízd Navigonu ale není ideální. Oceňuji pohodlný export, hůře však hodnotím poškozené znaky s českými háčky a trochu zmatené zápisky. Navigon při zastávce někdy uložil bod, jindy ne, na délce zastavení jakoby nezáleželo.

 
Práce s knihou jízd

U přenosného navigačního přístroje je ale kniha jízd snad i zbytečná. Aby se dala využít, musel by řidič s navigátorem jezdit neustále. Přístroj by musel být zapnutý a zaznamenávat na každé cestě, i při nudném cestování do práce a z práce. Netvrdím, že to je nereálné, tento typ aplikace by ale měl větší smysl ve velkých navigacích pevně vestavěných do automobilu. Když jede, jedou také.

Tip: podívejte se na výslednou knihu jízd. Pro přehlednost jsem tabulku trochu zformátoval, jinak vypadá úplně stejně jako po stáhnutí z Navigonu.

Nikdo není dokonalý

S oběma testovanými Navigony jsem najel celkem dost kilometrů, a zvykl si na ně. Pokud jde o vlastní navigaci, tedy navádění řidiče k cíli, řadím tyto systémy k nejlepším. Mají přehlednou mapu, výbornou hlasovou navigaci a celkově přístup k řidiči. Přípravu cesty trochu komplikují pomalejší reakce navigační aplikace. Třeba najít cíl na mapě dá větší práci než u jiných přístrojů.

Klepněte pro větší obrázek
Prodejní balení

Hlavní výtka směřující k mapám by snad už brzy měla být opravena. Zářijová aktualizace se blíží, a po ní by celá Česká republika měla být zpracována do použitelné úrovně. Na srovnání starších a nových map Navigonu se už velmi těším.

Při testu modelu 7110 jsem často přemýšlel o Navigonu 3110. Má v podstatě všechny důležité navigační funkce, pevný držák, mnohem nižší cenu, ale uživatel se musí smířit s menším displejem. Na Navigon je často až moc malý. Kompromisem by tady mohl být Navigon TS7000, který spojuje funkce nižšího modelu se širokoúhlým displejem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon 3110 není tak pěkný, funkčně ale příliš nezaostává

Navigon 7110 je navigační přístroj, který míří do vyšší třídy přenosných navigací. Svým designem konkurenty předbíhá; a klidně si přiznejme, že se v autě chceme dívat na hezkou věc. Vstupenka do elitního klubu ale na druhé straně vyžaduje vlastnosti jako aktivní držák, kdy není nutné přístroj před každou jízdou znovu drátovat. Nic tedy není jednoznačné.

Navigon bych doporučil řidičům, kteří se v navigačním přístroji nechtějí „příliš rýpat“ a nastavovat i ty poslední s posledních funkcí. Těm, kteří podle navigace chtějí hlavně jezdit. To umí Navigon opravdu skvěle.

Navigon 7110 k testu zapůjčila společnost Agora Plus

(Omlouvám se, že nebudu reagovat na případné dotazy nebo připomínky v diskuzi. Jsem na dovolené.)

Témata článku: , , Hlavní výtka, Nebe, Hraniční přechod, Masivní rám, Zářijová aktualizace, Sjíždění, Krása, Velký test, Mapová data, Poslední test, Test, Velký, První obrazovka