Podle průzkumů společnosti Canalys si měsíc co měsíc Symbian ukrajuje další kousky z trhu s mobilními operačními systémy. I přesto ale klesá podíl chytrých Nokií a zvyšují se prodejnosti konkurenčních značek. Mezi zaběhlými jmény se tak čím dál častěji objevují noví hráči.
V pravidelných intervalech publikuje
společnost Canalys výsledky svých průzkumů týkajících se prodejnosti chytrých mobilních telefonů. Špička ve značkách i operačních systémech je v současné době neotřesitelná. Podívejme se však v krátkosti, jak se výrobci mobilních zařízení a operační systémy prali o svoje postavení na slunci.
Do srovnání jsme zahrnuli pět období od začátku roku 2005. V posledním kvartále loňského roku společnost zveřejnila výsledky pouze pro oblasti Evropy, středního východu a Afriky (EMEA), proto je také poslední období loňského roku vynecháno. Na druhou stranu je díky němu možné vysledovat, jaký přibližný podíl má EMEA na celkovém úspěchu jednotlivých značek.
Kupujeme smartphony
Se stoupajícím množstvím chytrých telefonů v prodejnách neustále roste i jejich tržní podíl. Průměrný meziroční nárůst prodeje se pohybuje kolem hranice 50 %. První místo si už dlouhou dobu drží Nokia díky svým symbianovým smartphonům. Spolu s výrobcem komunikátorů Palm právě společnost Nokia pravidelně dosahovala prodejností pohybujících se nad jedním milionem prodaných zařízení. Finský výrobce tuto hranici, na rozdíl od svých konkurentů, opakovaně přeskakuje dokonce několikanásobně.
|
2Q 2006 |
1Q 2006 |
3Q 2005 |
2Q 2005 |
1Q 2005 |
Nokia |
9 030 840 |
8 616 530 |
7 130 120 |
6 695 800 |
5 394 900 |
Motorola |
1 586 870 |
- |
693 650 |
556 050 |
- |
RIM |
1 183 430 |
1 399 090 |
977 940 |
897 280 |
758 300 |
Sharp |
1 162 500 |
951 410 |
- |
29 840 |
31 960 |
Palm |
1 131 120 |
1 030 610 |
1 053 390 |
1 057 420 |
1 009 040 |
HP |
- |
- |
551 140 |
- |
607 010 |
celkem |
18 944 310 |
16 702 640 |
13 004 680 |
12 185 600 |
10 782 380 |
Z pozadí až na druhé místo se v poslední době přesunula společnost Motorola. Zájem je především o její linuxové telefony určené pro asijský trh, ale také americké komunikátory s operačním systémem Windows. Současné smartphony prodávané u nás tvoří jen nepatrnou část tržeb společnosti. Produkty RIM, především pak komunikátory BlackBerry, přestože jsou určeny spíše pro omezený počet firemních klientů, neustále dosahují vynikajících výsledků a pohybují se mezi druhou a třetí příčkou s tržním podílem kolísajícím na hranici sedmi procent.
Podíly se míchají
Prodávanost Nokií, stejně jako její chytré portfolio, neustále stoupá, tržní podíl se ale každým obdobím snižuje. Z necelých pětapadesáti procent z poloviny loňského roku je v současnosti na sedmačtyřiceti procentních bodech. Nokia ztrácí právě na úkor Motoroly a v poslední době i exotičtějších modelů Sharp, které zaznamenaly se svými japonskými FOMA smartphony obrovský úspěch. Ani tak ale podíl některého z dalších hráčů nedosahuje hranice deseti procent, i když ještě ve třetím kvartále roku 2004 patřilo např. Palmu celých 14,5 % trhu.
|
2Q 2006 |
1Q 2006 |
3Q 2005 |
2Q 2005 |
1Q 2005 |
Nokia |
47,7% |
51,6% |
54,8% |
54,9% |
50,0% |
Motorola |
8,4% |
- |
5,3% |
4,6% |
- |
RIM |
6,2% |
8,4% |
7,5% |
7,4% |
7,0% |
Sharp |
6,1% |
5,7% |
- |
0,2% |
0,3% |
Palm |
6,0% |
6,2% |
8,1% |
8,7% |
9,4% |
HP |
- |
- |
4,2% |
- |
5,6% |
Některým čtenářům chybí mezi nejúspěšnějšími firmami Qtek v současnosti vystupující pod označením HTC. Zařízení od HTC jsou známá hlavně v rebrandované podobě, tedy s úpravami na žádost konkrétních mobilních operátorů. U nás se jedná hlavně o komunikátory T-Mobile MDA nebo Dataphony a Smartphony Eurotelu. V evropském měřítku jí v poslední době patří třetí příčka, pro některé části světa jsou ale tato zařízení spíše exotikou. I proto se HTC na čelních pozicích zatím neobjevilo. S očekávanými modely a expanzí do dalších světových částí je to ale možná otázka blízké budoucnosti.
Neohrožený Symbian
Žádným překvapením nejsou podíly operačních systémů, jednu změnu ale přesto zaznamenat můžeme. Symbian už dávno není synonymem pro Nokii. I přes klesající podíl společnosti Nokia se totiž zvyšuje počet prodaných zařízení právě s operačním systémem Symbian. Sedmašedesátiprocentní kus v posledním zjišťovaném období znamená pro Symbian přes dvanáct a půl milionu prodaných zařízení a více než čtvrtinový nárůst ve srovnání s obdobím před dvěma lety. Největší podíl na tomto úspěchu má platforma S60, jejíž zastoupení v prodávanosti symbianových smartphonů se pohybuje nad hranicí devadesáti procent. Právě Symbian se postaral mj. o rozšíření smartphonů společnosti Sharp v Japonsku.
|
2Q 2006 |
2Q 2005 |
2Q 2004 |
Symbian |
67% |
63% |
41% |
Microsoft |
15% |
16% |
23% |
RIM |
6% |
- |
- |
palmSource |
- |
10% |
23% |
Trend na dalších příčkách je naopak sestupný. Z velmi slibného podílu se pomalu ale jistě propadá PalmOS, jehož aktuální podíl už poslední statistiky ani neuvádí. Přitom v minulém roce bylo tímto systémem vybaveno ještě celých 10 % prodaných komunikátorů. Ani křivka Windows nestoupá a z pozice nad dvaceti procenty se pomalu propadá. RIM drží nad hladinou hlavně zařízení BlackBerry.
Přijdou změny?
Situace na trhu chytrých telefonů se v mnohém podobá souhrnnému vývoji v oblasti mobilních telefonů. I celkově si Nokia podle výzkumu Strategy Analytics drží první příčku, Motorola však každé období nějaký ten procentní bod stáhne a nebezpečně se tak přibližuje ke svému úhlavnímu nepříteli. Třetí Samsung a pátý LG nemají u nás s chytrými mobily příliš co dočinění, čtvrtý Sony Ericsson je v oblasti komunikátorů známý hlavně produkty řady Pxxx.
Trend v současné době je jasný a alespoň v oblasti EMEA se ještě nějakou dobu zásadnější změny nedočkáme. Symbianových smartphonů se na trh dostává čím dál více, ostatní operační systémy se naopak bod po bodu propadají. Podobně je tomu zatím i v Asii. Podíl Linuxu ale především v lidnaté Číně velmi rychle roste a pokud se bude těšit takovému zájmu komunity jako Linux desktopový, velice brzy budeme v žebříčcích pozorovat změny jeho tržních podílů.