Nenechte se okrást: známe vaše práva při kupování mobilu

Diskuze čtenářů k článku

J85k2  |  15. 06. 2005 14:47

docela by mě zajmalo co znamená tohle: a kde je to v zakone - asi jsem spatne hledal.
"Reklamaci můžete provést kdykoli v záruční době, a učiníte-li tak do šesti měsíců po koupi, bude se mít podle práva dokonce za to, že vada existovala již při převzetí věci."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hugo  |  10. 06. 2005 10:00

Ta formulace "s neoprávněnou – tedy znalecky neuznanou – reklamací" je citace ze zákona ? A kde si jakožto servisman autorizovaný výrobcem seženu toho znalce ? Mám ho zaměstnávat, nebo ke každé neuznané reklamaci musím pozvat státního znalce ? Dělám sice v jiném oboru, než MT, ale problémy řeším stejné. A tohle mně docela zaskočilo. Není to jen subjektivní pohled pisatele článku ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  10. 06. 2005 10:50

Subjektivní pohled to není. Zákon ukládá rozhodnutí o uznání reklamace prodejci. Ten jediný vynáší jakýsi verdikt nad oprávněností nebo neoprávněností reklamace. Je ale v jeho vlastním zájmu, aby nechal závadu posoudit nejlépe odborným znalcem (ovšem může to být jakákoliv třetí strana). Může se mu totiž stát, že v případě, že si zákazník bude myslet něco jiného a zažaluje jej, bude muset prohlášení o neoprávněnosti reklamace u soudu řádně podpořit důkazy. A tady pro něj bude odbnorný znalecký posudek důkazem velmi silným.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Henessy  |  10. 06. 2005 21:07

Jako prodávající musíš rozhodnout sám. Vyřízení reklamace nesmíš podmínit vyjádřením výrobce, znalce atd. Jako servisman máš dostatečné znalosti. Soudního znalce budeš potřebovat až v případě projednání u soudu. Nic ti však nebrání v tom aby ses nerozhodoval o uznání reklamace ihned. Od převzetí reklamace do vynesení tvého rozhodnutí nesmí být nepřiměřeně dlouhá doba. Máš však prostor prokonzultovat daný problém třeba s výrobcem. Zákazníkovi po tom však nic není. Vztah mezi tebou a zákazníkem je upravovántzv. Občanským zákoníkem, mezi tebou a výrobcem Obchodním zákoníkem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hugo  |  10. 06. 2005 10:00

Ta formulace "s neoprávněnou – tedy znalecky neuznanou – reklamací" je citace ze zákona ? A kde si jakožto servisman autorizovaný výrobcem seženu toho znalce ? Mám ho zaměstnávat, nebo ke každé neuznané reklamaci musím pozvat státního znalce ? Dělám sice v jiném oboru, než MT, ale problémy řeším stejné. A tohle mně docela zaskočilo. Není to jen subjektivní pohled pisatele článku ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pindick  |  09. 06. 2005 14:30

Držte se prosím tématu a nedělejte zde nikomu reklamu. Děkujeme, redakce

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
602241176  |  09. 06. 2005 11:42





Ono to nefunguje



Reklamaci můžete provést kdykoli v záruční době, a učiníte-li tak do šesti měsíců po koupi, bude se mít podle práva dokonce za to, že vada existovala již při převzetí věci. Pokud uplatníte reklamaci právě v této době, nemusíte nic jiného kromě samotné vady výrobku dokazovat. Když se prodejce tomuto nařčení brání, je čistě na něm, aby vám dokázal, že vada při převzetí neexistovala.
 
Mám dotaz,pokud mám telefon od ledna již trikrat reklamovany,první reklamace po mesici, a zavada je uznana pokazde,muzu odstoupit od smlouvy a to i kdyz to nebylo trikrat na stejnou vec?Musim predkladat prodejci protokoly ze servisu,nebo staci vyplneny zarucni list se tremi razitky? Diky za odpoved.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  10. 06. 2005 11:08

Právo na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení kupní ceny máte podle § 622 odst. 2 občanského zákoníku v případě, že dojde
a) k výskytu většího počtu vad současně (tj. alespoň tří odstranitelných vad zároveň), nebo
b) k opětovnému výskytu stejné vady (tj. třetímu výskytu stejné vady po opravě), nebo
c) k výskytu neodstranitelné vady.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Matys, ComTEL  |  14. 06. 2005 11:30

no dobře, k čemu tedy je to, že se má za to, že vada existovala již při převzetí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Henessy  |  08. 06. 2005 22:04

Doveďte mi svědka, který pozná u soudu můj mobil, nebo prokáže že uvedený výrobek měl neustále na očích do doby reklamace, aby nemohlo dojít k záměně. Já bych s tím k soudu nešel. Řekne-li mi prodávající, že uznává dvouletou záruční dobu ale reklamaci neuznává, splnil všechny náležitosti dané zákonem a Státní inspekce mu může tak leda ....Poškození blomby mi uvede prodavač do reklamačního protokolu a když mi reklamaci neuzná a bude mi přístroj vracet,(k reklamaci se nemusí vyjádřit ihned)bude vevnitř upraven tak, že mi jej nevezme ani sběrna šrotu. A prokažu že jsem sice aparát otevřel, ale nepoškodil?? Nad dalšími bludy se zamyslete sami.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  09. 06. 2005 10:21

Ještě jednou podotýkám, že je jasné, že celý proces reklamace je velmi komplexní a nejde jenom o to, jak prokazovat reklamaci. Ale podstatou článku bylo, aby se zákazníci při výhružném "vy nemáte paragon?" neotočili na patě a poslušně neodkráčeli ven z prodejny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Henessy  |  09. 06. 2005 21:38

Možná jsem reagoval příliš nedůtklivě, za co se omlouvám. Vyřizování reklamací je můj chleba a jsem již nedůtklivý na zákazníky, kteří chtějí obměnit zařízení na úkor obchodu a časti úmyslně poškozují přístroje. Nevstřícnost obchodníků je způsobena nezdravou situací v dodavatelsko - odběratelských vztazích, kde velké obchodní řetězce svojí cenovou politikou nutí maloodběratele přistoupit na nevýhodné reklamační podmínky. Za totáče bylo pravidlem, že výrobce, nebo dovozce poskytoval obchodníkovi zákonnou, případně prodlouženou záruční dobu plus 6 měsícu na realizaci (prodej spotřebiteli) . V současnosti toto není řešeno zákonem a je jen na obchodních partnerech, jakou zár. dobu si poskytnou. Ve většině případů je kratší než zákonná dle OZ. Maloobchodník aby byl konkurenceschopný  se musí přizpúsobit cenově marketům a nevytvoří si dostatečné finanční prostředky na držení zár. lhůty a se spotřebitelem bojuje o uznání reklamace.Hypermarkety pak mají dostatek peněz na vytváření tlaku na dodavatele (cenové, reklamační) a na právníky, kteří se zákazníkem vymetou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  10. 06. 2005 11:37

Tak to holt neprodavej, pokud se ti to nevyplati - ja mam naopak s temi mensimi obchody ty nejhorsi skusenosti - v retezci mi rekli, ze si mobil muzu doma vyzkouset a do 14 dni si mam prijit nechat vyplnit zarucni list ci ho vratit !! Kdezto v malem obchode znamemu prodali mobil - jeste na nej spechali - takze ho mel v ruce 5 min - a kdyz prisel za tyden z reklamaci (zarucak vyplnili ihned) - jedno tlacitko prestavalo  fungovat -  tak  ho meli pouze vzit na chvili do ruky - zkouset to -  a pak jen rekli reklamace se neuznava - byla zpusobena padem mobilu na zem. A dal se snim nebavili !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ElSoft  |  08. 06. 2005 16:53

Dvakrát jsem během záruky reklamoval display a pokaždé ho vyměnili. Naposled to bylo měsíc před koncem záruky. No jo, ale ten display po dvou měsících odešel zas , tj. měsíc po záruce. Zajímalo by mě zda je alespoň na opravenou součást nějaká záruka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
roman  |  08. 06. 2005 19:22

záruka na vyměněnou věc je  3 měsíce. Jsem prodejce a jednou mě pobavil jeden bláznivý klient, který mi reklamoval C25 s tím, že když bouchá anténkou o stůl, tak se ozývá nečistý tón.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pista (novy)  |  08. 06. 2005 13:37

Vazeny pane autore,

zajimal jste se o tento problem i z prakticke stranky, treba navstivil jste nejakou prodejnu a stravil den za pultem a vyrizoval nejakou reklamaci. Asi ne.

Protoze by jste vedel, ze i autorizovane strediska pro MT, i kdyz je do servisu prinese zamestnanec prodavajiciho, vyzaduji zarucni listy. A jak tedy chcete aby prodejce vyridil vasi reklamaci, na zaklade ceho? Rekne v servisu hele tohle zbozi si u mne koupil XXX a chce to reklamovat. Ha ha.

