Vyzkoušeli jsme novou značku navigací NDrive a její navigační přístroj G400. Je zajímavý především nízkou cenou a vestavěným čidlem pro kontrolu obsahu alkoholu v krvi.
Klíčové vlastnosti
- nízká cena
- pevný držák do automobilu
- rychlý výpočet trasy
- vestavěný alkohol tester
- navigační aplikace není vázána na paměťovou kartu
Hlavní nedostatky
- testování alkoholu je pouze velmi orientační
- navigace nezná průjezdní body
- komplikovanější navigace od stolu a do míst bez adresy
- úroveň detailů vzhledem k přiblížení mapy
- chyby v češtině
- červená dioda pálí při nabíjení do očí
- povrch přístroje se snadno poškrábe
- někdy zpomalené hlasové příkazy
NDrive G400: ve zkratce |
cena |
3 400 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
100 × 88 × 22 mm |
hmotnost |
150 g |
GPS přijímač |
Centrality Atlas III |
displej |
70 × 54 mm, 320 × 240 bodů, dotykový |
paměť |
paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Tele Atlas |
mapy Slovenska |
Tele Atlas |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
ne |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Navigace portugalské značky NDrive jsou na českém trhu novinkou. V současné době čítá nabídka tohoto výrobce tři modely ve velmi příznivém cenovém rozpětí 2 900 Kč až 3 800 Kč. Rozdíl mezi dvěma nejlevnějšími přístroji G280S a testovaným G400 je v přítomnosti alkohol testeru u vyššího modelu. Nejdražší navigace má stále příznivou cenu, ve srovnání s předchozími nabízí navíc širokoúhlý displej, bluetooth a FM vysílač.
NDrive G400: střední model
Všechny tři navigace mají stejné mapové podklady. Pokrývají pouze Českou a Slovenskou republiku, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Rakousko. Navigace by měly v budoucnu podporovat speciální foto 3D navigaci. Až bude tato funkce dostupná, určitě se na ni na Navigovat.cz podíváme.
Záhyby a ohyby
Tělo NDrive G400 rozhodně nevypadá nudně. Přísné a jednoduché tvary známé z většiny navigací zde střídají záhyby, prolisy a kombinace černé se stříbrnou. Širší okraje opticky ještě více zmenšují malý 3,5palcový displej s rozlišením QVGA.
Tělo je vyrobeno z tvrdého plastu, výrobce však použil tenkou gumovou vrstvu na povrchu černých částí. Tento povrch má však jednu nevýhodu, nízkou odolnost proti odření. Kolébka držáku do automobilu je navíc v tomto ohledu velmi nešetrná. Přístroj se nasouvá mezi postranní úchyty, které odírají tenkou gumovou vrstvičku.
Pryžová vrstva je zpočátku efektní
Na čelní straně se kromě dominantního displeje a názvu výrobce nachází ohromná červená dioda signalizující dobíjení baterie. Ano, opakuji se, ale výrobci se asi nikdy nepoučí a stále úzkostlivě dbají na to, aby tato dioda řidičům co nejsilněji pálila do očí. Na jedné z nočních cest jsem raději zastavil u čerpací stanice a s vidinou bílé lepící cenovky zakoupil čokoládovou tyčinku, která již byla pouze příjemným bonusem.
Červená kontrolka je v noci nepříjemně silná
Rozhořčení mírní vychylovací kolečko v pravém horním rohu sloužící k regulaci hlasitosti. Nechci-li rušit spolucestující breptáním navigace, mohu ji jednoduše snížit nebo zcela vypnout bez spuštění zraku z vozovky. Právě takový ovladač by mohl mít každý navigační přístroj.
Na pravé hraně se pak nachází 3,5mm jack jako zvukový výstup, slot pro paměťové karty SD/MMC, mini USB kabel sloužící k dobíjení a přenosu dat a konečně konektor pro připojení antény RDS-TMC, ačkoli navigace tuto funkci vlastně nepodporuje. Zadní strana obsahuje přepínač pro připojení baterie, tlačítko reset, reproduktor a dokonce i výstup na externí anténu. Je zde také krátké ovládací pero, ve většině případů však nebude potřeba. Navigační aplikaci lze poměrně dobře ovládat i prstem.
Konektory na pravém boku • ovládací pero se někdy může hodit
GPS příjem spíše slabší
Výrobce uvádí použití procesoru Atlas s taktem 300 MHz. Konkrétní GPS čipset neuvádí, vzhledem k předchozímu však jde zřejmě o Atlas Centrality, se kterým jsem byl u jiných navigací spokojen. Citlivost NDrive mi však přišla slabší, přístroj se chytal poměrně dlouhou dobu a například při umístění pod A sloupkem vlevo od řidiče se nechytil za dlouhých 15 km jízdy. Uprostřed byla situace lepší, nicméně například v rukou spolujezdce již navigace opět vykazovala ztráty signálu, musela se držet pod čelním sklem.
Obrazovka s přehledem zachycených satelitů
Integrovaná paměť má velikost pouze 32 MB, slouží tedy pouze jádru systému Windows CE .NET 5.0. Vlastní data, třeba hudbu a filmy, musíte ukládat na paměťovou kartu, kde je současně i navigační aplikace. Ze základní karty s pamětí 512 MB zbývá pro vaše data necelých 200 MB. Stačí však zakoupit vlastní kartu libovolné velikosti a na ni zkopírovat adresář s navigační aplikací. Vše funguje bez problémů, aplikace není vázána na konkrétní kartu; zkoušel jsem 4GB kartu SDHC.
Systémová nabídka • možnosti pro nastavení • spouštění navigační aplikace
Pohled na mapu
NDrive nepatří mezi výrobce, který by si objednal univerzální krabičku z Číny, navigační aplikaci z Maďarska a dělal ramena, jakou fantastickou navigaci má. Krabička sice z dálného východu s největší pravděpodobností pochází, NDrive však vyvíjí vlastní navigační aplikaci.
Start navigace netrvá déle než pár sekund a vždy se objevíte tam, kde jste navigaci vypnuli. Tedy s největší pravděpodobností na mapě. Mapové podklady NDrive kupuje od Tele Atlasu, k dispozici byla mapa České republiky 4/2008, tedy ne zcela nejnovější aktualizace.
Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, ovládání, výpočet trasy