Stav českých telekomunikací dokládá výroční zpráva Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) za rok 2023. Dokument tradičně mapuje veškerou činnost tohoto úřadu, kam patří nejen trh operátorů mobilních služeb, ale i fixní internet, poštovní služby, ochrana spotřebitele, digitální legislativa, kontrolní činnost a mnoho dalších. My se zde budeme zabývat pouze čísly souvisejícími s trhem mobilních telekomunikačních služeb.
Na českém mobilním trhu působí trojice velkých operátorů T-Mobile, O2 a Vodafone. K tomu potom zhruba stovka malých virtuálních operátorů se zanedbatelným tržním podílem. Celkový počet aktivních SIM karet dle odhadu úřadu na konci roku 2023 přesáhl 15,5 milionu, z nichž podíl SIM karet typu post-paid (paušální tarify) činil přibližně tři čtvrtiny. V roce 2023 pokračoval i mírný růst počtu SIM karet typu M2M (Machine to Machine pro různé senzory a zařízení internetu věcí), který přesáhl hodnotu 1,6 milionu. Zbývajících 2,7 milionu SIM karet tvořily předplacenky (pre-paid), jejich podíl nadále klesá.
Zásadní zjištění úřadu je, že v roce 2023 český zákazník mobilních služeb spotřeboval v průměru pouze necelých 10 GB mobilních dat měsíčně. To je sice meziročně nárůst zhruba o tři gigabajty, ale objem stále na hony vzdálený iluzi o tom, že „většina zákazníků chce neomezená data“, jíž se veřejnost snaží obalamutit velcí operátoři, aby tak mohli zdůvodnit, proč je nabídka nižších omezených tarifů tak špatná a cenově nevýhodná. Ze všech používaných SIM karet jich data přenáší zhruba tři čtvrtiny, zbytek slouží pouze pro hlasové služby a SMS. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2023 dosáhl dle odhadu úřadu hodnoty přibližně 1,35 miliardy GB, což je meziroční nárůst zhruba o 43 %.
„Big 3“ kumuluje kmitočty, konkurence mizí
Silně oligopolní trh tří velkých hráčů s minimální, takřka zanedbatelnou konkurencí menších virtuálních operátorů zůstal i v roce 2023 – ba co víc, situace se meziročně zhoršila. Podíl virtuálních operátorů na trhu poklesl ze 7,2 na pouhých 4,5 %, navíc pouze 3,4 % jsou subjekty majetkově nepropojené s velkými operátory a tudíž jejich nabídky mohou být zcela nezávislé, konkurenční a ne jen doplňkové „odpadky“, které velcí operátoři ve svých vlastních nabídkách nechtějí, protože pro ně nejsou dostatečně lukrativní.
Pouze tři virtuálové (Sazkamobil, Mobil od ČEZ, Tesco Mobile) obsluhovali loni více než 100 tisíc SIM karet. Jenže Sazkamobil v letošním roce přejde pod Vodafone, takže konkurence bude ještě menší. Z hlediska souhrnných maloobchodních tržeb za mobilní služby je pak situace ještě smutnější. Majetkově nepropojení virtuálové dosáhli tržního podílu pouze 2 %, zbylých 98 % tržeb vygenerovaných spotřebou mobilních služeb si rozdělila velká trojka.
Další nepříznivou skutečností z pohledu trhu je přeskupování kmitočtů vydražených v „5G aukci“ v roce 2020. Jejich držitelé mohli být alespoň teoretickým adeptem na jakéhosi částečného čtvrtého mobilního operátora (pokud by využili možnost národního roamingu u O2 do roku 2029), ale i tato dvířka se pomalu uzavírají. Vodafone získal blok 40 MHz od společnosti PODA počátkem roku 2023, v létě poté blok 80 MHz odkoupil T-Mobile od holdingu Kaprain, který jej nabízel ještě prostřednictvím jednoho mezičlánku, společnosti Incrate. Jediným držitelem přídělů frekvencí pro provozování mobilních sítí tak mimo trojici T-Mobile, O2 a Vodafone zůstává už jenom Nordic Telecom.
