Není virtuál jako virtuál. V čem je rozdíl?

Není virtuál jako virtuál. Ti dva v ČR mezi ně patří jen s odřenýma ušima. Prozkoumejte s námi kdo je kdo a kolik virtuálů působí v Evropě. Budete překvapení.

Na český trh míří desítky virtuálních operátorů, hlad je patrný zejména u spotřebitelů s nižší a průměrnou útratou. Pravda je totiž taková, že na našem trhu zatím žádný plnohodnotný (komplexní) virtuální operátor (MVNO) nepůsobí. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu, ale jak projekt BleskMobil, tak Mobil.cz vlastně nejsou žádní virtuálové, respektive jsou jeho nejnižším stupněm. Jde o přeprodejce služeb (Brand reseller), kteří mají marži od síťových operátorů za to, že jejich služby využívají koncoví zákazníci.

Oba dva subjekty se jakožto vydavatelské domy starají o prodej a marketing a cílí zejména na své čtenáře – obyčejné lidi, kteří jejich periodika kupují, čtou, znají je a věří dané značce. Jejich nabídka je jednoduchá a srozumitelná: minuta 2,50 Kč, textovka 1,50 Kč. Data za X peněz nebo při splnění jasně dané podmínky zdarma.

Nyní jsme si definovali tzv. brandovaného virtuálního operátora. Ten má na starost prodej, marketing a značku. Existují ale i další typy. Například komplexní virtuální operátor, který je protipólem toho brandovaného. Pak existuje něco mezi tím a konečně tzv. zprostředkující virtuální operátor. Více už napoví obrázek:

Klepněte pro větší obrázek
Není virtuál jako virtuál, setkat se můžeme se čtyřmi typy subjektů (obr.: Telefónica)

Jak je z obrázku patrné, exsitují ještě další modely virtuálního operátora, přičemž se posuzuje míra nezávislosti na síťovém operátorovi (MNO). Co která zkratka znamená si vysvětlíme níže.

Prokleté zkratky

Mobile Network Operator (MNO) – operátor mobilní sítě

  • Má licenci, infrastrukturu a přímý vztah s koncovým zákazníkem.
  • Provádí síťové směrování, má roamingové smlouvy, sám poskytuje volání, přenos SMS, MMS a dat. Poskytuje zákaznický servis, fakturaci, prodej.
  • V ČR: T-Mobile, O2, Vodafone.

Mobile Virtual Network Operator (MVNO) – mobilní virtuální operátor

  • Nemá licenci a infrastrukturu, ale má přímý vztah ke koncovému zákazníkovi.
  • Poskytuje zákaznické služby, vyúčtování, provozní a technické informace pro uživatele a nastavení koncových zařízení. Provádí marketing a prodej koncovým zákazníkům.
  • Zpravidla má vlastní SIM karty, vlastní kód mobilní sítě a vlastní roamingovou smlouvu.
  • Dle míry závislosti na MNO rozlišujeme několik typů MVNO (viz obrázek výše)

Mobile Virtual Network Enabler (MVNE) – virtuální operátor zpřístupňující mobilní síť

  • Funguje jako prostředník mezi MNO a mobilními operátory, kteří nemají vlastní síť. MVNE obhospodařuje technickou stránku a často činnosti, jako jsou zákaznické služby.

Evropa, ráj virtuálů 

Na celém širém světě působí stovky virtuálních operátorů, nejvíce (72 %) v Evropě. Šestasedmdesát procent ze všech MVNO jsou pak komplexní či střední virtuálové a jen 24 % z nich jsou ti brandovaní:

Klepněte pro větší obrázek
Více než 2/3 všech MVNO najdeme v Evropě, téměř každý čtvrtý není brandovaný (obr.: Telefónica)

Dlouhé roky byl na našem trhu jakýkoli MVNO pro trojici MNO nepřítel. Situace se nyní pozvolna mění, ale oba současní MVNO v ČR jsou důkazem toho, že tradiční síťoví operátoři se řídí heslem, že když už vstupu virtuálů nezabrání, pak se jimi raději sami stanou. Tak či onak, na západ od našich hranic nebo třeba i v sousedním Polsku je běžné, že na trhu působí desítky (!) virtuálů:

Klepněte pro větší obrázek
V roce 2013 se ČR může směle zařadit na poslední místo tabulky s dvěma MVNO (obr.: Telefónica)

Výše uvedené srovnání není třeba komentovat. Doufejme, že telekomunikační revoluce v ČR je teprve na začátku a že za pár měsíců konečně uvítáme nějakého komplexního virtuála, který srazí ceny zase o kousek níže.

Diskuze (44) Další článek: Jolla: první smartphone se odhalí v pondělí 20. května

Témata článku: , , , Nen, Jak, Vir, CEM, Poslední místo, Uvedené srovnání, Rozdíl