New Telekom – nový operátor nebo nový skandál?

V pátek 8. listopadu zahájil svou činnost nový alternativní operátor, který se specializuje na levné zahraniční hovory. Není ale všechno zlato, co se třpytí, a tak se včera okolo tohoto operátora začal rýsovat dosud nevídaný skandál.

Levné hovory do zahraničí

Společnost New Telekom na sebe v pátek upozornila tiskovou zprávou o zavedení nové služby nesoucí název Maxitele. Ta nabízí volání do 28 států světa za pouhé 4 Kč včetně DPH a s tarifikací po pěti sekundách (tedy 5+5), což je téměř nejlevnější nabídka na trhu. Jako konkurence se totiž může službě Maxitele postavit pouze Tele2 s tarifikací hovorů 60+1 (po první minutě je tedy výhodnější Tele2) či eTel se svým tarifem 1010 Plus a tarifikací 120+1 (ten ale na rozdíl od služeb Maxitele a Tele2 vyžaduje minimální provolanou měsíční částku). Další výhodou pro Maxitele je pak to, že volání za 4 Kč/min. nabízí i do zemí, kam s Tele2 voláte již o korunu dráž.

V zásadě lze tedy říci, že Maxitele je při mezinárodních hovorech do zahraničí kratších než jednu minutu vždy nejvýhodnější na trhu a při hovorech delších než jednu minutu již záleží na tom, zda se jedná o zemi, kterou Tele2 zahrnuje pod cenu 4 Kč/min. či nikoliv.

Jak se stát zákazníkem New Telekomu?

Velmi zajímavý a pro zákazníka pohodlný je také způsob, kterým může začít službu Maxitele používat. Postačí vám totiž pouze to, když ze své pevné telefonní linky vytočíte telefonní číslo 900 945 555 a následně zvolíte požadované telefonní číslo přesně tak, jako byste jej normálně vytáčeli přímo. Nepotřebujete žádné smlouvy, žádné faktury navíc, nic. Volání vám proúčtuje přímo váš telefonní operátor, protože volání na čísla 900 xxx xxx je účtováno jako jakékoliv jiné volání na telefonické služby s přidanou hodnotou.

Zde ale nastává trochu problém, neboť při volání na takovéto číslo platíte v okamžiku spojení s daným číslem (tedy 900 945 555) a ne až při spojení s volaným číslem v zahraničí jako je tomu v případě běžného mezinárodního hovoru. Veškeré neúspěšné a nerealizované (druhá strana nevzala telefon) budete muset stejně zaplatit. K hovornému je pak třeba také přičíst počáteční poplatek za přehrání uvítací hlášky společnosti New Telekom a za dobu než navolíte číslo a budete spojeni (zpravidla tak okolo 1 Kč neboli 15 sekund). To není tak hrozné, ale poněkud nepříjemné je, když se po oněch 15 sekundách a případně další malé chvilce čekání dozvíte, že váš hovor nemůže být spojen (není volná kapacita sítě do daného státu). V takovém případě pak zaplatíte něco okolo 3 Kč za neposkytnutou službu – při běžném volání do zahraničí neplatíte samozřejmě nic.

Voice Maxi +

Pokud si přejete služeb společnosti New Telekom využívat i pro jiné než mezinárodní hovory, pak se vám nabízí možnost využití tarifního programu Voice Maxi +. To je dostupné již přes standardní službu Volba operátora a nabízí následující ceny:

  Cena (včetně DPH) Tarifikace
Místní volání 1,32 Kč/min. 120+1
Meziměstské volání 2,36 Kč/min. 60+1
Mobilní sítě 5,09 Kč/min. 60+1

A jak že můžete využívat služby Voice Maxi +? To není z internetových stránek společnosti New Telekom bohužel příliš jasné. Ještě méně jasnější je pak klauzule na konci ceníku této služby, která říká: „Ceny jsou podmíněny použitím nového operátorského předčíslí New Telekomu 1055.“ Toto předčíslí již ale patří společnosti Contactel, která jej řádně dostala přiděleno od ČTÚ, a která prostřednictvím něj nabízí svoji službu Linka 1055.

Je cosi shnilého ve státě Dánském

Další poněkud podivnou skutečností je nabízení samotné služby Maxitele, které se děje prostřednictvím volání na linku se změněnou tarifikací, která se typicky používá pro nejrůznější hlasové služby s přidanou hodnotou. Abychom ale nezacházeli do přílišných spekulací, tak jsme kontaktovali přímo tiskovou mluvčí společnosti New Telekom, s. r. o., paní Lucii Vrtilovou a při té příležitosti jsme ji položili i několik otázek.

Kolik máte nyní zákazníků?
V současné době máme necelé 2000 zákazníků.

Jaké služby chcete nabídnout svým zákazníkům kromě levného volání do zahraničí?
Svým zákazníkům poskytujeme komplexní hlasové a datové služby. Maxitele se neorientuje v první řadě na firemní zákazníky.

