Nokia se začala kamarádit se Xiaomi. Dočkáme se dvoubarevných prodejen?

  • Nová aliance v mobilním světě má modro-oranžovou barvu
  • Spojenci mohou vzájemně využívat patenty i technologie
  • Jak se ale budou prát na přesyceném trhu smartphonů?

Spojení, které by si v minulosti jen těžko někdo dokázal představit. Technologický evropský gigant s mnohaletou tradicí a mladá dravá čínská firma, která se ještě nestačila prosadit na globálním trhu. Přesto, nebo právě proto ale dává partnerství Nokie a Xiaomi smysl, a to pohledem každé z obou firem.

Jen připomeňme, že dohoda uzavřená před dvěma týdny zahrnuje sdílení patentů a technologií, infrastrukturu pro mobilní sítě, společná řešení optických sítí a spolupráci v rychle se rozvíjejících oblastech Internetu věcí (IoT), virtuální a rozšířené reality (VR/AR) a umělé inteligence (AI).

Klepněte pro větší obrázek

I když se dohoda může na první pohled jevit jako výhodnější pro Xiaomi, těžit z ní budou obě strany. Nokia je spíše strategicky a byznysově orientovaná technologická společnost, Xiaomi má blíže k výrobě a koncovému spotřebiteli. Čínská firma se netají ambicemi rozletu na globální trh – a v tom jí mají pomoci právě patenty od Nokie.

Prodejny Xiaomi – Nokia?

Xiaomi dlouho váhalo s expanzí. Ne že by si nebylo tímto krokem jisto, ale v cestě stály určité legislativní a licenční překážky, které firmě nestálo za to řešit klasickou cestou jednostranného placení poplatků. Proto vyčkalo a s Nokií uzavřelo tuto „barterovou“ dohodu. Samozřejmě nevíme, zda u některé ze stran nedochází i k finančnímu plnění, ale jádrem spolupráce bude zřejmě výměna technologií.

Ovoce spolupráce zraje poměrně rychle, protože pouhý týden od uzavření dohody Xiaomi oznámilo ústy svého manažera pro německý deník Handelsblatt plánovaný vstup na evropské trhy, mezi nimiž nebude chybět ani Česká republika. Firma chce během pár let otevřít až dva tisíce kamenných prodejen, které chce provozovat napůl se zahraničními partnery. A asi není třeba dodávat, která značka se nabízí jako první.

Mohli bychom se tak dočkat společných, do oranžovo-modra zbarvených obchodů, kde vedle sebe budeme moci zakoupit smartphony a další hračky Xiaomi, dále smartphony, tlačítkové telefony a příslušenství Nokia, a také nositelnosti Withings, které Nokia odkoupila od Francouzů. Docela zajímavá představa.

Více partneři než konkurenti

Nokia sice své smartphony prodává skrz jinou finskou společnost HMD Global, zde je ale provázanost velmi těsná. U nositelností pak může Nokii pomoci právě Xiaomi – to má již bohaté zkušenosti s velkým počtem nejrůznějšího příslušenství, jejich připojením ke smartphonům a zpracováním naměřených dat v aplikacích. Trochu bokem od hlavního proudu pracuje Xiaomi také na vlastní řadě procesorů Surge, které by se Nokii mohly hodit do jejích zařízení střední třídy.

Jak je vidět, nastavená spolupráce bude přínosná pro obě strany a firmy si mohou být v mnohém nápomocny. Společná je jejich snaha prosadit se na trhu se smartphony (pro Nokii návrat po tříleté pauze, pro Xiaomi globální expanze), Nokia přidá technologické zázemí a patenty, Xiaomi zase zkušenosti z výroby, hardware a software. Otázkou je, jak dlouho partnerství dvou sebevědomých firem, které si minimálně v oblasti smartphonů už teď konkurují, vydrží. O tom je ale zatím předčasné spekulovat.

Jak vybrat mobil s nejlepším poměrem výkon/cena:

Diskuze (14) Další článek: EU chce usnadnit opravy smartphonů. Znamená to konec napevno uložených baterií?

Témata článku: Nokia, Xiaomi, , , , , , , , , , , , , , Naměřené data, Nejlepší poměr, Klasická cesta, Plnění, Evropský trh, Agreement, Kama, Ovoce, Prodejna, Hlavní proud,