Ceny tarifů i služeb rostly
Znepokojivý, ale nikoli překvapivý byl růst cen za jednotlivé mobilní služby. Průměrná cena jedné provolané minuty narostla v roce 2023 meziročně o 4 % na 0,77 Kč (bez DPH) za minutu, dražší byly také textové zprávy, kdy cena jedné odeslané SMS narostla z předloňských 0,58 Kč (bez DPH) na aktuálních 0,62 Kč (bez DPH) v roce 2023. U průměrné ceny dat je možné spatřit výrazné zpomalení zlevňování, kdy 1 GB přenesených dat přišel v roce 2023 zhruba na 18,30 Kč (bez DPH). Nutno dodat, že zprůměrované hodnoty napříč trhem jsou značně zkreslující, protože například objemovou spotřebu výrazně navyšují neomezené datové tarify, ale typická cena za 1 GB dat pro zákazníka s běžným tarifem se pohybuje výrazně výše, podle německé výzkumné společnosti Statista na úrovni 71 Kč za 1 GB.
Jak konstatuje ČTÚ, v průběhu roku 2023 nedošlo v nabídkách datových služeb mobilních operátorů k žádným výrazným parametrickým změnám, pouze se zdražovalo se stejnou nabídkou tarifů. V únoru 2023 Vodafone přistoupil, obdobně jako jiní operátoři již v roce 2022, ke zdražení svých tarifů. Například měsíční paušál nejlevnějšího tarifu s neomezeným datovým limitem a přiškrcenou rychlostí přenosu na 2 Mbit/s zvýšil Vodafone z 599 Kč na 652,91 Kč. O2 nabízel v roce 2023 nejlevnější tarif s neomezeným datovým limitem za 899 Kč/měsíc, od července 2023 zdražil na 949 Kč/měsíc. T-Mobile měl neomezený tarif za 930 Kč/měsíc, který je stejný od roku 2022.
Druhý největší přesun mezi operátory
Úřad uvádí, že jako doplňkový způsob sledování cenového vývoje používá i metodu spotřebních košů a vychází přitom z údajů společnosti TechInsights. Pro ilustraci zvolil poněkud alibisticky nejvyšší spotřební koš s datově i hlasově neomezenými paušály (s rychlostí přenosu alespoň 10 Mbit/s), kde Česko nedopadá až tak tragicky, protože zcela neomezené tarify jsou poměrně drahé ve většině zemí. Z pohledu zákazníka to ale není typicky používaný tarif. Kdyby se porovnával například cenový koš s 200 volnými minutami, 200 SMS a 10 GB dat, výsledky by pro Česko dopadly mnohem hůř. Takhle je podle spokojeného konstatování ČTÚ „pozice České republiky přibližně na úrovni průměru posuzovaných zemí“.
Zajímavý je i údaj o vývoji počtu přenesených čísel mezi operátory. Od roku 2006 mohou zákazníci mezi mobilními operátory přecházet se svým původním telefonním číslem. V porovnání s předchozím rokem došlo v roce 2023 k meziročnímu nárůstu počtu přenesených telefonních čísel v mobilních sítích přibližně o 8 % na cca 573 tisíc.
Tento počet je druhý nejvyšší od roku 2014, kdy v důsledku „tarifní revoluce“ došlo k dosud největším zákaznickým přesunům mezi jednotlivými operátory, kteří jinak mají více méně identické nabídky, takže důvod měnit operátora je pro zákazníka obvykle minimální, protože u druhého operátora najde stejné služby za stejnou cenu. I přes tento optimistický nárůst je ale přesun zákazníků vzhledem k celkovému počtu SIM karet na trhu (zmiňovaných 15,5 milionu) zanedbatelný a trh je nadále možné označit za rigidní.