Kdy získal New Telekom licenci k poskytování telekomunikačních služeb prostřednictvím VTS?
Na začátku roku 2001. Podrobnosti najdete na stránkách ČTU.

Jak to tak vypadá, tak novému alternativnímu operátorovi se na českém trhu poměrně zadařilo. Výše zmiňovaná tisková zpráva navíc uvádí:
Společnost New Telekom, která je poskytovatelem nové služby Maxitele, je českým alternativním operátorem. Na základě platných licencí poskytuje už několik let komplexní telekomunikační služby. Mezi dvěma tisíci firemních zákazníků společnosti figuruje řada významných tuzemských i zahraničních firem, například letecká společnost ČSA či Českomoravská hypotéční banka.

Abychom si ověřili tvrzení uvedená v tiskové zprávě a na internetových stránkách společnosti New Telekom, tak jsme vznesli dotaz také na místo nejpovolanější – Český telekomunikační úřad, a to konkrétně jeho předsedu Ing. Davida Stádníka, který nám písemně odpověděl:

Vážený pane redaktore,

k Vašemu dotazu, zda je společnost New Telekom, s r.o. držitelem licence k poskytování veřejných telekomunikačních služeb, sděluji, že této společnosti byla dne 24. 10. 2002 naším úřadem udělena telekomunikační licence k poskytování veřejné telefonní služby prostřednictvím veřejné pevné telekomunikační sítě. Rozhodnutí o udělení licence však dosud nenabylo právní moci (předpoklad nabytí právní moci je ke dni 16.11.2002).

Současně Vám sděluji, že Vámi popisovaná služba volání do zahraničí, tak jak jí nabízí společnost New Telekom, s r.o. je v nesouladu s Číslovacím plánem veřejných telefonních sítí (uveřejněn v Telekomunikačním věstníku, částka 9/2000), ve znění změny č.1 (uveřejněna v Telekomunikačním věstníku, částka 7/2002). Tímto číslovacím plánem je totiž číslo ve tvaru 900 945 555 určeno pro poskytování obchodních a odborných služeb se zvlášním tarifem, tedy ne jako forma "přístupového čísla" pro mezinárodní volání. Společnost New Telekom, s r.o. není ani držitelem přidělení takového čísla, tím je zcela jiná společnost.

Vážený pane, rád bych Vám závěrem poděkoval za informace v uvedené věci, které Český telekomunikační úřad využije i v rámci své inspekční činnosti.

Ing. David Stádník v. r.
předseda ČTÚ

Záhada hlavolamu

Jak se sami můžete přesvědčit, tak vyjádření tiskové mluvčí společnosti New Telekom o získání licence k poskytování veřejné telefonní služby prostřednictvím VTS se výrazně odlišuje od toho, co tvrdí předseda úřadu, který licence uděluje. Taktéž na stránkách ČTÚ jsme v sekci Telekomunikační licence o společnosti New Telekom, s. r. o., nenalezli ani zmínku, a to dokonce ani při zadání jména jednatele společnosti pana Hausera.

Koneckonců datum získání licence společností New Teleokm uváděné paní Vrtilovou – tedy rok 2001 – nemůže být ani pravdivé, neboť tato společnost dle Obchodního rejstříku vznikla dne 10. 4. 2002. Majitelem takové licence by mohla být jedině další firma Daniel Hausera s názvem Daniel Hauser – New Telekom, či případně jeho další společnost Czech Netcall, s. r. o., která vznikla 3. 2. 2000 a od 12. 1. 2001 se nachází v likvidaci.

Mimochodem, právě v obchodním rejstříku (přesněji v jeho elektronické formě volně přístupné na Internetu) jsme nalezli další nesrovnalost (kterou ovšem mohl způsobit překlep při digitalizaci záznamu) – ulice, kde bydlí jednatel společnosti se totiž jednou nalézá v Praze 5 (což je správně) a podruhé v Praze 10 (což správně není), ale jak jsem již uvedl, internetová forma obchodního rejstříku není právně závazná a důležité je to, co je uvedeno přímo u daného soudu.

Každopádně, jak to tak vypadá, tak podle vyjádření ČTÚ společnost New Telekom, s. r. o., nemá v současné době platnou telekomunikační licenci, z čehož mohou pro New Telekom vyplynout nemilé důsledky, a to i přesto, že má poskytování telekomunikačních služeb jako jednu z činností řádně zapsáno v Obchodním rejstříku. O dalším vývoji této kauzy a spojení mezi linkou 1055 od Contactelu a Voice Maxi + od New Telekomu vás samozřejmě budeme informovat.

Diskuze (21) Další článek: T-Mobile rozdá zákazníkům 35 milionů

Témata článku: , , Operátor, Telekom, Nov, Nový operátor, Volná kapacita, Skandál