Dalsi vec proc je uz jenom dobre vzit z pohledu zakaznika je to, ze pokud bude reklamaci vic (4 ruzne, nebo 3 stejne) ma automaticky narok na zbozi stejneho charakteru nebo vraceni penez. A mimochodem bez potvrzeni od autorizovaneho servisniho strediska vam velkoobchod ,kde prodejce bude reklamovat vadne zbozi, tak maximalne zavre dvere pred ocima.

Praxi zdar.

P

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  08. 06. 2005 14:14

V článku jsme se zabývali problematikou vztahu spotřebitel - prodávající. Nikoliv prodávající - autorizovaný servis apod. Ujednání a dohody mezi provozovateli obchodů a servisními centry jsou jejich vlastní záležitosti, které se samozřejmě nebudou řídit občanským zákoníkem. Tuto oblast prodeje jsme ale ani postihnout nechtěli.
Samozřejmě, že prodejce se někdy může sebevíce snažit vyjít zákazníkovi vstříc, a přesto jeho snaha ztroskotá na neochotě a pomalosti, popřípadě naprosté ignoraci ze strany servisu. Toto je ovšem záležitost, kterou musí řešit sám prodejce jaksi "na vlastní triko" tak, aby vyhověl oprávněným požadavkům zákazníka. Jinak se vystavuje možnosti žaloby. Je to smutné, ale je to prostě tak. V článku také není nikde uvedeno, že by celý proces šel vyřešit jedna radost. Jistě, je to složité a často zdlouhavé. My jsme pouze obohatili právní povědomí našich čtenářů. V žádném případě jim článkem neříkáme: "Běžte a podávejte žaloby, je to tak snadné a rychlé".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pista (novy)  |  08. 06. 2005 14:32

Ok pokud by vsechno zacinalo a koncilo vztahem spotrebitel - prodavajici bylo by to HROZNE fajn. Bohuzel, vazba je trochu delsi a pokud by jste chteli skutecne napsat ohledne tohoto tematu vsechno tak tam patri i to, co nasleduje pri prijeti telefonu do reklamace, ne jenom zminka ze je to na prodavajicim. Chtelo to napsat treba to, co jsem zminil uz v predchozim prispevku a to, ze mit zarucak pri reklamaci je spise vyhoda pro zakaznika. Pokud prijde zakaznik a zacne hned na prodejce hazet paragrafy, asi to nebude to idealni. Dat zbran do rukou zakazniku a nerici jim o mozne obrane prodejce neni take to prave orechove. Bavime se samozrejme o serioznich prodejcich (nehlede na to, ze i serioznimu prodejci nekdy nejde vsechno jak by melo, vynechme uplne "sedive penezochtivce"). Je prece v zaujmu spotrebitele i prodavajiciho vyresit reklamaci co nejrychleji a nejlepe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pista (novy)  |  08. 06. 2005 13:37

Vazeny pane autore,

zajimal jste se o tento problem i z prakticke stranky, treba navstivil jste nejakou prodejnu a stravil den za pultem a vyrizoval nejakou reklamaci. Asi ne.

Protoze by jste vedel, ze i autorizovane strediska pro MT, i kdyz je do servisu prinese zamestnanec prodavajiciho, vyzaduji zarucni listy. A jak tedy chcete aby prodejce vyridil vasi reklamaci, na zaklade ceho? Rekne v servisu hele tohle zbozi si u mne koupil XXX a chce to reklamovat. Ha ha.

Dalsi vec proc je uz jenom dobre vzit z pohledu zakaznika je to, ze pokud bude reklamaci vic (4 ruzne, nebo 3 stejne) ma automaticky narok na zbozi stejneho charakteru nebo vraceni penez. A mimochodem bez potvrzeni od autorizovaneho servisniho strediska vam velkoobchod ,kde prodejce bude reklamovat vadne zbozi, tak maximalne zavre dvere pred ocima.

Praxi zdar.

P

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  08. 06. 2005 13:06

Myslím že u slušného prodejce, pro kterého jsou jeho zákazníci důležití, se při slušném jednání z vaší strany domůžete svých práv. Tj. prodejce odešle reklamovaný výrobek do servisu a reklamaci vyřídí, často bývá dobré předem zavolat a prodejce Vás třeba upozorní na autorizovaný servis v místě vašeho bydliště kde vadu odstraní rychleji (minimálně o cestu do/ze servisu). Slušný prodejce také není nadšený že u výrobku který jste si u něj zakoupili se vyskytla vada a je i v jeho zájmu jí co nejdříve odstranit k vaší plné spokojenosti.
Pokud vrazíte do prodejny, hodíte krabici s telefonem na pult a začnete na prodavače ječet že chcete okamžitě vrátit peníze za ten šmejd co vám prodal asi ničeho nedosáhnete, max. prodavače naštvete.
Min. týden jsem řešil reklamaci Siemense ME45.... prodán červen 2003 ... mezitím 2x přehrán sw a v dubnu byl v servisu kvůli částečně nefunkčnímu displeji, vyměnili desku.... zákazník mi ho přišel vrátit s tím že přece šlo o vadu neodstranitelnou když vyměnili desku... nechápal jsem co po mě chce když nyní telefon funguje bez problémů... asi je to právě o tom jak lidé po 2 letech obměňují telefony "gratis" .
Když pošlu telefon 3x do servisu s popisem "seká se v menu" pravděpodobně přehrají SW... a 3 opravy jako lusk.... takže prodejce pláče.....
Další věc... telefon který jsem utopil nemá cenu reklamovat... prodejce odešle telefon do servisu a tam to zjistí... naúčtují prodejci třeba 500 za zjištění závady způsobené zákazníkem a prodejce má právo na to Vám je přeúčtovat.
 
 
 
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:03

Jen bych upozornil, že ten článek platí jen při nákupu podle občanského zákoníku. Lidi dost často nakupují ve velkoobchodech (TS Bohemia, 100 Mega, Alzasoft...), kde si vyřídí na něčí živnosťák lepší cenovou skupinu a pak se diví, že nakupovali podle obchodního zákoníku, kde tyhle ochrany kupujícího nejsou!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  07. 06. 2005 19:08

zda se mi ze ten clanek je plny nesmyslu....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 19:19

To se vám jen zdá. Odpověděli bychom vám konkrétně, ale protože neuvádíte, co se vám zdá nesmyslné, budete se muset spokojit s tímto ujištěním.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lada  |  07. 06. 2005 23:35

Děkuju za podnětný článek.
Právě přemýšlím nad vrácením mobilu. Koupený před rokem a čtvrt, od samého začátku po několikahodinovém připojení na internet (napájený kabelem USB spojeným s PC) se rozpadne spojení (GPRS). Náhodou jsem zjistil, že mobil dokonale „vytuhne”; je nutno vytáhnout a znovu vložit baterii. Po vložení chce nastavit datum a čas. Datum obvykle bývá v pořádku, ale čas o několik hodin (často i o víc, než byla doba připojení — před připojením na internet byl čas v pořádku) zpožděn. Telefon je s tímto reklamován už po třetí, ale už 2× vrácen s tím, že je v pořádku a žádná vada nebyla nalezena. Já bych upřesnil: nebyla hledána, jinak by se projevila.
Telefon jsem koupil v 300 km vzdáleném městě, kam jezdím je zřídka a na 1 den, u prodejce, telefon má záruční list T-Mobilu. První rekalmace u prodejce, další 2 v místě současného pobytu, v prodejně T-Mobilu.
Zajímá mě, jestli mohu požadovat vrácení peněz u T-Mobilu nebo musím kvůli tomu jet 300 km, čekat případně výsledek vyřízení reklamace  a jet tam znovu. Důkaz vady nebude podle mne problém: jednoduše při nejbližším „vytuhnutí” MT zajdu do prodejny a názorně předvedu. Horší by ale bylo, kdybych musel nechat kartu v mobilu a jet s tím 300 km a tam předvádět (kartu potřebuji k telefonování).
Díky za rady odborníků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek  |  08. 06. 2005 02:25

Musí se jednat o 3 uznané reklamace - t.j. vada se musí projevit a tato skutečnost musí být potvrzena na reklamačních protokolech, které je třeba s požadavkem o odstoupení od kupní smlouvy předložit - pouze zaruční list nestačí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  08. 06. 2005 07:52

"Já bych upřesnil: nebyla hledána, jinak by se projevila."
No, ona se projevit nemusela. Mam stejny problem, ale stava se mi to jen na domacim PC. Na chatu jezdim s NB a tam se mi to jeste nestalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lada  |  10. 06. 2005 01:14

Měl jsem přes  měsíce poslaný jiný mobil do autorizovaného servisu Ericssonu. Po této době mně volali, jestli souhlasím s cenou opravy 5650 Kč, že jde o velice rozsáhlou závadu. Odpověděl jsem, že za tu cenu mně dají jiný mobil do starého obalu, že takovou „opravu” si mohu udělat sám, takže nesouhlasím. Mobil jsem dal v místě bydliště známému, ten jenom přehrál FW. Bylo to na počkání a za 500 Kč. T39ka šlape jak hodinky.
Kdyby při převzetí Philipse přehráli FW (čím jiným taky může být „tuhnutí” způsobeno?), mohl jsem mít po 1. reklamaci fungující mobil a klid. Napsat, že se závada neprojevila, je snazší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  10. 06. 2005 11:49

