Asi každý z nás někdy zažil hovor z cizího nebo skrytého čísla. Někdy může jít o omyl nebo důležité záležitosti, častokrát ale může jít o hovor, o který rozhodně nestojíte a může vás někdy stát i pěkně draho. V článku si shrneme nejčastější varianty a na co si dát pozor, případně jak se bránit.
Zatočte s nevyžádanými hovory
Tím nejčastějším scénářem bývají nevyžádané hovory. V nejčastějších případech se jedná o různé marketingové společnosti a call centra, která zákazníkům volají s různými nabídkami či různými průzkumy pro zjištění spokojenosti s nějakým produktem či službou. Tyto hovory jsou označované za telemarketing a jejich cílem je většinou zlákání nerozhodného uživatele k nákupu produktu či služby.
Call centra to mají dnes díky novele zákona s voláním lidem složitější. Nutný je totiž mít souhlas volaného s kontaktováním.
Zde naštěstí od 1. července 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích, která v tomto ohledu významně mění pravidla hry ve prospěch zákazníka. Nově totiž firmy nemohou telefonicky lidi kontaktovat z různými nabídkami. Kontaktovat vás nesmí ani firmy odvolávající se na to, že vaše číslo bylo vygenerováno náhodně.
Jako už bylo zmíněno, kontaktovat vás dále mohou firmy, kterým jste souhlas udělili například, když jste se stali jejich zákazníky. Mobilní operátoři, banky, poskytovatelé energií a zkrátka kdokoliv, u koho jste vázaní nějakou smlouvou mají nadále možnost vás kontaktovat například s nabídkou doplňkových služeb či balíčků. I zde je ale možnost své povolení písemně odvolat.
Samozřejmě ani zákon nemusí být 100 % ochranou a je možné, že vzhledem k nevědomosti některých uživatelů to i tak mohou firmy či osoby dále zkoušet s nabídkami dál. V takovém případě může ale volající číslo zákazník ohlásit na Český telekomunikační úřad, který pak tyto firmy či osoby může pokutovat.
Na dalším listu se dozvíte, které aplikace pomohou odhalit nevyžádané hovory.
Nejoblíbenější smartphony
Další oblíbené smartphony
Mobilní aplikace jako pomocník
Pokud se najdou firmy, které najdou v nové novele skulinku nebo vás i přesto kontaktují, existují určité kroky, jak těmto hovorů účinně předcházet. Úřad pro ochranu osobních údajů jako hlavní prevenci zmiňuje nikdy neuvádět na žádném veřejném seznamu, že si přejete být kontaktován za účelem marketingu. Je totiž pravděpodobné, že vám tuto možnost budou firmy nabízet například při registraci či objednání nějakých služeb.
Skvělým trikem, jak se podobným hovorům úplně vyhnout jsou mobilní aplikace zaměřené na odhalení nevyžádaných hovorů ještě před tím, než je přijmete. V podstatě všechny fungují na podobném principu, kdy si vedou databázi telefonních čísel, kterou pravidelně aktualizují na základě hodnocení samotných uživatelů a případně je zařadit i do různých kategorií, takže když pak zavolají někomu dalšímu, pod číslem aplikace hned doplní, o jaký typ čísla jde včetně hodnocení, aby se uživatel mohl rozhodnout, jestli jej zvedne.
Některé mobilní aplikace dokáží na nevyžádané hovory upozornit již předem.
V Česku podobných aplikací funguje hned několik. Na Androidu jsou nejpopulárnější aplikace Můžu to zvednout? nebo Nevolejte.cz. Pro uživatele iPhonu pak nejlépe funguje aplikace s dlouhým názvem: Zvednout to? Kdo mi volal. Zmíněné aplikace umí na nevyžádaný hovor jednak upozornit, ale často čísla s negativním hodnocením zvládá i aktivně blokovat. Pokud nechcete instalovat aplikace, stačí obvykle zadat telefonní číslo do Googlu a některá z webových databází uvedených služeb ho obvykle nalezne.
Samozřejmě posléze je možné telefonní čísla zablokovat i v rámci samotného systému Android nebo iOS. I zmíněné upozornění na nevyžádaná čísla dnes často zvládají i samy operační systémy. Například v rámci Androidu může telefon upozornit i na podezřelé číslo pevné linky.
