Mobilní telefony za posledních několik málo let spolykaly významné kousky z trhů s fotoaparáty, hudebními přehrávači, neustále se snaží o těžké sousto internetu a dalším chodem má být satelitní navigace. Hlavním hráčem se již v nejbližších měsících chce stát Nokia, největší světový výrobce mobilních telefonů.
Už když jsem nedávno mluvil s viceprezidentem firmy, potvrdil, že je navigace jednou z cest, kterou se Nokia vydá do budoucnosti. V uplynulých dnech pak jeho slova potvrdil Kai Oistamo, ředitel vývoje mobilních telefonů: „Ano, navigační čip se již brzy objeví téměř ve všech telefonech napříč celým naším portfoliem.“
Tyto snahy však s největší pravděpodobností připraví o mnohamiliónové příjmy dosavadní zavedené výrobce, včetně špiček v oboru. Nemyslím si, že by kdy mobil nahradil úzce specializované přístroje, jako jsou lodní, nebo dokonce letecké GPS, ale na turistickou a autonavigaci si troufá již dnes.
Nedávno představená Nokia N95 je jen prvním příkladem z dlouhé řady. Pokud na ni budeme pohlížet jako na navigátor, není to žádná sláva. Cena je vysoká, přesnost nevalná a třeba autonavigace má zásadní mouchy. Až se však povede tyto dětské nemoci vychytat, stane se navigace mocnou zbraní Nokie. Každý její zákazník dostane navigaci jako bonus, a to i ten, který by o její koupi jinak vůbec neuvažoval.
Tato snadná dostupnost bude znamenat problém pro zavedené výrobce nevigátorů. Jim budou zákazníci postupně ubývat s tím, jak se bude navigace v mobilech zdokonalovat. Jen málokdo pak bude chtít utrácet další tisíce korun za samostatné GPS.
Myšlenku potvrzuje a ještě dále do budoucnosti hledí Ralph Kunz, ředitel sekce map a navigací firmy Nokia: „Z krátkodobého hlediska se bojím o výrobce osobních navigací, dlouhodobě by se měly začít obávat internetové společnosti.“