"čím jiným taky může být „tuhnutí” způsobeno" - tisici dalsimi moznostni - napr. je tam spatne priletovany kontakt, ktery se pri zahrati mobilu(delsim volanim napr.) zacne spatne fungovat a tim napr. nachvilku prerusi napajeni do duleziteho int. obvodu cimz zablukuje jeho fukci - nebot po obnoveni napajeni se nebude umet uvest do definovaneho stavu a pomuze az  napr. vyndani a zandani baterky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Matys, ComTEL  |  14. 06. 2005 11:13

samozřejmě musíte jet k prodejci kde jste si to koupil. vyjímkou je případ, kdy si to koupíte ve firmě, která má více poboček, ale je to na obchodníkovi, třeba u Eurotelu není problém koupit si to v jedné prodejně, vyreklamovat to pokaždé v jiné a peníze si vyzvednout taky úplně jinde.
s tímto se setkáváme často - někdo si koupí telefon 100 km daleko protože tam je o 300 Kč levnější a pak se tuze diví, když se mu porouchá a my mu nechceme vzít reklamaci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wok  |  07. 06. 2005 18:48

Záruční list rozhodně mějte. Podle zákona má obchodník právo vyžadovat zboží kompletní, jediné co se nepovažuje za součást výrobku je obal, ten jediný můžete skartovat, ostatní součásti je třeba zachovat, tzn., že i manuály a další drobnosti, tedy i originální zár. list, který někdy poskytuje výrobce a je součásti dodávky. Autor. servis může přijmout i nekompletní zboží, bez dalších součástí, bude-li však třeba vrátit v případě neopravitelnosti peníze, může obchodník vyžadovat kompletní zboží.
Taky paragon NEVYHAZOVAT! Dle zákona musí prodejce reklamaci opravdu příjmout máte-li např. svědka Lojzu, ale může obratem reklamaci zamítnout s tím, že zboží není jeho. Dokazujte pak soudně, že to tak bylo, jen kvůli tomů že se Vám nechce schovávat účty (nemluvím o zničených dokladech živelnou pohromou apod.). To raději budu mít doklady v pořádku!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dawe  |  07. 06. 2005 21:49

Máš recht. Ono taky když ti Lojza potvrdí, že jsi tokoupil 11.10.2004 a obchodník zjistí ve svým účetnictví (jako že asi zjistí), že to bylo o den jindy, tak klidně může reklamaci zamítnout a když bys byl neodbytnej, tak třeba i zažalovat za pokus o podvod. Ne že by to asi bylo normální...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
roman  |  07. 06. 2005 18:16

měl jsem  let obchod s mobilama a můžu říct, že když mi zákazník přinesl mobil bez záručáku, tak jsem ho nahradil dokladem, na který jsem připsal imei a vždy mi servis mobil opravil, a to třeba i servis siemens, který je zvlášť neochotný

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TV  |  08. 06. 2005 12:00

Delam v mobilech jiz pres deset let a to aby ti opravil servis telefon bez zarucaku se mi jeste nestalo  
Povede se to pouze u Nokie, kdy ma servis moznost videt zaruku na webu na servisnich strankach.
A to pouze v ramci zaruky vyrobce, ktera je 3 + 12 mesicu od data vyroby.
Kdyz tady ctu, ze staci pouze cestne slovo a telefon vam musi opravit, jezi se mi chlupy na rukou.
Copak si kazdy mysli, ze vyrobci a prodejci jsou idioti, ze vystavuji zarucni listy jen pro svoji radost.
Opravi vam snad nekdo vyrobek, jehoz puvod neni jasne dan. Myslim, ze ZL neni 10kg zavazi a prostoru taky moc nezabere, aby si jej clovek ponechal uschovan. Jako pracovnik resici dnes a denne reklamace, doporucuji vsem ZL dobre uschovat.
USETRITE
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TV  |  08. 06. 2005 12:01

Delam v mobilech jiz pres deset let a to aby ti opravil servis telefon bez zarucaku se mi jeste nestalo  
Povede se to pouze u Nokie, kdy ma servis moznost videt zaruku na webu na servisnich strankach.
A to pouze v ramci zaruky vyrobce, ktera je 3 + 12 mesicu od data vyroby.
Kdyz tady ctu, ze staci pouze cestne slovo a telefon vam musi opravit, jezi se mi chlupy na rukou.
Copak si kazdy mysli, ze vyrobci a prodejci jsou idioti, ze vystavuji zarucni listy jen pro svoji radost.
Opravi vam snad nekdo vyrobek, jehoz puvod neni jasne dan. Myslim, ze ZL neni 10kg zavazi a prostoru taky moc nezabere, aby si jej clovek ponechal uschovan. Jako pracovnik resici dnes a denne reklamace, doporucuji vsem ZL dobre uschovat.
USETRITE SI
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TV  |  08. 06. 2005 12:13

USETRITE NERVY SOBE I PRODAVAJICIMU, USCHOVATE-LI SI ZARUCNI LIST
Najdou se samozrejme vyjimky, prodejce reklamaci poresi ve sve rezii, ale riskujete, ze misto originalniho dilu budete mit ve svem telefonu dil neoriginalni. Dil bude bezvadny, avsak nemusi mit ty same vlastnosti jako dil originalni (tyka se to napr. displeju). V zakone totiz neni ani zminka o tom jak musi byt zarucni oprava provedena a zda musi byt nahradni dily nahrazeny opet originalnimi.
Prodejce tudiz nebude platit "zarucni opravu" v autorizovanem servisu jen proto, ze zakaznik nekde "zabordelil" zárucak. Samozrejme vyhovi zakonu a telefon opravi na sve naklady.Jak? Samozrejme co nejlevneji!!!
Spousta zakazniku rekne, ze zarucak nemaji. Kdyz jim vysvetlite vyse popsany postup reseni reklamace, "ejhle" zarucak se nasel, jen se pro nej nechtelo domu, nebo ho zakaznik nechtel hledat. Z deseti ztracenych se devet najde. Holt zazraky se deji!
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Axell (novy)  |  07. 06. 2005 15:29

Každý má různé zkušenosti.
Každý obchodník ve svém vlastním zájmu(když to vstáhnu na mobily),eviduje prodané zboží,včetně výrobních čísel,IMEI a pod.
U nás opravdu není vyžadován paragon ani záruční list.Za tak dlouhou dobu co jsem ve kšeftu pamatuji akorát pár případů,kdy něco při chtěné reklamaci chybělo.Z mé strany to není problém.Eviduji co jsem prodal,tak nevidím důvod proč by měl někdo jiný dělat krky.
NIc není tak drahé aby mi stálo za to,že by někdo hanil mou prodejnu a mě samotného.........

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepcadvorak  |  07. 06. 2005 14:45

Mám také jeden dotaz. Mám-li na MT 3 roky záruku, tedy 1 rok nad rámec zákona a 2 měsíce před ukončení záruky mi přestane fungovat. Prodejce reklamaci akceptuje a dá mi nový telefon. Jak je to dál se zárukou. Prodejce tvrdí že pokračuje stará. Já si ale myslím, že pokud byla reklamace vyřízená tím že mi dali nový MT, má se na něj vstahovat min. 2 roky záruka. Může mi někdo poradit??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 15:36

Můžu poradit. Pokud Vám bezplatně v záruční době vymění telefon nebo třeba baterii, platí stále původní zaruka. Žádnou další nedostanete, protože jste si nové zboží nekoupil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
elef  |  07. 06. 2005 15:44

Podle me radite spatne. Zaruka je vazana na pristroj. S novym pristrojem zacina bezet nova zarucni doba ode dne vymeny pristroje. (jak nekdo psal vyse: kdosi si koupil N6210 a od te doby furt meni. Kdyby platila vase teze, tak by to nebylo mozne)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 21:10

Můžu se mýlit, ale nová záruka mi připadá nelogická. Pokud si zákazník koupí např. telefon s dvouletou zárukou, musím se já, jako prodejce, postarat aby mu během těch dvou let bez problémů fungoval. To mohu udělat v případě závady opravou, nebo výměnou. Proč ale dávat zákazníkovi, který si zaplatil 2 roky záruky, další 2 roky které si nijak nezaplatil ?? Chápete co myslím ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jezevec  |  09. 06. 2005 01:09

Velmi se mýlíte - záruka platí ta která je uvedená (tedy obvykle dva roky) a prodlužuje se POUZE o dobu strávenou v opravě nebo vyřizováním reklamace. Výměna mobilu je pouze jedním ze způsobů opravy a nevztahuje se na něj nová záruka. Už vůbec není na opravu záruka tři měsíce - to je pouze na mimozáruční opravy, záruční opravy nemají záruku žádnou, než opět záruka do konce dvouletého záručního období.
Mimochodem netýká se to jen mobilů, ale i předmětů kde byste to fakt nečekali. Před pár měsíci jsem prohrál soudní spor - kdy u nového auta za mnoho peněz zdechla měsíc před koncem zákonné záruky řídící jednotka za více než sto tisíc korun. Servis vyřešil záruku tak, že vadnou řídící jednotku vyměnil za provizorně zrepasovanou řídící jednotku, o které věděl že je vadná a že nepřežije déle než dva měsíce. Taky že přežila jen šest týdnů. Soud jsem ale prohrál, protože servis dodržel zákonnou záruku.
Což nevylučuje, že nějaký hodný prodejce vám bude každých jednadvacet měsíců měnit mobil za nový a zas vám k němu dá novou dvouletou záruku. Ale právo za to nemáte ani omylem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Axell (novy)  |  07. 06. 2005 15:49

Je to nesmysl,k novému výrobku platí nových 24 měs.Možná že tazatel na 3-tí rok zákuky na víc dostal také jiná pravidla,což je možné......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JR  |  07. 06. 2005 21:42

Tam záleží na tom, kdo to vymění.
Pokud mobil vymění servis (čili provede opravu formou výmeny IMEI), tak platí původní záruka.
Ale pokud provádí výměnu prodejce, tak vytváří nový doklad s novým datem a případně i ZL, a tady už platí zase 2letá záruka
Ještě jedna věc. Pokud si zákazník přijde na servis a tam mu mobil opraví, nemá už v tu chvíli nárok na vrácení peněz ze strany prodejce.
Zákazník si volí, jakým způsobem bude řešena reklamace. Může si vybrat výměnu (do 6 měsíců od prodeje), nebo opravu, nebo slevu z ceny (s tím jsem se ještě nesetkal, jednodušší je to vyměnit celé) Čili zákazník si zvolil opravu, a reklamace byla vyřízena. Maximálně ji může prodejce přijmout a poslat na posouzení do servisu, kde se to vrátí, že vada není, protože již byla předtím odstraněna.
Jasné?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  08. 06. 2005 08:35

Pokud prodejce z duvody vady vyrobku, vymeni v zarucni dobe vyrobek za jiny (novy) kus, nedava zakaznikovy novy zarucni list ani novy danovy doklad. Pokud davate zakaznikovy pri vymene vadneho zbozi novou zaruku, je to ciste vase vec, ale trvam na tom, ze to neni povinnost dle nejakeho zakona.
Dival jsem se na net a vetsina firem upozornuje, ze pri vymene zbozi za nove, trva puvodni zurucni lhuta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  08. 06. 2005 01:29

Pokud je záruka poskytována nad rámec stanovený zákonem, může si prodejce stanovit vícemémě libovolné podmínky pro její akceptování a vyřízení. Dovedeno do absurdity - pokud si prodejce vymíní, že rozšířenou záruku akceptuje pouze pokud budete mít při uplatňování reklamace růžový klobouček, je to jeho právo. S podmíkami rozšířené záruky by měl ale zákazníka seznámit předem.

Pokud prodejce poskytuje rozšířenou záruku za příplatek (například různé "Care packy" známé zejména u notebooků), rozhodně se vyplatí se předem seznámit s podmínkami záručního plnění - někdy se stává, že opravy v rámci rozšířené záruky je bezplatný pouze materiál a zákazník platí práci (nebo naopak).

Stručně řečeno - prodejce je v tomto případě nejspíš v právu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Danny  |  07. 06. 2005 13:02

mit paragon k zarucnimu listu,jakto ,ze napriklad Panasonic/Technics ma primo na zarucnim listu v podminkach uveden doklad o koupi,ktery musi byt prilozen k zarucnimu listu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  07. 06. 2005 13:56

Prostě nemusíte :) V § 55 obcanskeho zakoniku najdete, ze "smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele. Spotřebitel se zejména nemůže vzdát práv, které mu zákon poskytuje, nebo jinak zhoršit své smluvní postavení". Takze i kdyz si výrobce určí podmínku předložení paragonu k záručnímu listu, není toto pro vás jako spotřebitele závazné, protože byste se tak dostali do nerovnovážného stavu, kdy by proti vám byl prodávající ve výhodě. A to vám (naštěstí) zákon nedovolí, protože ochrana spotřebitele je na prvním místě. Právní normy této oblasti jsou tvořeny tímto způsobem proto, aby se zamezilo zneužití práv spotřebitelů z důvodu jejich neznalosti zákona.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
msimcard  |  07. 06. 2005 11:46

zajímalo by me jak je to s bazarovými telefony? Když si koupím bazarový telefon pres internet obchod, tak jestli to muzu taky vratit do tech 14 dnů bez udání důvodu nebo se to vzrahuje jenom na nové telefony.
díky za reakce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 21:03

Právo na vrácení se vztahuje na jakékoli zboží objednané na internetu, ale pokud nejsi úplný blázen, tak si použitý telefon na netu nekupuj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  08. 06. 2005 10:53

O nákupu zboží v bazarech bychom rádi v budoucnu také připravili článek. Nemůžeme vám v současné době zatím ale sdělit, kdy vyjde. Neradi bychom vás zahltili právními informacemi na MobilManii, která není předně věnována tomuto tématu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jožin  |  07. 06. 2005 11:29

mluvim jako prodejce a veřte mi že tady uvadite dost nespravne formulovanych vykladu zakonů,
ale tak je to vzdycky kdyz si nejakej "čecháček" vyloží zakony po svém....   
info pro vsechny nechte si vylozit zakony od odborniku...    je to pro dobro nás všech!! 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 11:37

Buďte prosím konkrétní, tohle je k ničemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janosek  |  07. 06. 2005 22:20

Myslim ze v tom nejak plavete. Co ikolega uz nastudoval "DODATECNE" paragrafy a konecne je uverejni jak bylo panem sefredaktorem slibovano na odpoledne???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 22:41

Na výzvu ke konkrétním výtkám reagujete takhle?

Kolega do diskuze už několikrát psal, včetně konkrétních paragrafů. Snad se vrátí i k dalším dotazům, dnes ale byla tisková konference Siemensu, která měla přednost, protože jsme z ní připravovali článek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  08. 06. 2005 10:04

Kdyz te ti "koncaci" tak rozcilujou a kdyz mas pocit, ze uznanim jejich prav prodelas kalhoty, tak proc se na celej byznys radsi nevykasles? Oni dokud ti koncaci nosi penizky a nakupujou, tak ti nevadej, co? Ale beda kdyz bys jim mel pozdeji dat co, co jim podle zakona patri... A ted si nekdo dovolil souhrn jejich prav dokonce zverejnit, no to uz je vubec do nebe volajici, vid? Jeste se jich zacnou domahat, proboha!

Typicke podnikani po cesku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pute  |  07. 06. 2005 11:04

Ještě by bylo dobré říci následující:
 
právo spotřebitele odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží není možné vázat na žádné podmínky či sankce. Následkem odstoupení od smlouvy je proto ve smyslu ustanovení § 457 obč.zák. povinnost obou stran vydat si navzájem bezdůvodné obohacení, kterým je vše, co podle zrušené smlouvy dostaly. Spotřebitel je proto povinen vrátit poskytovateli služeb přijaté plnění, je-li to možné, tedy nejčastěji převzaté zboží. Prodávající je pak povinen spotřebiteli vrátit plnou výši zaplacené kupní ceny. Není-li spotřebitel již schopen zboží či jiné převzaté plnění vrátit (převzaté plnění již například nemá), anebo jeho hodnota byla již snížena (došlo k částečnému spotřebování či opotřebování zboží), je spotřebitel povinen chybějící hodnotu podle ustanovení § 458 odst. 1 obč.zák. nahradit v penězích – v praxi se tak děje formou započtení na prodávajícím vracenou kupní cenu, která je tudíž spotřebiteli vyplacena ve snížené hodnotě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  07. 06. 2005 11:02

Držme se prosím tématu článku, děkujeme redakce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ukulelembo  |  07. 06. 2005 11:28

Kdyz uz nadavas, tak to aspon podloz argumenty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
japonec  |  07. 06. 2005 11:39

tenhle clanek by si mel majitel (vedouci) Deltamobilu cist 10x pred spanim

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Šumící tráva  |  07. 06. 2005 11:55

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  07. 06. 2005 11:01

Onehdá jsem se nechal zlákat firmou Delta Mobil ke koupi mobilu a opravdu jsem se službami a ochotou u tohoto inet obchodu nebyl spokojen. Jsou to pěkný sv*ne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
joklad  |  07. 06. 2005 10:57

Podle mého názoru by bylo účinné,kdyby se z těch nečestných prodejců udělal seznam a zveřejnil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  07. 06. 2005 11:22

A bez dukazu by ihned vsichni podali zalobu !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mart  |  07. 06. 2005 10:34

nikde se v článku nezmiňujete o jaký režim se jedná (předpokládám prodej v občanském zak.) tam má článek pravdu,ale bylo by dobré doplnit konkretní odkazy  na pargrafované znění, ale stejně dulžité je i upozornit na prodej přes obchodní zákoník ( spusta lidí nakupuje např. v Makru a zapomínjí, že nejsou tč. občan , ale fyz. osoba) zde platí zcela jiné podmínky a skutečnosti, pokuste se třeba udělat i právní rozbor s ohledem na obchod. zákoník, dik a příště vice konkretně (par.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bolek  |  08. 06. 2005 10:25

dobra pripomienka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  08. 06. 2005 11:03

Ano, skutečně se jedná pouze o prodej podle občanského zákoníku. O prodeji podle zákoníku obchodního (tedy nákupy v obchodech Makro a jim podobných) bychom také rádi napsali.
Co se týče nesčetných dotazů na paragrafová znění - v článku jsme je neuváděli záměrně, aby se z něj nestal suchý právnický text. Zájemci ale nechť se podívají třeba na § 45, § 55, § 122, § 517, §519, §398 nebo § 620 v občanském zákoníku, nebo shlédněte i § 19 a další v zákoně o ochraně spotřebitele. Zdrojem vašeho obohacení mohou být i směrnice o ochraně spotřebitele, které vydává EU a pro různé oblasti obchodů a kterým náš právní řád podléhá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pet  |  07. 06. 2005 10:02

To co je popsaný je sice pěkný, ale realita je mnohem zajímavější. Já si teď například objednal něco u Dellu, jejich pracovník mi potvrdil dodací lhůtu 10 dní, vyžadovali platbu předem - tak jsem zaplatil. Pak přišlo potvrzení s dodací lhůtou 10 - 15 a teď se jen dívám na internetu, jak se to pořád posunuje pořád dál i za těch 15 dní. Nemáte s nima někdo zkušenosti? 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Toukeer  |  16. 06. 2005 17:40

Mam, moc spatny.
Jednou nam dodavali notebook s docking station v hodnote pres 120.000Kc bez DPH, dodaci lhuta se protahla z jednoho na tri mesice a jeste to dodali s jinym operacnim systemem, nez ktery potvrdili v objednavce a rekli, ze to s jinym nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
elef  |  07. 06. 2005 09:39

Autor se nejak ke svemu clanku v diskuzi nechce vyjadrovat
1) fakt v textu chybi paragrafy (snad si to nevycucal z prstu)
2) nevim, kolik z vas "podavalo zalobu". Zni to jako podat ruku, ale taky to neni jen tak. je treba vyresit vecnou a mistni prislusnost soudu, zaplatit soudni poplatek, dolozit uz v zalobe dukazy, takze napsat petit je uz to nejmensi. A jaky typ zaloby by to vlastne byl? Myslite, ze zaloba urcovaci?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 09:57

Kolega bude na internetu až dnes odpoledne. Článek je schválně bez zákonů, měl to v zadání - chtěli jsme text pro lidi, ne nečitelný právní dokumet. Věřím, že přesná čísla přidá do diskuze, zatím se můžete podívat třeba na tento rozhovor se zástupcem Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 13:15

Staci cisla zakonu a paragrafu. Kdo chce, tak si na to klikne. Prosim, prosim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Catch  |  07. 06. 2005 09:36

Mila mobilmanie to vam teda pekne dekuju. Jsem prodejce uz asi ctyri roky a jelikoz prodavam pouze CZ telefony nemam duvod nekomu reklamaci neuznat. Jak ale tomu hold osud nekdy chce ne vzdy se vsechno podari a stihne v danych lhutach a tak jsou zakaznici nekdy nervozni a diky vam ted budou nervozni a mou nervozitu z jejich nervozity budou umocnovat machanim vytiskleho clanku na papiru me pred nosem  No to vam teda pekne dekuju
Zajimalo by me, jak ja mam poslat telefon do zarucni opravy kdyz mi k nemu zakaznik neda zarucni list??? Jeste jsem takovou situaci neresil tak by me zajimalo jak pripadne postupovat. Nejde ted o me ale o to jak prokazu v autorizovanem servise kdy byl pristroj zakoupen a ze je v zaruce???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 09:55

Je to hodně zamotané. Zákon ale nikde nevyžaduje, že podmínkou reklamace musí být záruční list, takže právo je na straně spotřebitele. Výrobce a servis by podobně měli uznat váš záznam o prodeji, například z pokladny, počet oprav potom může sledovat v interním systému na základě IMEI. Protože ale v obchodním styku zákon na ochranu spotřebitele neplatí, je to určitě složité.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 10:15

Pokud zákazník nedodá záruční list, ale má doklad o koupi s uvedeným výrobním číslem, pak prodejce musí přijmout zboží do reklamace.
Jak si to bez záručního listu vyřeší s autorizovaným servisem, je jeho problém. Obvykle stačí slušně požádat servis a odfaxovat nebo poslat poštou kopii prodejního dokladu s uvedeným imei.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Axell (novy)  |  07. 06. 2005 15:33

Já jsem jí řešil a vyřešil ji úplně normálně...Tak chce to víc štěstí,nebo rozumu..?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
maxik  |  07. 06. 2005 09:31

A  jak má prodejce tedy postupovat, když jeho dodavatel, jako jsou společnosti Eurotel, T-Mobile a podobně nepřevezmou reklamované zboží zpět bez původního balení? Jak má postupovat, když zákazníkovi po týdnu používání poleje děcko telefon juicem? A on chce vrátit telefon bez udání důvodu zpět. TAk prodejce ho vymění, a pošle ho na reklamaci. Servis mu to neuzná, protože to bylo vytopený a prodejce opuchne třeba o 15 táců. To už Vážený redaktor nenapíše. Že by třeba nevěděl?
maxik@click.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:36

1) Vztahy mezi firmami se ridi obchodnim zakonikem
2) Ve 14 denni lhute muzete telefon vratit, ale jen v bezvadnem stavu!

PS: Ja kupuji telefony, u kterych jsem si puvodem jist. A platim mirne vyssi cenu prave za to, ze se ke me bude prodejce chovat slusne i pri pripadne reklamaci. A jen tak mimochodem - v oblasti mobilni komunikace jsem jeste nic nereklamoval.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  07. 06. 2005 12:10

A jen tak mimochodem - v oblasti mobilni komunikace jsem jeste nic nereklamoval.

Ja ano. Vzdy ale slo o opravitelnou zavadu. Dvakrat reklamace firmware u Nokie (novy firmware byl jeste horsi a bylo treba cekat na dalsi verzi) a jednou u SE. Tam to ale nebylo z duvodu tuhnuti nebo chyb ale proto, ze stara verze neobsahovala knihovnu, kterou vyzadovaly nektere programy a ktera v nove verzi uz byla. Jinak co se tyce HW tak nikdy zadny problem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
appalacio  |  07. 06. 2005 09:20

Mám otázku k článku. Je tzv. šedý dovoz mob. telefonů důvodem k reklamaci? Příklad: Koupím mobilní telefon přes net, zjistím, že je vyroben někde v Tramtárii, nedostatu originální záruční list, ale pouze záruční lsit prodejce...např. u Nokií tímto jednáním ztrácím možnost zdarma v době záruky Update softwaru v mobilu.... Výrobce může samozřejmě argumentovat, že když mu pošlu mobil, tak update provede.... Co s tím??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:33

Pokud prodejce splnil to, co slibil (prokazatelne!!!), tak mate smulu. Je to sice na prvni pohled sedivka, ale ma to platny zarucni list (plati jen u prodejce) a cesky navod (byt ofoceny). Jedinou sanci vidim v tom, ze byste nejak prokazal, ze jste si objednal "pravy cesky" telefon...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slavek  |  07. 06. 2005 09:14

NEJSEM PRODEJCE ani nic podobneho, jen se musim zastat i druhe strany
Bohuzel se znacne rozmaha praxe, ktere tento clanek napomaha. Zakaznik si koupi zarizeni a pokud se mu nelibi - treba si koupi 7710 a nenauci se s tim zachazet, popripade si chce pouze mesic zamachrovat, bezi co nejdrive zarizeni reklamovat s domelou vadou - treba ze zamrza... V servisu prehraji SW a uz je narok na odstoupeni od k. smlouvy. Co s takovym zakaznikem??? To same, ze si nekdo koupi mobil a behem 2 let nastrada smele tri opravenky na cokoliv a hura pro novy. Znam par lidi co si naposledy koupili 6210 a stale maji novy model, jen ho na ukor prodejce (a vyrobce) obmenuji. Dokonce se podobne rady objevuji i zde na foru. Kde jsou jakekoliv prava pro prodejce???
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:30

