Nokie N8, C7 a E7 mohou trpět vadou displeje. Špatně vykreslují barvy, místo černé vidí uživatelé tmavě červenou. Jak poznáte vadný panel?
Některé kusy chytrých Nokií poslední generace se Symbianem^3 a dotykovým AMOLED displejem trpí potížemi se zobrazením. Nezávisle na sobě to potvrzují jejich majetelé na několika internetových fórech, vadný exemplář E7 se dostal i přímo do naší redakce. Vedle vlajkové manažerské lodi trpí špatným zobrazením černé barvy také Nokie N8 a C7. Čtvrtý model ze současné generace symbianových top smartphonů C6-01 tuto chybu nevykazuje.
Podle zkušeností čtenářů i redakce se jedná o charakteristickou vadu zobrazení černé, bílé a odstínů šedé barvy. V různých částech displeje na takto postižených telefonech lze pozorovat přechody do růžové, vínové, místy i hnědé barvy. Některé vadné kusy vykazují tuto chybu rovnoměrně po celé ploše displeje a jsou proto pro nezkušené oko hůře rozeznatelné. Například u vadné Nokie E7, kterou máme v redakci, je defekt nejlépe pozorovatelný při mírném pohasnutí podsvícení.
Vše odstrartovaly vadné displeje na Nokii N8 (foto: michael322.blogspot.com)
O problémech se hovořilo již dříve, zejména v souvislosti s modelem N8, vypadalo to však, že se chyba ve větším měřítku neobjevila. Nyní na fórech přibývají zkušenosti nespokojených českých i slovenských uživatelů, kteří možná i díky výše zveřejněným fotografiím chybu identifikovali také na svých přístrojích N8, C7 a krátce po začátku prodeje i nové E7.
Testovací obrázky pro gradient test a zobrazení černé. Zobrazení mobilu můžete porovnat například s barevným podáním na monitoru vašeho PC. (foto: Lagom test pages)
Na následujícím videu porovnáváme dva identické vzorky Nokie E7. K testu nám vedle běžného prostředí systému poslouží také dva obrázky výše, které si můžete stáhnout do telefonu a při podezření na chybné podání barev vašeho mobilu sami provést test.
Pokud zjistíte, že i váš mobil trpí vadou zobrazování, co dělat? Buď patříte do skupiny, která si toho nevšímá a na narůžovělé barevné podání si časem zvykne, nebo budete chtít právem po Nokii zajistit nápravu. Problémem takového defektu ovšem není je samotná vada, ale také její prokazování v reklamačním řízení.
"V servisu mi řekli, že vada se neprojevila. Technik zhodnotil, že barvy jsou v rámci normy, a tak jsem odcházel pouze s přehraným novým firmwarem, který už jsem v mobilu stejně měl," popisuje na Symbianfóru reklamační anabázi uživatel Marek12. Autor snímků vadné N8 (v článku výše) Michael322 prý na vyřízení reklamace čeká už druhý měsíc.
Takto vypadá prostředí internetového prohlížeče a hlavní nabídka při plném podsvícení a pohasnutí displejů dvou testovaných Nokií E7
Zatímco při shledávání vadných panelů LCD monitorů stačí obvykle určitý počet chybných pixelů, u mobilů je prokazování horší. Relativně malé plochy displejů pixelovými vadami netrpí a podání barev může být pro různé lidské oči značně subjektivní. Například u první z Nokií E7, kterou jsme měli v redakci k dispozici, jsme si zpočátku vadou nebyli zcela jisti, dokud nedorazil druhý bezvadný exemplář. Nyní je jasné, že v tomto případě se o vadu jedná, a proto v reklamačním řízení trvejte na svém a požadujte její uznání.
O výskytu defektních displejů jsme včera informovali také české zastoupení Nokia, zatím stále čekáme na vyjádření.