Společnost Nextra byla donedávna známá spíše jako poskytovatel služeb souvisejících s Internetem. Teď ale dokončila implementaci Next Generation Network a chystá se nabídnout služby pevné telefonní sítě, o kterých se nám doposud s naším monopolním operátorem mohlo jen zdát.
Next Generation Network
NGN je v oblasti pevných sítí podobný krok kupředu jako bude v sítích mobilních UMTS. S tím rozdílem, že NGN ve světě již funguje a funguje dobře. A co to vlastně znamená? Kromě výrazného technologického pokroku v oblasti pevných telefonních sítí to znamená obrovské možnosti pro koncového uživatele. Představte si, že služby jako přesměrování hovorů, čekající hovor (hlasový i datový) či hlasovou schránku, což jsou v normálních fixních sítích naprosto běžné služby, si budete moci nastavovat v jednotném menu pomocí webového rozhraní. Tak jako si v Oskarově Samoobsluze volíte Oskamarády, nastavujete si různé služby a získáváte aktuální podrobný výpis hovorů, tak stejným způsobem budete s NGN moci nastavovat parametry své pevné telefonní linky. Mimochodem, právě aktuální podrobný výpis hovorů, včetně aktuální výše telefonního účtu, je jednou ze standardních služeb NGN.
A co teprve nastavení parametrů pro jednotlivá čísla ISDN, které jste doposud museli poměrně složitě řešit nejlépe pak přímo s technikem? I to si budete moci u NGN nastavovat sami s tím, že když kliknete na tlačítko OK, tak se změny v nastavení ihned projeví (podobně jako jsme si tomu zvykli u mobilních operátorů). NGN ale nejsou jen podobné, řekněme, vzhledem ke stavu mobilních technologií, očekávané služby. NGN jsou také rozšířené datové a hlasové služby. V NGN totiž můžete používat jak Voice over IP, tak ISDN, ATM, či xDSL, a to vše najednou a po jedné přípojce (pouze je nutné vyvést na konci přípojky více konektorů). A aby toho nebylo málo, tak všechny tyto služby můžete v případě firmy, která má třeba i více sídel na různých místech, sjednotit pod VPN (virtuální privátní síť) a jednoduše je nastavit přes webové rozhraní.
To ale není vše. NGN umožňuje i takové služby jako virtuální call-centrum. Přejete si mít ve firmě ústřednu s provolbou, automatickou odpovědí na faxy, IVR (automatický hlasový systém) a nechcete si kupovat drahé call-centrum? V tom případě můžete využít tzv. virtuálního call-centra, které si samozřejmě budete moci operativně sami nastavovat. Sečteno a podtrženo – NGN přináší do pevných sítí to, na co jsme již z mobilních sítí zvyklí, ale s tím rozdílem, že nabízí vysokorychlostní datové spojení se spoustou dalších možností, což mobilní sítě asi v nejbližší době nebudou moci nabídnout. NGN je tedy v podstatě taková pevná telefonní linka v kombinaci s Oskarovou Samoobsluhou, Paegas Recepcí a Eurotel VPN, nabízející Internet call a vysokorychlostní datové přenosy. Na první pohled běžná věc, ale v oblasti pevných sítí je to přeci jen obrovský skok kupředu.
Nextra přichází na trh
Právě implementace NGN byla důvodem, proč se původně datová Nextra rozhodla vstoupit do řad alternativních fixních operátorů. Podle Nextry ji navíc implementace NGN umožňuje ušetřit nemalé finanční prostředky, což znamená, že všechny výše zmíněné služby, které by se měly začít postupně objevovat na našem trhu, by měly být za přijatelnou cenu. Bohužel, stejně jako i ostatní alternativní operátoři, se chce Nextra zaměřit především na firemní klientelu, což znamená, že s pevnou sítí, která by byla na úrovni stávajících sítí mobilních se běžný uživatel asi ještě pár let nesetká (tedy alespoň ne u nás). Ostatně to, jak se budou alternativní operátoři "rvát" o zákazníky ČTc a jaké nabídnou ceny, budeme moci posoudit již za několik týdnů sami. Každopádně, prioritou alternativních operátorů byli, jsou a budou firemní klienti a tak to bude i v případě Nextry.