Pokud prodejce zjisti neco takoveho, tak rozhodne nevraci penize (krome prvnich 14 dnu u internetoveho prodeje), ale toho clovicka si poradne vychutna. Kazdou vadu prohlasi za odstranitelnou a bude ji odstranovat presne 30 dni, na vraceni penez zapomente. Celkem tak stravite reklamacema minimalne 90 dni (nemate penize ani vyrobek) a to je jeste ten lepsi pripad. V horsim pripade nebude reklamace uznana a muzete se ohanet jakymikoli pravidly, ale pripadne pomoci se domuzete az u soudu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek  |  07. 06. 2005 09:42

Jen bych doplnil, že to co píšeš je nesmysl, prodejce se nemá co rozhodovat, jestli reklamaci uzná nebo ne.
Právo posoudit podmínky pro splnění záruky a provést záruční opravu má pouze příslušný servisní partner.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:48

Ano, muzete jit i do znackoveho servisu (pokud nemate sedy dovoz). Ale i tam se k Vam mohou zachovat obdobne - pokud na prvni pohled pochopi, ze si z nich delate srandu, tak si ji budou delat i oni z Vas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slavek  |  07. 06. 2005 10:09

Bohuzel to neni pravda, za prve je servis placeny za opravu, takze ji udela at to zarizeni vadu vykazuje, ci ne. A za druhe je servis vyrobcem tlacen na co nejkratsi lhuty, to znamena ze si takovou "opravu" zakaznik v aut. servisu muze vyzvednout jeste ten den a mazat pro prachy a prodejce je v pr*deli, protoze zakaznik ma papir. . .a je ve lhute 6ti mesicu, takze kdo ochrani ty prodejce pred takovyhlema ochcavacema, jejichz rada narusta geometricky???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš M.  |  08. 06. 2005 11:21

Pokud si zákazník nechá opravit zboží u aut. servisu tak se zároveň zříká na nárok na odstoupení od kupní smlouvy, protože si převzal z opravy "bezvadný" přístroj k používání a tudíž není důvodu odstupovat od kupní smlouvy. Pokud bude chtít, může uplatnit poslední opravu u prodejce, kde si danou věc pořídil a po provedení opravy odmítne převzít zboží, z důvodu odstoupení od kupní smlouvy.
Dále co je nové: pokud chce zákazník odstoupit od kupní smlouvy musí mít 3 opakované stejné závady, jinak na odstoupení od kupní smlouvy nemá nárok. 
Opravdu je dobré kouknout na vše ze všech stran a neházet špínu jen na prodejce, protože špína může být i na straně druhé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 10:11

Prodejce má právo posoudit a tím i zamítnout opravu v záruční době. Není pravda, že právo na to má pouze autorizované servisní středisko. To má jako jediné právo provádět bezplatné opravy v záručí době.
Úplně stačí např. když přijdete s reklamací do obchodu a prodejce vám během 5ti minut napíše: Tuto reklamaci neuznávéme z důvodu: bla bla bla. Pak splnil svou povinnost ze zákona o ochraně spotřebitele a zákazník, (pokud s tím nesouhlasí) se může práva domáhat pouze u soudu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:13

právě že to rozhoduje prodejce - může si vyžádat prověření od servisu, ale konečné rozhodnutí je na něm. On nese náklady na vyřízení reklamace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Axell (novy)  |  07. 06. 2005 15:35

To je zajímavé,že se mi to ještě nestalo....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:11

Hm, u mobilu si to dost dobře nedokážu představit, spíš je mně líto prodejců hardware. Často jsem se už setkal s dotazem "jak zničit desku/grafiku/disk... aby to nebylo poznat?" I jeden můj kamarád se mě jednou ptal, jak odpálit desku, že by chtěl novější... potom, co jsem mu řekl, už můj kamarád není

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ales  |  07. 06. 2005 09:07

mam dotaz - nevite nekdo, zda kdyz vracim vyrobek behem prvnich 14 dnu po dodani (tj. ve lhute, kdy to muzu provest i bez udani duvodu), musi byt zbozi v puvodnim obalu, pripadne (kdyz ano), zda tento obal musi byt neporuseny? diky za odpoved.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
narg  |  07. 06. 2005 09:19

tusim ze tato lhuta se vztahuje na to, ze jste obdrzel neco jineho nez jte si objednal (jinz model, barvu, poskozeny obal atd.) zbozi musi zustat zabalene a v orig obalu, pokud krabici otevrete automaticky souhlasite s podminkami prodeje !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 09:39

V první řadě bych chtěl poukázat na věc, která nebyla v článku uvedena.
Zboží je možno vrátit bez udání důvodu během 14ti dní, ale stane-li se, že vám ke zboží nebyl dodán doklad, který je nedílnou součástí zboží (daňový doklad, záruční list apod.) tak je tato lhůta do doby, než prodejce nesjedná nápravu, nejdéle však 90 dní!
Pokud jde o poškození obalu, tak se domnívám, že vybalení zboží by nemělo být na škodu. Mnohdy se může stát důvodem vrácení zboží zjištění, že se mobil nelíbý nebo není dle Vašich představ.
Řada internetových obchodů má v podmínkách vrácení zboží, aby toto bylo v originálním balení, ale nemyslím si, že mají na mysli doslovně originální balení, jako to, že vše bude zalito v igelitových sáčkách tak, jak to dostanete od prodejce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:40

V teto lhute si samozrejme muzete vyrobek vyzkouset a tudiz krabici otevrit. Toto vsak neplati u vyrobku typy DVD, CD,..., kde je jasne, ze byste si baleni otevrel, zkopiroval a ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  07. 06. 2005 11:10

To jistě, ale uvedené právo vrátit nepoužité zboží bez udání důvodu se vztahuje jen na prodej mimo prostory k tomu určené, to v praxi znamená zásilkový prodej a pak takové ty "zájezdy s prezentací". Pokud si koupím mobil v prodejně mobilů, tak toto právo nemám; stejně tak jako když si ho sice objednám přes e-shop, ale osobně si ho vyzvednu v provozovně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 13:47

V případě osobního odběru v prodejně, je právo na vrácení zboží bez udání důvodu 3 dny!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martina  |  07. 06. 2005 14:04

O ničem takovém se v občanském zákoníku nepíše...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 20:56

Při koupi zboží v kamenném obchodě, právo na vrácení zboží bez udání důvodu neexistuje.  Věřte tomu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Monika Š.  |  07. 06. 2005 08:59

Na dokladech se stále setkáváme s omezením záruky na 6 měsíců u baterií místo 24. Přesto i na baterii (pokud není bazarová) se vztahuje 24 měsíční lhůta.

Dále ČOI (stejně jako my živnostenské úřady) může prodávajícího "pouze" pokutovat za nedodržení zákona. Poslanci shodili reklamace do občanskoprávního řízení - tedy občane postarej se o svoje problémy sám.

Záruční list od výrobce se ke zboží dokladá pro informaci jak kupujícího, tak i pro výrobce, aby se přesně určilo, kolik reklamací bylo na daný výrobek uplatněno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
narg  |  07. 06. 2005 09:15

baterie, stejne jako jidlo, ma vyjimku ze zakona a ma 6 mesicu zarucni lhutu !!

rika se tomu, ze vec ma kratsi zivotnost nez je 24 mesicu a proto ma zaruku jen 6 mes.

je to i v zakone.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
maxik  |  07. 06. 2005 09:41

Jako dost nasravej prodejce, z toho článku na Mobil manii musim reagovat na pár příspěvků. To co popisuješ bohužel pro prodejce neni pravda. Baterie má záruku 24 měsíců, jako cokoli jiného. Jen má ze zákona vyjímku, že lze uvést životnost pouze 6 měsíců. To znamená, že 6 měsíců by měla vydržet jako nová, ale po 6ti měsících se může její kapacita snižovat až na uplné minimum. Což znamená že když nová vydržela týden, tak po 23 měsících když vydrží jen pul dne tak nemá zákazník nárok na reklamaci. Pouze tehdy, pokud s touto aku nepujde telefon ani zapnout, nebo nepujde nabít.
 
