NDrive G400: navigace s testerem alkoholu

Vyzkoušeli jsme novou značku navigací NDrive a její navigační přístroj G400. Je zajímavý především nízkou cenou a vestavěným čidlem pro kontrolu obsahu alkoholu v krvi.
Kapitoly článku

Řidič má možnost volby z pěti barevných variací mapy, nechybí ani noční režim. V základním nastavení zobrazuje mapa světle oranžovou barvou zastavěnou část, například města, modrou barvou vodní toky a různými stupni žluté až oranžové silnice různých tříd. Informace o lesních plochách nebo železnici chybí ve všech státech, mapy TeleAtlasu přitom tyto informace obsahují. V největších městech lze občas narazit na 3D modely významných budov.

Mapu lze posouvat běžným táhnutím prstu, měřítko se mění ikonami v horních rozích. Polokruhové ikonky pak slouží ke změně sklonu mapy a vytvoření 3D efektu. V pravé části se v jedné ikonce mísí informace o stavu akumulátoru a kvalitě příjmu navigace. Spodní část se v režimu navigace změní, objeví se velká ikona s následujícím manévrem a vzdálenosti k němu, doba a vzdálenost k cíli.

Navigace umožňuje i kontrolu aktuální rychlosti s rychlostí uloženou v mapě a upozorní vás, pokud rychlost překročíte. Ze zkušeností však vím, že informace o omezení rychlosti nejsou v mapě příliš aktuální a tato funkce při aktivním upozornění spíše obtěžuje. Zde jde však o běžný jev napříč všemi navigacemi, protože informace o povolených rychlostech vychází z mapových podkladů. Nelze tedy říci, že by právě tuto funkci zvládal některý z konkurentů lépe. NDrive je připraven také na varování před radary, nevíme ale, v jakém formátu do přístroje nahrát data.


Nastavení výstrah

Procesor s frekvencí 300 MHz cvičí s mapou svižně, přibližování i posun mapy probíhá naprosto plynule, což budete v praxi opravdu potřebovat. Mapa totiž poskytuje již při menším oddálení minimum informací, a to velmi komplikuje orientaci. V určitém kroku oddalování zmizí všechny komunikace vyjma dálnic a názvů okresních měst. Hledání cílů v mapě je tak těžkopádné a zdlouhavé.


Displej s mapou v různých měřítkách

 
Zájmové body na displeji

Navigace přes nabídku

Tvůrci aplikace při hledání cíle cesty upřednostňují spíš nabídky než práci s mapou. Sám ale při testech různých tras často a rád vybírám start nebo cíl z mapy. Vesnice stejně často neobsahují adresy, nebo se chci zkrátka jen dostat na místo, které vidím na displeji


Hlavní nabídka navigační aplikace • možnosti volby cíle cesty

Zde jsou ale po klepnutí na mapu k dispozici pouze dvě volby. Je to možnost uložit místo jako domov, tedy volba kterou potřebujete jednou za dobu životnosti navigace, a přidání místa k oblíbeným. Není tady volba startu, cíle nebo průjezdního bodu. Na průjezdní body bohužel rovnou zapomeňme, navigace je vůbec nepodporuje.

Existuje však klička, byť méně praktická. Vyberte si na mapě libovolné místo, které bude cílem vaší trasy, a přidejte jej mezi oblíbené. Jako cíl trasy pak zvolte toto místo.

Jak tedy najít trasu? Pokud jste v automobilu a máte GPS signál, v nabídce zadáte cílovou adresu. Jestliže zatím nemáte GPS signál, nebo sedíte doma a cestu pouze plánujete, musíte zadat i místo startu. Zde je postup opačný, nejprve na mapě najdete místo startu (bude blikat tečka na cestě) a pak v nabídce určíte cíl trasy: adresu, PSČ, bod zájmu, souřadnice nebo oblíbené.

Při výběru adresy vyhledává navigace v rámci jedné země, a to svižně již při zadávání jednotlivých písmen. Klávesnice jen není inteligentní a neskrývá písmena, která nemohou následovat. Kvůli malému displeji jsou i tlačítka klávesnice poměrně malá a i když nemám ruce jako lopaty, dopouštěl jsem se překlepů. Tady se hodí v úvodu zmíněné ovládací pero.


Zadávání obce a ulice • seznam dříve vyhledaných cílů

Ve výpisu výsledků chybí určení okresu dané vesnice. Konkrétně při vyhledání obce Lužice mi navigace nabídla čtyři výsledky bez jakéhokoli rozlišení a ty mé byly samozřejmě až na posledním místě. Následně můžete volit ulici a číslo popisné (tyto informace nejsou ve všech obcích), nebo jen centrum města. Pokud je výsledkem delší seznam, dá se jím přímo pohybovat bez nutnosti sahat až na úzký posuvník v pravé části displeje.


Kategorie zájmových bodů

Profily plánování trasy

Pokud proběhne výpočet a navigace stále nezná svou pozici, spustí po vašem odsouhlasení simulaci. Díky ní lze například absolvovat prvních pár kilometrů, než se navigace „chytí“. Naplánované trasy ale nelze uložit a vyvolat pro pozdější použití. V rámci navigace také chybí nalezení nejlepší objížďky, pokud se dostanete do kolony nebo k neprůjezdné cestě. Aby mne však někdo nechytal za slovo z nepochopení, navigace samozřejmě automaticky přepočítává trasu při sjetí z původní naplánované trasy, a to se slušnou rychlostí.

Profily ovlivňující výpočet trasy jsou tři: nejrychlejší, nejkratší a pěší. Dále můžete povolit nebo zakázat zpoplatněné silnice. Oba výpočtové profily jsou poměrně rozumné, jak ukazuje následující výpočty oblíbené trasy ze Strážnice do Olomouce:

Nejkratší:

délka: 105 km, čas 1h 46 min
směr Uherské Hradiště – Přerov - Olomouc

Nejrychlejší:

délka 122 km, čas 1h 34 min
směr Kyjov – Slavkov u Brna – Vyškov - Olomouc

Pěší:

délka 95 km, čas 1h 38min


Článek pokračuje v další kapitole: při navigaci, tester alkoholu, hodnocení

Témata článku: , , , Km jízdy, Skloňování, Klička, Slavkov u Brna, Pryžová vrstva, Systémová nabídka, Nejlevnější přístroj, Vodní tok, Piškvorka, Test, Promile, Kontrolka, Tester, Dlouhý kabel, Běžný formát, Alkohol, Velká ikona, Kombinace černé