Nokia má slabší výsledky, Sony Ericsson ve vysoké ztrátě

I když se Nokia těsně dotýká 40procentního podílu, čekalo se, že bude prodávat víc. Konkurent Sony Ericsson má jiné starosti – bojuje o život. Další výrobci na tom nejsou o nic lépe. Za mobily se zkrátka utrácí méně.

Dva výrobci mobilů ohlásili prodejní čísla za poslední čtvrtletí – suverénně vedoucí Nokia a o život bojující Sony Ericsson. Oba překvapili negativně: ekonomika stagnuje a za mobily se utrácí méně, než se očekávalo.

Od Nokie jsme čekali víc

Nokia utržila 7.85 miliardy dolarů, což je jen jednoprocentní růst oproti stejnému období loňského roku – od lídra trhu se čeká, že poroste rychleji. Počet prodaných mobilů vzrostl meziročně o dvě procenta, což je také mizérie; po vzestupu v prvním čtvrtletí se prodeje zase zpomalily. Horší než obrat, který byl přece jen růstový, byl u Nokie zisk – 962 mil. dolarů, o třetinu méně než loni. Ovlivnila jej ale účetní ztráta, odpis skoro půl miliardy dolarů u neúspěšné divize Nokia Networks (vyrábějící zařízení pro komunikační infrastrukturu).

Pokud se podíváme pouze na výsledky divize, která vyrábí mobily, je obrázek hned lepší – firma prodala o 14 víc telefonů než loni, a zisk této divize meziročně vzrostl o 9 % na 1.45 miliardy. Nokia tak zase o něco porostla v celosvětovém tržním podílu, zřejmě nejvíce na úkor Motoroly – tvrdí, že má nyní 49 %. Šéf firmy Olila musel přiznat, že se dobře neprodávají špičkové (a nejdražší) modely, pro které je navíc velmi drahý vývoj obslužného softwaru.

Sony Ericsson ve ztrátě

V poměrně vysoké ztrátě je stále Sony Ericsson. Čtvrtletní mínus činilo 88 mil. dolarů (loni 83 mil.) a firma prohlásila, že nedosáhne v letošním roce ziskovost, jak plánovala dříve. Tím ale špatné zprávy pro SE končí – firmě se daří prodávat mobily, jejich počet vzrostl o třetinu na 6.7 miliónu za kvartál. Tržní podíl SE tak podle vlastních odhadů vzrostl na 6.4 % (v předchozím čtvrtletí 5.5 %); tvrdí se, že právě někde okolo 7 % by se měla nacházet „záchranná zóna“, která umožní výrobci mobilů být stabilně profitabilní a přitom mít dostatek peněz na technologický rozvoj. Jestli to platí o Sony Ericsson, není jisté – firma totiž právě „zařízla“ CDMA mobily v Americe a několik dalších aktivit ve výzkumu a vývoji. Firma ale tvrdí, že už vyřešila problémy s vnitřní organizací a odkládanými modely nových telefonů, a je pravda, že po produktové stránce se tento výrobce skutečně lepší.

A co ostatní?

Výčet výsledků doplňuje Motorola a Samsung. Prvně jmenovaná firma prodala o 13 % méně mobilů než před rokem, a dnešní světová trojka Samsung rovněž klesla asi o 8 %. Všechny čtyři uvedené firmy mocně zbrojí a na konci léta uvedou záplavu nových modelů – všechny proto tvrdí, že jim to přinese vzestup prodeje i tržního podílu. To ale samozřejmě možné není: určitě ne u tržních podílů, ale těžko i u absolutního počtu prodaných kusů. Trh má určitou kapacitu, kterou příliš neovlivní nové modely – když budou na trhu, lidé si je koupí, když nebudou, koupí si zákazníci starší kusy. Gartner Dataquest odhaduje, že se prodá 440 milionů mobilů (loni 423 mil.), ale tlak na ceny je vysoký: analytická firma proto předpovídá na druhé pololetí pěknou cenovou válku.

Diskuze (30) Další článek: Šeptanda okolo nových mobilů Sony Ericsson

Témata článku: Ericsson, Nokia, Sony, Sony Ericsson, , , SLA, Analytická firma, Son, Eri