Pěkný den

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jose  |  20. 09. 2005 11:42



Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jose  |  20. 09. 2005 11:56

Potřeboval bych vědět § (ustanovení) a předpis, z kterého to jednoznačně vyplývá. Momentálně řeším akumulátor v notebooku. Odpoví ještě někdo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 09:19

Ano i na baterie stejně jako třeba na maso je ze zákona záruka 2 roky. Ale tyto výrobky mají svou povahou určitou dobu použitelnosti. Ztrácí časem rychleji na funkčnosti než např. mobil. U baterie je to třeba minimálně 6-12 měsíců, po této době se závada považuje za přirozené opotřebení.  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Monika Š.  |  07. 06. 2005 10:41

Maso je potravina, na to je výjimka 24 hodin (podlehájící rychlé zkáze). Ale ne na baterie. Samozřejmě, nemůžu reklamovat, že mi po roce vydrží kratší dobu, ale když přestane fungovat úplně, je to vada výrobce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:07

To s ČOI je sice pravda, ale na druhou stranu hrozba ČOIkou často funguje. Většinou se prodejci vyplatí vám vyjít vstříc, než platit pokutu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
GrazzL  |  07. 06. 2005 08:29

Dobrý článek ale zajímalo by mě spíš postup pro uspešné vyreklamovaní telefonu. Jako kolik musím mít reklamaci aby mi vrátili peníze a by s náma uživateli nemohli furt vyjebávat. Nějaká rada na toto tema by se hodilo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 08:45

Ponesete-li zboží v pořadí potřetí k reklamaci, pak máte nárok vyžádat si vrácení peněz za poškozené zboží ve výši hodnoty zboží v době jeho nákupu.
Musí se ale jednat o opakující se stejnou závadu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 09:05

Prodávající musí tuto třetí reklamaci stejné závady nejdříve uznat a pak teprve má kupující nárok na vrácení kupní ceny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepe  |  07. 06. 2005 10:19

Ale pokud je ta stejne se projevujici zavada vzdy zpusobena jinou chybnou soucastkou zarizeni (napr jednou nakej kondenzator, po druhy ulomenej dratek uvnitr a po treti kdo vico a zavada bude stejna, napr chrchlajici reproduktor), tak ti opet nikdo nic nevrati!!! Na to bacha, at pak nejste za voly!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tornado  |  07. 06. 2005 11:15

S tim nesouhlasim, ja sem pred trema roky reklamoval asi 12x Nokii 8310, a vzdy po 3 oprave sem dostal novy telefon, a nebyly to stejne chyby, jednou to byla technická závada hardweru a poté vadfa firmwaru, nikdy nebyla závada jediného typu, nebo jediné součástky .... A nikdy mi ani nerekli, ze uz to musim delat sam naschval > vzdy v pohode > sice 8310, byl hodne poruchovej telefon, ale i tak v poho bez problemu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 13:44

Buď jsi měl štěstí na férovýho prodejce nebo si prodejce nevěděl už s mobilem rady a tak ti ho radši vyměnili.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
narg  |  07. 06. 2005 09:12

to muzete, ale bacha na predplaceny sady, kde mate sice cenu 3000 za sadu, ale z toho je treba 2999 za simku a 1 za telefon, takze kdyz budete chtit vratit penize za sadu, dostanete tu korunu za telefon :)) protoze luzbu sim jste jiz cerpali a nikdo vam ji zpet neveme! tak bacha na to !!

osone sem takto viridil 4 lidi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MFT  |  07. 06. 2005 12:22

Nemate pravdu. Tento postup se vztahuje na vyrobky zakoupene do roku 2003 vcetne a zaroven vyrobene do 2002 vcetne. 2 stejne nebo 3 ruzne zavady = vraceni penez. Od roku 2004 muzete vratit vec hned pri prevni reklamaci a odmitnout tak vymenu nebo opravu. Nesmi se ale jednat o zavadu "drobnou".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:02

Jak to je v případě, že vám v rámci "opravy" dají nový mobil?
a) záruka pokračuje nebo mám nové 2 roky?
b) pokud se na novém mobilu objeví stejná závada jako na původním, platí to jako druhá stejná závada a nebo jako první, když je to jiný kus?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fido_cz  |  07. 06. 2005 08:04

Take jsem jednou vracel telefon objednany pres internet. Penize mi vratili az za 4 mesice a k memu prekvapeni si z celkove castky strhli cca 700 kc jako storno poplatky s tim, ze na to maji ze zakona pravo. Jde sice o par korun, ale dost me tim nastvali tak se to chystam predat pravnikovi. Tim skvelym obchodem je novymobil.cz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Matys, ComTEL  |  14. 06. 2005 09:43

Pokud se nepletu, tak mají právo si strhnout prokazatelné náklady na logistiku (zejména tedy poštovné a balné) - ovšem 700 Kč je opravdu moc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Sadílek  |  30. 06. 2005 14:46

Dobrý den,
Pokud zboží kupujete jako koncový zákazník, poté je reklamujete a reklamace Vám nebude uznána, může prodejce kupujícímu fakturovat PROKAZATELNÉ NÁKLADY na reklamační řízení ve výši maximálně 500Kč bez DPH a to včetně platby za logistiku vrámci ČR. Prokazatelné dolkady znamená cenu za přepravní společnost, nebo cenu vlastní dopravy, nebo práci technika, skladovací poplatky vrámci VEŘEJNĚ PLATNÉHO CENÍKU SLUŽEB vztahujícího se na konkrétní sféru zákazníka, jež se nesmí nijak lišit od ostatních výší plateb stejným zákazníkům. Tzn že ikdyž má v ceníku 500 kč na hodinu a strávil na reklamační prohlídce hodinu, přitom ostatním zákazníkům fakturuje 50 kč na hodinu, je povinen fakturovat Vám také 50 kč na hodnu.
Jsem prodejcem výpočetní techniky a souhlasím s tím že je velmi trvrdá legislativa na prodejce v koncové sféře oproti směšnému tlaku na jejich dodavatele. V rámci velkoobchodního trhu neplatí většina zákonů na ochranu spotřebitele, což je z mé strany docela znevýhodňující.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
učytel_češtiny  |  07. 06. 2005 03:36

Ve druhé části článku píšete, že není potřeba ani záruční list, stačí pouze svědectví atd. (Cože, vy nemáte paragon?).  Rád bych poprosil autora kdyby mi poskytl cestu odkud čerpal materiály, protože stále žiji v domění že záruční list je alfou a omegou k uplatnění reklamačního práva. S ostatním souhlasím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  07. 06. 2005 05:06

Alfou a omegou pro uplatnění reklamace je prokázat, že jsem daný výrobek koupil ten a ten den a že se na něj tím pádem vztahuje záruka. To se nejsnáze učiní prodejním dokladem, zákon ovšem umožňuje prokázat to i jinak (například svědectvím nebo čestným prohlášením). Je otázkou zda obchodník tyto "náhradní důkazy" uzná - pokud ne, nezbývá než se soudit. Na dokladu by ovšem měla být uvedena specifikace výrobku (např. IMEI, výrobní číslo, ...).

Záruční listy mohou být praktické, pokud se reklamace uplatňuje jinde než u obchodníka (u mobilů typicky v autorizovaném servisu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 09:03

Reklamace bez dokladů jsou kecy ze školních lavic. Čistě teoreticky jo, ale už vidím jak někdo vysvětluje" Tady můj kamarád Lojza přesně viděl, že 1.9.2003 jsem zde zakoupil telefon Nokia 3310 s imei 152345654545445"
Jinak ať se každý zkusí o něco soudit a zjistí jak to u nás vlastně funguje. Na cesty, soudní poplatky, advokáta atd. vydáte hrozné peníze. Něž se dostanete na první stání uplne déle než rok, žalovaný se pak odvolá, uplyne další 1-2 roky, krajský soud vrátí věc první instanci, uplyne další rok atd. Toto buhužel není teorie, ale praxe vyzkoušená na vlastní kůži.
Takže se snažte s prodejcem nějak domluvit, jinak jste v ČR pěkně v pr....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 06. 2005 10:02

Dívejte se na to i z druhé strany. Obchodníkovi utíká mnohem víc peněz, když se musí tahat po soudech, hrozí mu negativní publicita. Za pár tisíc mu to nestojí, takže myslím, že zákazník je v tomto ohledu v silnější pozici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petan  |  08. 06. 2005 09:57

Fakt naivní řeči

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  09. 06. 2005 17:36

tak tohle může napsat jen debil !! asi jako tento celý článek.
Jako prodejce bych se klidně soudil s tím, že nemá záruční list nebo daňový doklad. Že je spousty podvodných zákazníků, to tady neřešíte. Ovšem jak oškubat prodejce ano. To Vám inzerenti moc poděkují pane chytráku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 09. 06. 2005 21:59

Pane Ondro, nechovejte se prosím jako hulvát. Určitě se dokážete vyjádřit i slušně.

