Aktuálně nejvyšší Navigon 7310 nenabízí jednu velkou novinku, ale celou řadu drobných inovací. S některými přichází jako vůbec první.
Klíčové vlastnosti
- atraktivní design zvenku i uvnitř
- výhodná mapová politika
- inovace týkající se vzhledu mapy…
- …které lze vypnout
- už lze zadat cíl formou zeměpisných souřadnic
- chytré parkování
- MyRoutes pro volbu mezi alternativami trasy
- anténa RDS-TMC je ukryta v nabíjecím kabelu
- velmi kvalitní počeštění a česká hlasová navigace
Hlavní nedostatky
- lesklý displej
- konstrukčně nepraktický konektor nabíječky
- pouze pasivní držák
- nedají se nahrát uživatelské POI
- méně úsporné zobrazení mapy
- neumí dopravní události na trase
Navigon 7310 je přenosný navigační přístroj do auta. Patří do vyšší třídy, prodává se zhruba za sedm tisíc korun. Obsahuje mapy celé „pokryté“ Evropy a vedle základních možností, které má každá navigace, nabízí i řadu drobných nadstandardních funkcí.
Hladké sklo
Navigon si vždy dával záležet na atraktivním designu svých navigačních přístrojů. Model 7310 svým vzhledem vychází z předchozího Navigonu 7210, dominuje mu zcela hladká přední plocha, kterou nerozděluje displej a okraje. Vše je v jedné rovině.
Žádný rozdíl mezi displejem a okrajem, všechno je v jedné hladké a lesklé ploše
Povrch přední části je vyroben z plastu a je velmi lesklý, není takřka vůbec chráněn proti odrazům. Výsledný efekt je stejný jako u lesklých displejů u notebooků – když se v nich neodráží světlo, jsou velmi jasné; v opačném případě ale odrazí téměř vše. Je to nepříjemné třeba v situacích, kdy má řidič světlý oděv, na který svítí slunce. Odraz snadno dokáže přehlušit informace na displeji.
Navigon 7310 v držáku, bohužel v pasivním držáku
Na hladké ploše jsem si také uvědomil, že hrany zapuštěného displeje jiných navigací mají svůj význam při ovládání. Dokážou vést prst a lépe se potom ovládají tlačítka a jiné plochy umístěné na krajích displeje. U Navigonu jsou teď všechny ovládací prvky uprostřed.
Vypáčit, a můžete kupovat novou nabíječku
Navigonu 7310 stačí jediné hardwarové tlačítko-vypínač. Na těle přístroje najdeme ještě miniUSB konektor pro nabíjení a propojení s počítačem, jack 3,5 mm pro sluchátka, konektor pro případné připojení externí antény. Vnitřní paměť, která má kapacitu 4 GB, lze rozšířit paměťovou kartou formátu microSD.
Držák v detailech; je mnohem spolehlivější než starší dlouhá ramena s bajonetovým zámkem
Je škoda, že držák přístroje je pouze pasivní, u navigace této třídy bych čekal, že pokaždé nebude nutné zapojovat napájecí kabel. Držák je jinak kvalitní, přístroj se do něj dobře vkládá i vyjímá. Nabíječka už rovnou obsahuje anténu RDS-TMC, takže stačí zapojit jediný konektor, kabel je ale poměrně nepoddajný. Připomínku mám k samotnému konektoru, jehož pevná část je velmi dlouhá a pákou vylamuje kovový obdélníček s kontakty. Hned při prvním pokusu o vytažení jsem ho takřka zničil.
Konektor do zapalovače je příjemně krátký, druhý konec se ale Navigonu vůbec nepovedl
Hardware Navigonu 7310 ale s výjimkou tohoto konstrukčního detailu hodnotím dobře. Není to žádná „noname“ krabička, ale poctivý a propracovaný kus elektroniky.
Každý čtvrtrok nové mapy
Navigon tradičně používá mapy od Navtequ, v přístroji byly ve verzi Q1 2009. Rozdíl v jejich kvalitě oproti konkurenčním mapám od Tele Atlasu už zmizel, mapy obou dodavatelů jsou srovnatelné. Neznamená to sice, že vás Navigon už nikdy nenavede na polní cestu, četnost chyb je ale plus minus stejná jako u Tele Atlasu. Každý přece ví, že žádná mapa není a nikdy nebude dokonalá.
Konektory, slot pro paměťovou kartu a tlačítko se maskují mezi drážkami
Aktuální informace o pokrytí si můžete prohlédnout na webu Navigonu. U České republiky se udává 99% pokrytí (223 429 km silniční sítě) a 32 601 zájmových bodů v 56 kategoriích. Pro srovnání Tele Atlas uvádí 100% pokrytí a délku sítě 145 371 km – rozdíl nedokážu vysvětlit, každý z výrobců zřejmě silnice měří jinak. Tele Atlas vede v zájmových bodech, kterých má v mapách 62 608.
Pokud by v době pořízení navigačního přístroje existovala novější verze map, zákazník Navigonu má třicet dnů na provedení bezplatné aktualizace. K modelu 7310 lze za zvýhodněnou cenu 20 eur (511 Kč) dokoupit službu FreshMaps pro čtvrtletní aktualizace po dobu dvou let. Tato služba běžně stojí 100 eur (2 554 Kč).
Jde to vypnout?
Pro Navigon není důležitý jen design fyzické krabičky, navigační přístroj musí vypadat pěkně i zevnitř, ze strany softwarové aplikace. Vzhled uživatelského prostředí je proto elegantní, ale také nezvykle tmavý, na mnoha prvcích nabídek se objevuje bílé písmo na černém pozadí. Na ovladatelnost to nemá vliv.
Netradičně inverzní prostředí s nabídkami
Navigon stále vymýšlí nové možnosti zobrazení mapy. Jako první přišel s funkcí Reality View, která u vybraných křižovatek – hlavně u sjezdů z dálnic – ukáže schematický nehybný obrázek s naznačeným manévrem. Někomu to může ulehčit orientaci, já osobně ale tuto funkci hned vypínám, protože preferuji živý pohled na mapu.
Reality View už známe dlouho, po Navigonu se přidali i další výrobci
V navigacích se už dlouho setkáváme s funkcí, kterou Navigon nazval Landmark View a kdy se v mapě tu a tam ukáže 3D model významné budovy. Také se dá vypnout, modelů ale není tolik, aby komplikovaly orientaci.
3D modely budov už také zvládají i jiné navigace; vpravo je vidět navigace v jízdních pruzích
Ještě mladší funkcí je Panorama View. Navigon nenechal mapu v ploše, ale nanesl ji na prostorový model terénu. Na displeji jsou tak vidět reálné kopce a jiné větší terénní nerovnosti. Panorama View ale už má vliv na kvalitu zobrazení, mapa je místy zkreslená, linie rozmazané. Mezi kopci se také může ztratit naplánovaná trasa. Ale žádný strach, jde to taky vypnout.
Prostorový terén zatím umí myslím pouze Navigon
Článek pokračuje v další kapitole: krabice kolem ulic, hledání cíle, optimalizace trasy