Blokaci telefonních čísel provedeme snadno v historii hovorů, kde je stačí jak na iOS, tak na Androidu ty čísla označit a možnost se vám sama rovnou nabídne. Jen v tomto případě jde o zablokování čísla do budoucna, takže se hodí spíše o čísla osob, které vás otravují pravidelně než call centra, která většinou volají vždy z jiných čísel.
Na dalším listu se zaměříme na nejčastější varianty podvodných hovorů, jejichž účelem je vylákat z volaného peníze.
Podvodný hovor vás může stát spoustu peněz
Mnohem horší, než nevyžádané hovory jsou hovory podvodné. Tedy takové s cílem člověka nějak zmást a získat z něj peníze. Nutné si však předem ujasnit, že za samotné přijmutí hovory nikdy nic neplatíte. O peníze můžete přijít až následným vlastním jednáním (posláním peněz, zavoláním zpět a podobně). Jedná se však už o trestnou činnost, kterou se pak kromě Českého telekomunikačního úřadu zabývá i Policie ČR. Metod, jakými lidi oloupit o peníze je přitom více a často se liší v závislosti na tom, zda se jedná o tuzemský nebo zahraniční hovor.
Častými obětmi podvodných telefonátů se stávají senioři, kteří jsou většinou až příliš důvěřiví a snadno se podvodníkem nechají zmanipulovat. Policie každý rok eviduje stovky takových případů.
Nejčastějšími a nejzákeřnější metodou je tzv. vishing, který vyžaduje aktivní přístup pachatele, který dokáže své oběti takto připravit i o miliony korun. Jedná se o metodu sociálního inženýrství, která využívá důvěřivosti lidí. Volající se v takovém případě představí například jako pracovník banky, který odhalil napadení bankovního účtu volaného a vymýšlí si některé fiktivní tvrzení, aby člověka vystrašil.
Za pomoci strachu a momentu překvapení, kdy volaný na hovor nebyl připravený se pokouší z člověka získat například údaje, kterými se pak sám dostane k bankovnímu účtu nebo jej rovnou přimět peníze převést na svůj vlastní účet. Samostatnou kategorií vishingu je pak fenomén „falešných vnuků”, kteří takto volají seniorům a vydávají se za jejich příbuzné a snaží se z nich vymámit peníze na vyřešení nějakého akutního problému či zranění.
Kromě vishingu pak podvodníci často používají metodu zvanou spoofing, kdy dokonce dokáží napodobit telefonní číslo osoby nebo firmy, případně nějaké známé infolinky, aby celý podvod vypadal pro člověka ještě věrohodněji. V takovémto případě pak podvodníci nemusí mít jako cíl jen získání peněz, ale třeba i citlivých osobních údajů lidí, jako jsou rodná čísla, čísla kreditních karet a cokoliv dalšího.
Speciální skupinou podvodných telefonátů je pak tzv. wangiri které se týká výhradně zahraničních telefonních čísel. Z pohledu útočníka na rozdíl od předchozích případů spíše o pasivní metodu. Cílem zde totiž není se osobám dovolat, v takovém případě by z nich totiž mnoho neměli. Samotným přijetím hovoru, klidně i ze zahraničního čísla, totiž volaný nic neplatí.
Wangiri tak využívá pouhého prozvonění, kdy vytočí cizí, většinou náhodně vygenerované číslo, hovor ukončí a doufá v tom, že dotyčný ze slušnosti zavolá zpět. Telefonní čísla ze kterých tito podvodníci volají jsou však z exotických zemí jako je například Srí Lanka (+94), Tunisko (+216), Pobřeží Slonoviny (+225) a dalších, kde se vám hovor prodraží. Navíc z nich nevolají napřímo, ale přes alternativní nebo IP operátory, takže když pak člověk na číslo zavolá zpět, hovor bude přesměrován. Člověk pak platí za mezinárodní hovor, zatímco podvodník ještě profituje z propojovacích poplatků.
Na dalším listu se dočtete, jak fungují soukromá čísla a jak svoje číslo můžete skrýt i vy.