Ve kterém zákoně jste našel oporu pro svůj požadavek na záruční list nebo daňový doklad?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Matys, ComTEL  |  14. 06. 2005 09:36

Požadavek tam samozřejmě neni, ale je potřeba se na to dívat z druhé strany.
Pokud má zákazník třeba jen ZL tak má samozřejmě na záruční opravu vždy nárok. Horší je ale situace, kdy dojde na odstoupení od smlouvy - jak doloží, kolik za telefon zaplatil když nemá paragon?
V naší společnosti vycházíme lidem vstříc i v těchto případech a podle datumu na ZL dohledáme v historii pokladny kolik za to tehdy zaplatil - a budete se divit, kolik lidí tvrdí úplně jinou částku než ve skutečnosti zaplatili ("bylo to 6 tisíc, přesně si to pamatuju" - a je to 4800 atd).
Jinak s článkem souhlasím, takhle to opravdu je.
Bohužel náš zákon řeší spotřebitele ale o obchodníka se nestará (jak už je zvykem, že) - takže zákazník sice nemá krabici (to je OK), ale distributor vám na základě obchodního vztahu nemusí takhle nekompletní zboží přijmout a černý petr zůstane u prodejce - samozřejmě prodělá.
Jak je možné, že stát příkáže PRODEJCI poskytovat 2 letou záruku a už to nepřikáže VÝROBCI? Ale to už jinde jsme...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arakain  |  20. 06. 2005 06:46

Pane Lutonský, znáv Vás dlouho, ale asi jste z Marsu, takové názory nemají ani v Německu, kde jinak vyreklamuju cokoliv, kdykoliv či v Americe, kde mi k tomu přidají iomluvný dopis. Jenže při české obchodní marži 5% na web obchodech a Amerických 50% (při ve finále nižších cenách) se to bez problémů dá držet takové záruky, + tam nemají násilí s vracením produktů distributorům, jako u nás.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 09:58

Je fakt, že svědectví kamaráda bych asi neměl odvahu zkoušet, ale když místo záručáku budu mít třeba účtenku nebo originální krabici s nálepkou z toho obchodu a výrobek nebude starší než 2 roky, tak by to použít už šlo.
V praxi bych to viděl tak, že schovat záručák a paragon je dobré. Tolik místa nezaberou a dost reklamaci usnadní. Navíc, kdybyste chtěli vrátit peníze, tak paragon spolehlivě určí, kolik máte dostat. Jinak by obchodník s vámi mohl vykývat a dát vám výrazně míň.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 08:34

Obchodník je povinen skladovat podklady o prodeji zboží tuším 5 let (tento údaj nevím přesně, ale rozhodně to je déle než záruka na mobilní telefon).
Podle těchto podkladů může bezpečně dohledat datum prodeje zboží s výrobním číslem, které má na sobě uvedeno reklamované zboží.
V moderní době, je to pomocí počítače opravdu jednoduché a rychlé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 09:08

Ano, obchodník musí uchovávat doklady o prodejích delší dobu než je záruční doba, ale nemá povinnost v účetních dokladech uvádět imei a už vůbec nemá povinnost na přání zákazníka cokoliv hledat. Pokud bude opravdu hodný, tak vám to vyhledá. Jinak ani rána

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 09:24

Nejsem si zcela jist vztahem IMEI a vyrobního čísla, ale výrobní číslo v dokladech uvedeno musí být!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 10:03

A to je uvedeno kde, že výrobní číslo musí být uvedeno na dokladu? V zákoně o účetnictví ani v obchodním zákoníku určitě ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Matys, ComTEL  |  14. 06. 2005 09:41

nesmysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
michal zobec  |  24. 01. 2007 20:47

jediné co se musí - umřít - to se musí, ale nikdo není povinen zapisovat do dokladu IMEI/SN... to je čistě věc obchodníka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  07. 06. 2005 13:31

O lhůtách pro uplatnění reklamace hovoří občanský zákoník v § 620, ovšem nikde nenajdete stanovené přesné podmínky, jak koupi prokazovat. Stačí tedy pouze ten fakt, že ji prokážete, není nutné jak - stačí tedy i svědectví, popřípadě cenovka na obale výrobku, která bude prodávajícího jasně identifikovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb  |  08. 06. 2005 10:00

Drobný problém: cenovka bývá na krabici, ne přímo na mobilu. Takže zvýbá dokázat, že ten pokažený mobil byl v té krabici Naštěstí dneska bývá i na krabici IMEI, takže to dokazatelné je. Ale kdyby šlo třeba o rádio...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek.  |  07. 06. 2005 00:36

jen kdyby většína prodávajících předem nepočítala s tím že většina zákazníků nemá náladu, prostředky ani nervy na případný soud... Dalším problémem je vymahatelnost případných rozhodnutí soudu (pokud se jich postižený vzhledem ke stávající praxi vůbec dožije), neseriózní obchodníci i úředníci vidí v televizi každý týden spoustu reálných příkladů toho že hajzlíka náš soud ke slušnému chování nedonutí, pokud donucovacím prostředkem není hrozba kriminálem (což v případě "drobných" deliktů typu nesprávné řešení reklamace asi není příliš časté)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
GFK  |  07. 06. 2005 01:01

Myslím že spoustu věcí vyřeší místo soudu Česká obchodní inspekce, která pracuje velmi rychle a velmi spolehlivě na základě sebemenšího podnětu (z vlastní zkušenosti)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cambaros  |  07. 06. 2005 08:22

Česká obchodní inspekce, ale pracuje ve smyslu sankcí vůči obchodníkovi, ale nepracuje ve smyslu pomoci postiženému kupčímu.
Česká obchodní inspekce nemá nástroje, jak vymáhat nápravu, pouze může pokutovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  07. 06. 2005 09:18

Presne tak. www.coi.cz opravdu reaguje na podnety (vlastni zkusenost), ale zabyva se tim, ze zajde k podnikateli a zkouma, zda se provini opet stejne jako ve Vasem pripade, a o vysledku Vas bude informovat. V zadnem pripade ale neresi problem konkretniho zakaznika a nepomuze mu s reklamaci, maximalne poradi mailem.

Cely clanek je sice pekny, ale chybi mi tam:
1) Kde to najdu v zakonech?
2) Z vlastni zkusenosti vim, ze u obchodniku bud neni sebemensi problem, nebo spor rozhodne pouze soud (nutny znalecky posudek). Pripady nekde mezi tim (kde by mohly pomoci Vase rady) jsou velmi malo caste.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MFT  |  07. 06. 2005 12:15

ad 1) především Občanský zákoník
ad 2) Mýlíš se. Tyto informace ti pomohou vytvořit správný tlak na obchodníka. Když už jsme u mobilů, dám malý příklad: Minulý měsíc jsem reklamoval mobil u T-mobilu. Chtěl jsem vrátit peníze, což se jim samozřejmě nelíbilo, protože cena klesla ze 14000 na 4000 Kč. Takže mi oznámili, že mi nevrátí peníze, dokud jim nepředložím reklamační protokoly o předchozích opravách, které u nich proběhly. Oni sami je už údajně zkartovali. Dávno jsem je zahodil, takže jsem na ně musel dost přitlačit, aby respektovali zákon!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
monduha  |  14. 06. 2005 08:46

To by mě docela potěšilo, kdybys napsal, jak jsi na ně přitlačil. Já mám úplně stejný problém, telefon mi v záruční době potřetí nefunguje a to si myslím je už dostatečný důvod na to, odstoupit od smlouvy. Jak jim dokážeš, že ty reklamace proběhly, když už nemáš protokoly? Já mám bohužel jen jeden, druhý se ztratil a v záručním listu tu opravu uvedenou nemám, tenkrát jsem ho neměla s sebou a oni mi přesto reklamaci uznali.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petan  |  08. 06. 2005 09:54

 kroutím se smíchy na zemi, že prý "Myslím že spoustu věcí vyřeší místo soudu Česká obchodní inspekce, která pracuje velmi rychle a velmi spolehlivě" tak tento orgán je naprosto zbytečný a jenom buzeruje, mluvím z vlastní zkučenosti.  jenom opravdu na okraj:když přijde kontrola na prodejnu tak začnou baštit chlebíčky, při zápisu ( cca 2 x A4 jim trvá popsat i 3 hod a přitom Vám zahulí kancelář i po upozornění, že se zde nekouří) a když Vám dají pokutu tak ji zapomenou vymáhat (z jiné zkušenosti).
A přesně ČOI nemůže obchodníkovi nic nařídit a těm siláckým řečem v televizi se jenom směju. Opravdu téma ČOI by se dalo rozebírat opravdu moc a moc dlouho

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  07. 06. 2005 00:12

to je vsechno sice krasne, ja sam jsem nastesti problem nemel, ale cetl jsem, ze existuji i takovi "frajeri", kteri kdyz dostanou k reklamaci mobil, tak ho vytopi, reknou vam, ze jste si to zpusobili sami, zaruka zanika a jste v ... A TADY JE KAZDA RADA DRAHA

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  07. 06. 2005 08:28

Tak nevím jaká rada je drahá-pokud se jedná o vytopení MT(nejpravděpodobnější tzv.oxidace)tak zde jakýkoliv servis či znalec potvrdí že to není možné stihnou během jedné reklamace(max.30 dní spíš dříve)ale je to v delším časovém horizontu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  07. 06. 2005 09:00

kamo, posli mi svuj mobil a ja ti ho do mesice tak zoxiduju, ze ho nepoznas  pokud si mel ve skole chemii, tak mi das za pravdu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tleskač  |  07. 06. 2005 09:10

Pokud vnikne do telefonu např. slaná voda, tak je z něj za 3 dny zoxidovaná neopravitelná troska.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rad.  |  08. 06. 2005 14:44

No, a pokud pouzivate mobil i jako ucebni pomucku pri hodinach chemie v laboratori, tak se klidne muze stat ze jej omylem odlozite na misto, kde predtim nekomu ukaplo trochu kyseliny z pipety. :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor