Poradenská společnost Umlaut (dříve P3 Communications) pravidelně hodnotí kvalitu tuzemských mobilních sítí. Z měření uskutečněného v první polovině roku 2020 vyšla nejlépe síť Vodafonu, která získala v metodice německé společnosti 942 bodů z možných 1 000.
Testování byly podrobeny všechny tři hlavní mobilní sítě v ČR; další operátoři dosáhli 938, resp. 875 bodů, ale konkrétní jména na dalších místech výzkum nespecifikuje. Ze závěrů Umlaut nicméně vyplývá, že všichni tři čeští operátoři mají skvělé pokrytí LTE a nabízejí velmi spolehlivé datové služby.

Testovací trasy měření po Česku v únoru a březnu 2020 (Zdroj: Umlaut)
Vodafone certifikát nejlepší sítě získal už poněkolikáté a obhájil jeho zisk z loňského jara. Na prvním místě se víceméně pravidelně střídá s T-Mobilem, a tak se dá poměrně s jistotou usuzovat, že třetí operátor s nejnižším počtem bodů je O2, resp. provozovatel jeho sítě CETIN.
Měření sítě nezávislou společností Umlaut probíhá obvykle dvakrát do roka. Bodové výsledky řadí české sítě pravidelně k nejkvalitnějším v Evropě. Metodika měření zpřísnila a kromě měření kvality hlasových a datových služeb obsahuje i kategorii crowdsourcovaných dat.

Základní parametry testu měření sítí (Zdroj: Umlaut)
Zatím poslední měření v České republice probíhalo od 28. února do 14. března 2020 a hodnotilo kvalitu hlasových hovorů, stabilitu a rychlost datových služeb a zahrnulo také data získaná od uživatelů. Test obsáhl outdoorová (venkovní) měření ve velkých i menších městech a na vybraných silnicích. Hodnotily se řady parametrů, např. stahování a nahrávání souborů, čas potřebný k zobrazení internetových stránek, YouTube videí nebo ke spuštění streamingu. K měření sloužil mobilní telefon Samsung Galaxy S9 s kategorií LTE Cat 16 (tzn. max. 1 000 Mbit/s download, 105 Mbit/s upload).
Největší důraz na datové přenosy
V kategorii hlasových služeb si Vodafone připsal 311 bodů z 320 možných (konkurenti získali 310 a 291 bodů). Podle měření Vodafone nabízí ve velkých městech a na silnicích nejlepší hlasové služby. Výsledky hlasového měření jsou charakterizovány největší spolehlivostí hovoru, nejkratší dobou na spojení hovoru a nejvyšší hlasovou kvalitou hovoru.

Maximální bodové hodnoty, které mohli operátoři získat, jsou 320 za hlasové hovory, 480 za datové přenosy a 200 za crowdsourcovaná data (Zdroj: Umlaut)
O polovinu vyšší váhu má v metodice Umlaut hodnocení kvality datových přenosů. V této kategorii skončil Vodafone druhý se ziskem 455 bodů ze 480 možných (předstihl ho druhý operátor se 457 body, třetí operátor dosáhl 416 bodů). Detailní datový test zahrnuje měření rychlosti uploadu a downloadu, čas potřebný pro načtení internetových stránek, čas potřebný pro načtení a streamování YouTube videí.
Poslední bodový příděl získávají operátoři za crowdsourcovaná data získávaná přímo od uživatelů, sbíraná zhruba v půlročním intervalu prostřednictvím mobilní sítě. Zde zvítězil Vodafone se 175 z 200 možných bodů, ostatní dva konkurenti získali 171, resp. 168 bodů.