O podíl na trhu s chytrými telefony bojuje celá řada značek. Dvě z nich však přinejmenším v posledních čtrnácti letech nápadně vyčnívají: Samsung a Apple. V tuto chvíli je na špičce jihokorejský Samsung, který podle údajů prezentovaných portálem AltIndex.com prodal během deseti let téměř tři miliardy telefonů.
Přestože se Applu podařilo výrazně snížit náskok, údaje za deset let ukazují, že rozdíl je stále velký – ve stejném období prodal o 700 milionů iPhonů méně než Samsung. Ten dodal o 33 % více chytrých telefonů než Apple a více než čínské značky Xiaomi, Huawei a Vivo dohromady.
Počty prodaných telefonů v milionech kusů v letech 2014 až 2024
První Samsung, druhý Apple
Samsung a Apple zahájily svůj souboj již v roce 2010, kdy jihokorejský gigant, tehdy dodavatel Applu, vydal telefon Galaxy, který byl do určité míry podobný iPhonu. Od té doby obě značky soupeří o titul největšího světového prodejce chytrých telefonů, přičemž každá z nich obsadila zhruba pětinu trhu.
Zajímavé je, že si Samsung udržuje relativně velký náskok navzdory tomu, že jeho prodeje v letech 2014 až 2022 neustále klesaly. V roce 2014, který byl z hlediska prodaných kusů jedním z nejlepších, dodal na trhy po celém světě 292,3 milionů telefonů. Do konce roku 2022 klesly roční dodávky o 18 % na 258 milionů. Alespoň částečně dobrou zprávou je fakt, že v loňském roce neslo logo Samsung 286,6 milionů prodaných telefonů.
Vývoj počtu prodaných telefonů v milionech kusů
Na druhou stranu prodeje iPhonů v tomto období rostly. Mezi lety 2014 a 2015 stouply o 20 % a dosáhly 231 milionů kusů. Po čtyřech letech poklesu – až na 190 milionů kusů v roce 2019 – následoval prudký vzestup, což ukazuje, že americký výrobce poskytuje správnou kombinaci uživatelského zážitku a přitažlivosti statusu.
Applu se daří, ale za ním číhá Xiaomi
Od roku 2019 celosvětový prodej iPhonů vyskočil o 22 % a loni dosáhl 231,8 milionu kusů, což je nejvyšší číslo, jaké kdy Apple vykázal. Na rozdíl od svého největšího rivala Apple v tomto období zvýšil svůj podíl na trhu o 2 % a v prvním čtvrtletí letošního roku dosáhl 17,3 %.
Ze zadních řad se však dere vpřed čínská firma Xiaomi, která pomalu ale jistě začíná Applu šlapat na paty. V prvních třech měsících letošního roku dosáhla tržního podílu 14,1 %, což je třikrát větší číslo než před deseti lety. Následují čínští výrobci Transsion a Oppo s tržními podíly 9,9 %, respektive 8,7 %.
Lze předpokládat, že stávající trendy budou pokračovat a Samsung bude nadále dodávat více telefonů než Apple – mimo jiné i proto, že má v nabídce levnější modely. Ze stejného důvodu bude představovat rostoucí hrozbu pro Apple čínské Xiaomi, které roste velmi rychle. Očekává se, že konkurence mezi těmito třemi značkami se bude v nadcházejících letech zintenzivňovat.