NavRoad NR750BV: sedm palců do náklaďáku

NavRoad zaujme především ohromným sedmipalcovým displejem. Nabízí však i další neméně zajímavé funkce. Získá naše doporučení?
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • ohromný displej s úhlopříčkou 7 palců
  • doteková tlačítka okolo displeje
  • příprava pro parkovací kameru
  • Bluetooth, funkce handsfree
  • mapy celé Evropy
  • slot pro paměťové karty SD
  • provázání Bluetooth a FM vysílače, podpora profilu A2DP

Hlavní nedostatky

  • velmi hrubé rozlišení displeje
  • nepohodlná manipulace s pouze pasivním držákem
  • nedobíjí se z USB portu
  • zbytečně upovídaná hlasová navigace

Navigace polského výrobce NavRoad se pomalu objevují u českých prodejců. Nabídka začíná malými běžnými modely a končí námi testovaným obrem NR750BV. Jaké šance má nový výrobce mezi konkurencí zvučných jmen? Přístroj jsme získali pro test přímo od zahraničního distributora, v České republice se zatím neprodává.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Představte si malý televizor

Příliš velký do osobáku

Na základě papírových informací jsem očekával velkou přenosnou navigaci do automobilu. To, co jsem však následně vybalil z krabice, mi doslova vyrazilo dech. Úhlopříčka 7 palců, tedy 17,8 centimetrů v těle o rozměrech 187 × 127 × 34 milimetrů se nevidí každý den. A co teprve více než půl kilogramu živé váhy!

Údiv se změnil v paniku při prvním usednutí do osobního vozu a snaze navigaci někam upevnit. Na mou oblíbenou polohu mezi a-sloupek a budíky po levé ruce se navigace jednoduše nevlezla. Uprostřed nad výfuky ventilace zase zabírala neuvěřitelné množství místa, a přestože jsem poměrně vysokého vzrůstu, vadila mi ve výhledu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Uchycení držáku v drážce je nešťastné

NavRoad se naopak skvěle hodí do dodávek či nákladních vozů. Ale pozor, tím neříkám, že se hodí pro nákladní automobily z pohledu mapových podkladů. Mapy neobsahují důležité informace o výšce podjezdů a nosnosti mostů, které právě řidiči kamionů potřebují. V kabině náklaďáku je ale víc místa než v osobním automobilu a rozměrný navigační přístroj se sem hodí víc.

Tvrzení o nevhodnosti této navigace do osobních vozů podpořím zkušeností s držákem. Navigace se nasouvá shora na velmi malý čep, který se navíc utahuje vzadu pomocí dvou šroubů umístěných za sebou. Pokud necháte čep volný, navigace se bude při jízdě třást a vydávat nehezké zvuky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák s přísavkou

Jenže upevnit malý šroub za tak ohromnou navigací, navíc v osobním automobilu s často velmi zešikmeným sklem je naprosto nepohodlné. Nedovedu si představit, že bych tuto proceduru podstupoval třeba několikrát denně. Nevzpomínám si, kde by bylo uchycení navigace do držáku tak problémové a nepohodlné. Možná jde o daň za vysokou hmotnost. Přes půl kilogramu těžký stroj by zřejmě klasická kolébka neunesla. Skoro jako by výrobce počítal s pevným uchycením právě v dodávkách a kamionech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Uchycení držáku v přístroji

S dotekovými tlačítky

Displej na úhlopříčce sedm palců nabízí rozlišení shodné, jako u modelů s displejem podstatně menším, tedy 480 × 272 bodů. Hrubé písmo i grafika jsou logickým důsledkem této kombinace, což bude vadit především při plánování a ovládání přístroje „od stolu“. Zhruba od půl metru, což bude v dodávkách a kamionech minimální vzdálenost mezi očima řidiče a displejem navigace, se rastr ztratí.

V rámu okolo displeje si můžete všimnout čtveřice šipek zdůrazněných modrými diodami. Jde o doteková tlačítka: vertikální směry slouží ke korekci hlasitosti, pravá šipka vyvolá nabídku funkce FM vysílač, což považuji za velmi praktické. Levá šipka otevře nabídku s rychlým přístupem k Bluetooth, video vstupu, hudebnímu přehrávači, k rychlému vypnutí všech zvuků a návratu na hlavní obrazovku. Rychlé ztišení však nebylo zrovna dvakrát funkční. Přestože byla ikonka reproduktoru přeškrtnutá, navigace vesele vykládala dál. Doteková tlačítka také možná nejsou nejlepším řešením, při ovládání jsem zejména to pravé omylem nesčetněkrát stisknul.


Systémová nabídka

Na levé hraně najdete tlačítko pro zapnutí a slot pro paměťové karty SDHC. Zadní hrana obsahuje reproduktor, konektor pro externí anténu a přepínač pro odpojení hlavní baterie, který lze úspěšně využít jako reset. Pravou hranu zdobí několik konektorů: dva videovstupy, například pro parkovací kameru a DVD přehrávač, výstup na sluchátka, mini USB konektor pro připojení k počítači a standardní DIN konektor napájení. Navigace se neumí nabíjet z USB portu počítače.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vstupy a výstupy na boku navigace

Navigace disponuje baterií s ohromnou kapacitou 2 640 mAh, která však přístroj udrží v provozu jen necelé dvě hodiny. To stačí, abyste si pro plánování trasy mohli vzít navigaci do motorestu, pokud však necháte nabíječku doma, nechá vás brzy na holičkách. Velký displej zkrátka žádá spoustu energie.


V druhé kapitole se budeme věnovat softwaru, hlavně samotné navigaci

Témata článku: , , První ikona, Naplánování trasy, Neuvěřitelné množství, Sed, Celkový pohled, Nový výrobce, Sloupek, Hrubé rozlišení, Systémová nabídka, Kruhový objezd, Hrubý displej, Osobní automobil, Běžný model, Častý problém, Osobní auto, Silná kombinace