Nokia je jednička, teenageři to ale vidí jinak

Náctiletí nedělají z finského výrobce mobilů žádnou ikonu, častěji než ostatní uživatelé dávají přednost jiným značkám.

O tom, že Nokia je dlouhodobou jedničkou na trhu mobilních telefonů není sporu. Za celý loňský rok prodala více než 400 milionů mobilů a z koláče tržního podílu ukořistila v posledním čtvrtletí 2007 téměř 40% díl. Pro 58 tisíc teenagerů z 31 zemí světa ale oblíbenost finské značky není zdaleka tak neotřesitelná.

Nokia? A co jako...

V průzkumu Global Youth Survey finské společnosti Habbo, zabývající se sociálními sítěmi a životem mladých lidí, měli respondenti ve věku 11 až 18 let za úkol určit značku mobilních telefonů, se kterou se nejvíce ztotožňují a která svými modely nejlépe vystihuje jejich životní styl. V patnácti z 31 zúčastněných států se sice Nokia umístila na první příčce, v největších zemích s nejrozvinutějším mobilním trhem se ale mladí uživatelé hlásili k jiným značkám. Ve Velké Británii, Německu, Dánsku a Švýcarsku dávají dospívající už druhým rokem přednost Sony Ericssonu, na britských ostrovech dokonce Nokia nedosahuje u náctiletých ani na druhé místo, to už raději sáhnou po korejském Samsungu.

Klepněte pro větší obrázek

Nokia tak svůj 40% podíl rozhodně nepromítá do této velmi zajímavé skupiny uživatelů. Otázkou zůstává, proč tomu tak je? Má pro ně Nokia punc příliš velké konzervativnosti? Odmítají snad mladí používat značku, kterou vidí u svých rodičů? Nebo jim Nokia ve svém na první pohled širokém portfoliu vlastně nemá co nabídnout? Pravdou je, že na rozdíl od Sony Ericssonu s bohatou řadou hudebních Walkmanů má Nokia na mladé uživatele primárně zaměřenou pouze sérii XpressMusic sestávající z několika modelů. Herní platforma N-Gage, která by hned vedle hudebních funkcí mohla náctileté taktéž oslovit, je přitom ukryta do dražších multimediálních přístrojů Nseries, které používají spíše jejich rodiče.

MP3 přehrávače jsme zahodili

Průzkum odhalil zajímavé skutečnosti i v oblastech služeb a funkcí, které současní mladí lidé na mobilech nejčastěji používají. Vedle už zmiňovaných her a hudebních funkcí, ve kterých mobily definitivně vytlačují jednoúčelové MP3 přehrávače, je naprostou jedničkou poslední doby instant messaging. Klienta pro některou z chatovacích služeb, jako je ICQ nebo Windows Live, bychom našli v mobilu tří ze čtyř teenagerů. Téměř stejný počet z nich vlastní i e-mailový účet, ale ten používají většinou pro neformální komunikaci např. s vyučujícím, a to navíc mnohem častěji z počítače než z mobilu.

Trvalkou zůstává posílání SMS, pravidelně touto cestou komunikuje 88 procent respondentů. Od posledního průzkumu uskutečněného před dvěma lety vzrostlo také využití mobilu coby kompaktního fotoaparátu či přenosné minikamery. Uvedené funkce používá 70, resp. 11 % dotázaných. Hry pravidelně hrají dvě třetiny teenagerů a čtvrtina jich používá mobil k surfování po internetu.

Klepněte pro větší obrázek

Pro marketingové analytiky z Nokie jsou výsledky uvedeného průzkumu jistě otázkou k zamyšlení. Podle něj to totiž vypadá, že Nokia se až příliš soustředí na vývoj nejvyšších modelů nabitých funkcemi, sériemi 8800 a Prism si hýčká zákazníky s touhou po luxusu, na rozvojové trhy rozhazuje spousty levných telefonů, ale segment středně vybavených přístrojů se zábavnými funkcemi pro mladé zanedbává. Současní teenageři si tak mohou vypěstovat osobní sympatie ke konkurenčním značkám, u nichž potom zůstanou i v pozdějším věku. A to by se Nokii ani jako současnému lídrovi trhu nemuselo do budoucna vyplatit.

Diskuze (73) Další článek: Nový firmware: YouTube už i pro Nokii N82

Témata článku: Nokia, Nokia N-Gage, Herní platforma, TEE, Jin, Youth, Jednička