Nokia prodává tolik mobilů, jako všichni ostatní dohromady

Běžné průzkumy tržních podílů výrobců mobilních telefonů jsou z našeho evropského pohledu značně deformovány. Počítají se do nich třeba různé exotické sítě, které nás tolik nezajímají. Proto doporučujeme zajímavou statistiku, jak se letos prodávají mobily v západní Evropě.

Studii vypracovala a koncem května publikovala analytická společnost Gartner Dataquest. Zjistila v ní, kolik mobilních telefonů prodali jednotliví výrobci v západní Evropě v prvním čtvrtletí tohoto roku.

V Evropě stále setrvává nízký zájem o mobily a prodeje jsou nižší, než se předpokládalo. Evropa poprvé není v prodejích mobilů na prvním místě a předstihla ji Asie/Pacifik (bez Japonska).

Kde začíná monopol?

Potřebuje snad někdo nápovědu, který výrobce si drží první příčku? Jsem přesvědčen, že ho ani nemusím jmenovat. Mnohem zajímavější než jméno značky je fakt, že Nokia svými necelými jedenácti miliony kusy dosáhla na západoevropském trhu téměř polovičního podílu - přesně 48,3 %.

Daleko předaleko s necelými šestnácti procenty trhu dlí na druhém místě německý Siemens. To samozřejmě míním s nadsázkou; vždyť co by za tento podíl daly jiné značky!

Teď chvíli nečtěte a tipněte si výrobce, který dosáhl na třetí místo: Motorola, Sony Ericsson, Alcatel? Úplně vedle, protože třetí největší podíl v západní Evropě získal korejský Samsung. Čtvrtou Motorolu sice předehnal o pouhých třináct tisíc telefonů, ale stupeň vítězů mu s podílem 8,1 % nikdo nevezme.

Když se Samsung před časem ocitl na stejném místě mezi výrobci mobilních telefonů z celosvětového pohledu, dalo se to ještě pochopit, protože v Asii jsou mobily této značky velmi oblíbeny a žije tam hodně lidí, takže mohou ovlinit celosvětové výsledky. Ale mezi evropany, v úplně jiných podmínkách a odlišném životním stylu? Výsledky Samsungu lze rozhodně brát jako velký úspěch a Gartner navíc odhaduje, že Samsung bude ve svém růstu pokračovat, snad by mohl dosáhnout i na kulatou hranici deseti procent. Loni byl mimochodem až na sedmém místě.

Kdo jsou ti další?

Na první „nebodované“ pozici se těsně umístila Motorola se stejným tržním podílem jako Samsung (až na zmiňovaných třináct tisíc telefonů). Americkému výrobci pravděpodobně trochu chyběly nové modely základní řady, které se pod názvem C330 začnou prodávat až za několik měsíců. Velmi dobře přijaté stylové telefony V.70 tržní podíl počítaný podle počtu prodaných kusů nedokázaly mnoho zvednout.

Sedm desetin procenta na Motorolu ztrácí Sony Ericsson s podílem 7,4 %. Alcatel se v západní Evropě umístil na šestém místě s podílem 5 %, pod ním je Mitsubishi (2,6 %) a všechny ostatní značky, které se vešly do podílu 4,9 %.

Celkem se za první letošní čtvrtletí v západní Evropě prodalo 22 454 600 mobilních telefonů.

Nebude hůř, ale čím dál stejně

Ačkoli se výrobci velmi snažili zvrátit menší poptávku po mobilech, která se táhne už od loňska, výsledky nejsou úplně uspokojivé. V březnu byl sice zaznamenán výraznější zájem spotřebitelů, ale jestli jde o trend, ukážou až výsledky za druhý kvartál.

Impulsem k větším prodejům by pro výrobce mobilních telefonů nyní mohlo být uvedení modelů s barevnými displeji, které byly hojně představeny na jarních veletrzích. Ačkoli někteří výrobci tvrdí, že barevný displej má smysl pouze v případě, kdy pro něj existují vhodné aplikace, Gartner Dataquest je přesvědčen, že smysl má i pouhá barva spojená například s obyčejnými mobilními hrami. Zkušenosti z Asie a Japonska navíc ukazují, že uživatelé mají zájem o výměnu starších mobilů s černobílými displeji za moderní barevné telefony.

Přesto se ale nepředpokládá, že by se situace s prodeji mobilních telefonů měla do konce roku nějak razantně změnit. Čeká nás stále jen velmi mírný růst.

Diskuze (108) Další článek: Nové Ericssony na vlastní kůži

Témata článku: Nokia, Mírný růst, Nízký zájem, Pro +, T - Mobil, Jak, Stupně vítězů, MOBI, , Mobil, T Mobil