Nokia Lumia 1020: 41× královnou jsem já [recenze]

V Nokii vzali prověřenou technologii ze symbianové 808 PureView, přidali optickou stabilizaci z Lumie 920, a tak vznikla Lumia 1020.

Tím nejlepším na Lumii 1020 je její fotoaparát. Subjektivně je tím nejlepším, co se týče vzhledu, objektivně však tím, co za výsledky podává její fotoaparát. Všechny následující fotografie byly foceny aplikací Nokia Pro Cam a v žádném případě nebyl použit stativ. Mobilní telefon je, jak uvedeno v pojmenování tohoto zařízení, mobilní, což stativ rozhodně není. Fotografie byly foceny v režimu 5 + 38 Mpx a v recenzi jsou použity fotografie v plném rozlišení 38 Mpx, proto rozhodně nezapomeňte použít tlačítko lupy a prozkoumat detaily každé z fotografií.

Ještě než si ale ukážeme samotné fotografie, zkusím vám přiblížit, jak že to vlastně v aplikaci Nokia Pro Cam pracuje ten bezztrátový zoom při ořezání fotografie. Teorie je asi jasná, obrovské rozlišení vyfocené fotografie se dá přiblížit, přiblížení oříznout a následný ořez potom uložit jako samostatnou fotografii. A díky rozlišení původní fotografie stále ve velmi slušné kvalitě. Zde je několik příkladů, které sice už tolik kvalitní nejsou, jejich účelem je však ukázat možnosti přiblížení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takto kupříkladu může vypadat výřez z obrovské 38 Mpx fotografie.

A nyní už se pojďme podívat na denní fotky. Zde Nokia Lumia 1020, pokud nepočítáme možnost bezztrátového zoomu či následnou možnost tvořit dostatečně kvalitní výřezy, oproti konkurenci zase tolik nevyniká. Projevuje se stará známá vlastnost Nokií, kdy scény s větší plochou zelené (hlavně tráva), modré (hlavně obloha) a občas i oranžové/hnědé znamenají výrazně teplejší a živější barvy, které ne zcela odpovídají reálu. Druhým problémem je potom protisvětlo. S tím si sice Lumia 1020 na přímo ještě tak nějak poradí, ale pokud zdroj protisvětla schováte za nějaký objekt, rozleje se přes něj bílý závoj, případně jeho část zcela zmizí. Jak ale ukázal náš nedávný fototest, kterého se za Nokie účastnila Lumia 920, i při ostrém protisvětle a následném bílém závoji dokážou Nokie alespoň vykreslit oblohu, zatímco ostatní smartphony zaznamenají jen bílé místo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Denní snímky pořízené Nokií Lumia 1020.

Nyní se zaměříme na zcela odlišnou kompozici fotografií, na noční snímky. Zde Lumia 1020 plně těží z BSI snímače a optické stabilizace, což jí umožňuje používat delší čas závěrky. K naprosté většině nočních scén ani nepotřebuje blesk, jenom si LED diodou přisvítí, aby správně zaostřila. Co si budeme povídat, vyvážení bílé je někdy zcela jasně mimo realitu, ale realitě věrné snímky rozhodně převládají. A hlavně, to, jestli bude výsledná fotka bílá, do žluta nebo i do oranžova, to Lumii 1020 velmi rádi odpustíte, jelikož stále je tu ten fakt, že konkurence nedokáže fotografovanou scénu zdaleka tolik prosvětlit. Za to jí odpustíte i někdy trochu vyšší hladinu šumu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Noční snímky pořízené Nokií Lumia 1020.

I když, jak je patrno z fotografií výše, ve většině případů nebudete xenonový blesk vůbec potřebovat, najdou se situace, kdy se bez něj neobejdete. Proto najdete níže i několik testovacích fotografií, kde si automatika xenonovým bleskem pomohla. Snímky mají poukázat na to, že i když si mnozí mysleli, že oproti Nokii 808 PureView může slabší xenonový blesk Lumii 1020 uškodit, opak je pravdou. Nokia udává efektivní dosah blesku čtyři metry a já mohu s jistotou prohlásit, že postačí i na vzdálenost delší. Například první snímek na druhém řádku. Dveřní soustava ode mě byla vzdálena přes šest metrů a i přesto si bez problémů po přiblížení přečtete, co je napsáno na vylepeném papíře. Alespoň trochu dokázal blesk prosvětlit i další čtyři metry v zádveří, až po dveře vnitřní. Celkový dosah blesku je potom demonstrován snímkem posledním, kde, i když minimálně, je osvětlen strop budovy o čtyři patra výše.

Noční snímky s xenonovým bleskem pořízené Nokií Lumia 1020.

Pod naším prvním živým videem o Lumii 1020 byl vznesen požadavek, aby se v recenzi objevily nějaké snímky s bílým pozadím a krajinky s výhledem do dáli. Nespočet obrázků krajiny se sluncem nejen v zádech najdete v prvním bloku fotografií. Co se týče prvního požadavku, bohužel, moje maličkost není zrovna fotogenickou osobou, stejně tak moje okolí už neustálé prosby o chvilku postojení odmítá, takže se budete muset spokojit s kompozicí umělou. První snímek je vždy focen bez blesku, druhý s ním. Všechny snímky jsou také pořízeny za denního světla a schválně byly voleny různé barvy, aby bylo vidět, zda se kontrastním objektem před bílou zdí nechá automatika ovlivnit. Zde je výsledek:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Testovací snímky s barevným objektem na bílém (světlém) pozadí pořízené Nokií Lumia 1020.

Ne vždy se ale s telefonem octnete ve volné přírodě. Proto série snímků níže zachycuje kompozice pod umělým osvětlením, ať již studeným, nebo teplým. I zde si troufnu tvrdit, že si Lumia 1020 obzvláště s nastavením bílé poradila velmi dobře a barevná věrnost fotografií se zcela shoduje se skutečností. Nechybí ani dostatečná ostrost a úroveň šumu je zcela minimální.

Snímky za umělého osvětlení pořízené Nokií Lumia 1020.

Na řadu přišly také jednolité plochy, nebo scény s jednou převládající barvou. Zejména u Lumie 920 často docházelo k tomu, že tento typ kompozice měl ve výsledku tendence se slévat, v jednotně barevném poli vytvářet umělé mapy a celkově mu chybělo prokreslení detailů. To ale u Lumie 1020 nehrozí. Jednotlivé dlažební kostky, profil asfaltu nebo omítky na budově, ale i tráva a drobné kamínky  jsou po přiblížení jasně rozeznatelné a ohraničené.

Snímky jednolitých a jednotně barevných ploch pořízené Nokií Lumia 1020.

Zapomenout jsme nemohli ani na detaily a makro fotografie. I zde jsou kvality a přednosti obrovského snímače Lumie 1020 jasně znát. A to až do úrovně, kdy se dostáváme daleko za detaily postřehnutelné lidským okem, samozřejmě až po přiblížení. Jenom se zde objevuje malý neduh. Lumia 1020 má občas tendence ostřit trochu jinam, než jí ukážete. Autofocus je nastavený na střed a vy si samozřejmě tapnutím na displej můžete zaostřit kamkoliv jinam, občas se ale stane, jako u prvního snímku na třetím řádku, že telefon prostě zaostří jinam. Výskyt tohoto problému jsem ale registroval zhruba v deseti případech z celkových asi 700 pořízených fotografií.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detailní a makro snímky pořízené Nokií Lumia 1020.

A závěrem ještě trojice makro snímků v noci, pořízených za výrazné pomoci xenonového blesku. Snímky nevypadají vůbec špatně a po jejich přiblížení mě samotného překvapilo, jak jsou v detailu kvalitní. Však posuďte sami, například jednotlivé kamínky na víku od kanálu.

Noční makro s xenonovým bleskem pořízené Nokií Lumia 1020.

Tolik tedy k fotografiím a schopnostem Lumie 1020 zaznamenávat statickou scénu v různých podmínkách. Nyní je čas na video, jehož ukázky najdete v následující kapitole.

Témata článku: Nokia, , , , , Nokia 808 Pureview, Nokia Lumia 1020, Nokia Lumia 820, Nokia Lumia 920, Nokia Lumia 925, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Note 3 Neo, Samsung Galaxy Note 3 Neo Duos, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4 Zoom, Samsung Galaxy S4-A, Sony Xperia Z1, Druhý problém, Výsledná fotka, Speciální kryt, Dlouhý čas, Král