O přenositelnosti mobilních čísel víme vše (až na cenu)

Eurotel včera oznámil zajímavá fakta týkající se přenositelnosti čísel v mobilních sítích. Určitě vás bude zajímat, kdy bude přenositelnost možná, co všechno bude muset zákazník udělat. A hlavně: víme, jak při hovoru poznáte, že volané číslo je v úplně jiné síti, než bylo dřív.
Přenositelnost čísel v mobilních sítích (Mobile Number Portability) bude v České republice spuštěna 15. ledna 2006. Co tomuto termínu předcházelo? V únoru 2005 byl Poslaneckou sněmovnou schválen zákon o elektronických komunikacích. V březnu zákon vyšel a v květnu vstoupil v platnost. V červenci bylo zahájeno připomínkovací řízení, jehož se zúčastnili všichni operátoři a na jehož základě ČTÚ vydal prováděcí předpis. Ten stanovuje konkrétní pravidla, jak bude přenositelnost probíhat.

Na webu Eurotelu již najdete nové Všeobecné podmínky (PDF). Začnou platit 1. prosince 2005 a obsahují potřebné změny související s přenositelností telefonních čísel.

Přenáší se číslo, ne služby

Přenositelnost bude mobilní operátory něco stát. Pro všechny tři to je asi miliarda korun, Eurotel své náklady odhaduje na 400 milionů. Podle zkušeností z evropských trhů využívají přenositelnosti asi 2 % zákazníků ročně. Na českém trhu se to odhaduje ma 2–3 % ročně.

Telefonní čísla budou uložena v referenční databází přenášených čísel, kterou vlastní dohromady všichni tři operátoři. Má centralizovanou architekturu, řešení má na svědomí HP a provozovatelem bude společnost CNPAC. Ta provozuje také centrální databázi pro přenositelnost čísel v pevných sítích. Objednávkový systém je postaven na straně jednotlivých operátorů a využívá jejich stávající procesy.

Je důležité uvědomit si, že v případě přenositelnosti jde jen o telefonní číslo, nikoli o služby. Stejně tak se netýká ani karty SIM, která je stále v majetku původního mobilního operátora, bonusových bodů, kreditu atd. Při přechodu k jinému operátorovi zákazník získá novou kartu SIM se stejným číslem, jaké měl doposud.

Nedotčeny zůstanou také všechny smlouvy s původním operátorem a z nich vyplývající závazky. Zákazník musí vždy nejprve ukončit smlouvu s opouštěným operátorem. V případě dotovaného telefonu nebo závazku na dobu určitou musí také uhradit případné závazky vyplývající s předčasného ukončení.

Práce na několik dnů až týdnů

Jak bude probíhat vlastní přechod na jiné číslo?

1. Zákazník se obrátí na nového operátora a podá u něj žádost o přenesení čísla.

2. Na základě této žádosti nový operátor vydá zákazníkovi tzv. Identifikační kód objednávky (PAC – Porting Authorization Code) a předá tento kód také opouštěnému operátorovi.

3. Zákazník s tímto kódem navštíví opouštěného operátora. Autorizuje se a dohodne se s ním na ukončení spolupráce.

4. Opouštěný operátor potvrdí novému operátorovi, že zákazník splnil své povinnosti a číslo lze přenést.

5. Nový operátor se následně se zákazníkem dohodne na datu samotného přenosu.

Celý tento proces bude trvat v závislosti na spolupráci zákazníka s operátory několik dnů, ve složitějších případech několik týdnů. Potom nastane den D, kdy má dojít k samotnému přenosu. Dojde k deaktivaci čísla u opouštěného operátora a k aktivaci u nového operátora.

K vlastnímu přenesení čísla dojde vždy v nočních hodinách mezi 0.00 a 6.00 ráno (mezi dvěma pracovními dny). Ve stejné době se v mobilních i pevných sítích nastaví správné směrování, aby se zákazník po přenesení všude správně dovolal a všichni se dovolali jemu. To platí i pro další služby – SMS, MMS apod. Zákazník si ráno v telefonu jen vymění původní kartu SIM za kartu nového operátora se stejným číslem. Číslo na předplacených kartách se převádí úplně stejně jako u paušálních programů.

Počet přechodů není nijak omezen. Kdyby vás to bavilo, můžete přecházet tam a zpět, zpět a tam. Eurotel sdělil, že má kapacitu převést až tři tisíce čísel denně. Jen si je potřeba uvědomit, že operace nutné pro přenesení čísla jsou v podstatě stejné, jako když jednu smlouvu s operátorem ukončíte a následně založíte novou. Je v tom hodně byrokracie, kdy budete muset postupně navštěvovat oba operátory.

Jak se dozvíte, kam voláte?

Stále nevíme, kolik bude přenesení čísla stát. Jelikož ale zpoplatnění bude plně na novém operátorovi, očekáváme různé akční nabídky. Operátor bude chtít, abyste k němu přešli, takže se třeba nebude zdráhat poplatek odpustit, případně jej vyměnit za úvazek na dobu určitou. To jsou ale jen naše soudy, uvidíme, jaká bude skutečnost. Eurotel odhaduje své náklady na přenesení čísla na 300 Kč.

Od začátku, kdy se začalo mluvit o přenositelnosti čísel, visí ve vzduchu jedna důležitá otázka: jak se volající dozví, že číslo, na které volá, je v jiné síti, než do které přísluší? Už to víme. V takovém případě vám operátoři do sluchátka před započetím hovoru pustí šestisekundovou hlásku informující o změně sítě volaného. Tuto hlásku bude možné deaktivovat. Síť, která přísluší ke konkrétnímu číslu, bude možné zjistit i dalšími způsoby: textovkou, přes web, infolinku.

Využijete možnosti přechodu se stejným telefonním číslem k jinému operátorovi?

Diskuze (141) Další článek: Několik nových základen pro CDMA

Témata článku: , , , , Mobil, Důležitá otázka, Přenos, MOBI, Pře, Miliarda korun, Ukončení spolupráce, Opouštěný operátor, Identifikační kód,