Skrytá telefonní čísla
Speciální kategorií jsou soukromá telefonní čísla. Tedy čísla, které jejich majitel nechal skrýt, abyste je při příchozím hovoru neviděli. Taková čísla většinou používají státní služby jako je Policie ČR, Hasiči, ale také úřady, lékárny a někdy i operátoři. Občas po skrytém telefonním čísle sáhnout pracovníci call center či různé marketingové služby.
Přidáním krátkého kódu před vytáčené telefonní číslo se budete pro volaného tvářit jako soukromé číslo.
Samotný proces skrytí telefonního čísla je až banálně jednoduchý. Operátoři tuto službu nazývají CLIR a jedná se o skrytí identifikace volajícího a k její aktivaci stačí jen před volané číslo zadat kód #31# a volanému se budete zobrazovat jako soukromé číslo u kterého neuvidí jak vaše číslo, tak ani jméno, pokud vás má již uložené. Některé smartphony nabízí skrytí čísla i přímo v nastavení.
Pokud víte, že na některá čísla budete potřebovat vždy volat jako skryté telefonní číslo není nic jednoduššího, než si je v kontaktech rovnou uložit s tímto kódem. Samozřejmě je i možné si nechat telefonní číslo nechat trvale skrýt u operátora. Pokud pak v takovém případě budete chtít své číslo volanému zobrazit používá se před vytáčeným číslem kód *31#.
Pokud vám často volají skrytá telefonní čísla, máte možnost je odhalit. Za poplatek je totiž možné si nechat zjistit identifikaci skrytých čísel přímo u vašeho mobilního operátora. Pokud vás nějaké skryté číslo hodně obtěžuje až se to stává neúnosné, poznamenejte si datum a čas hovoru a obraťte se na Policii ČR, která telefonní číslo zjistí zdarma od operátorů.
Jak snadno skrýt telefonní číslo:
Na dalším listu se dozvíte to nejpodstatnější – jak se nevyžádaným a podvodným hovorům můžete bránit.
Jak se bránit
Pro předcházení nevyžádaným hovorům používejte některé ze zmíněných mobilních aplikací, aktivně blokujte zjištěná marketingová čísla. A hlavně při různých registracích do nových účtů a služeb, které požadují telefonní číslo, čtěte podmínky a odmítejte možnost využití vašeho telefonního čísla k marketingovým účelům.
Pokud už vám někdo takový přesto zavolá, zkuste si ověřit jeho identitu a nepodléhejte tlaku. Nemusí sice jít vždy o podvod, ale i když vás nabídka zaujme nechte si čas na rozmyšlenou a vše v klidu prověřte, nechte si nadiktovat zpětný kontakt, kam v případě zájmu můžete sami zavolat. Zejména poučte své rodiče a prarodiče, kteří mohou být k podobným nátlakovým hovorů mnohem méně odolní.
Platí pro všechny před zvednutím hovoru z cizího čísla – nebuďte důvěřiví, naopak buďte vždy podezřívaví a pamatujte na dvě zlatá marketingová pravidla: 1. Nikdo nevolá proto, aby pro vás udělal dobrý skutek, 2. Pokud je něco zadarmo, produktem jste vy. Nikdy, opravdu nikdy a nikomu nesdělujte po telefonu své citlivé údaje – zejména ne jakékoli údaje z platební karty, PINy, hesla k účtům, ani kódy z SMS, které vám mohly těsně předtím přijít na mobil.
Pokud někdo zavolá s výhodnější nabídkou tarifu, bankovního produktu či čehokoliv jiného a bude skutečně z instituce, se kterou už nějakou smlouvu máte, nikdy po vás údaje nebude chtít celé heslo, ale maximálně si vás ověří dotazem na některou číslici rodného čísla nebo adresou trvalého bydliště.
V případě podezření z vishingu či spoofingu neváhejte a kontaktuje Policii ČR. To samé platí i při častém obtěžování soukromým číslem. Pokud jste se stali obětí wangiri zkuste se obrátit na svého operátora. Utracené peníze už pravděpodobně zpět nedostanete, ale nahlášením čísla můžete přispět k tomu, aby už nikomu dalšímu nevolalo.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium