Služba Nejbližší tento měsíc definitivně končí, výhodné volání mezi pevnou a až čtyřmi mobily bude za pár dní minulostí.
Zatímco Vodafone a T-Mobile zavádějí služby zaměřené na komunikaci mezi rodinou a přáteli, náš třetí operátor se vydává opačnou cestou. Alespoň co se týče zvýhodněného volání v podobě programu O2 Nejbližší, který byl prezentován jako služba vhodná především pro rodiny. Kdo by náhodou nevěděl, tak celé to fungovalo následujícím způsobem - k pevné lince bylo možné přidat až čtyři mobilní čísla (včetně předplacených karet), která si pak mezi sebou mohla volat zdarma, paušál byl účtován k jen pevné lince, přidaná mobilní čísla už nic neplatila.
I když měl tento program pro zapojená paušální čísla závažný nedostatek (volání zdarma bylo uplatněno až po vyčerpání tarifních minut či kreditu), existovali i zákazníci, kteří ho označovali za „jedinou rozumnou službu, díky které si drželi pevnou linku“. Třeba jako jeden z našich čtenářů, jenž nás na zrušení služby upozornil a zároveň nám poskytl dopis, který od O2 obdržel. Podle webu operátora nebylo možné službu Nejbližší aktivovat už 1. prosince loňského roku, přičemž zákazníkům, kteří měli v tu dobu službu aktivní, bude rovněž od 1. února zrušena. Alespoň tak se to píše v dopisu, který operátor svým zákazníkům poslal.

Dopis, který zákazníci obdrželi nabízí sice několik alternativ, žádná z nich ale Nejbližší nenahradí
Operátorovi ale nemůžeme nic vyčítat, jelikož si už při spuštění Nejbližších 1. prosince 2006 zakotvil do podmínek, že se jedná pouze o zkušební provoz. A ten měl skončit a také skončil 31. prosince 2007. „Je škoda, že O2 Nejbližší končí, dokázala dokonale využít výhodu operátora - vlastnictví pevné i mobilní sítě. Čekal jsem, že do budoucna bude Telefónica O2 spojovat pevné a mobilní služby, ale mýlil jsem se“, stěžuje si náš čtenář a dále dodává: „Pro nás i pro naše známé bylo spojení pevné linky a předplacených karet zajímavá kombinace. Díky zrušení služby ode dneška migruje i druhá půlka rodiny k Vodafone a službě Kamarádi“. S tímto tvrzením se nedá než souhlasit, takto se dříve dalo například pořídit starším rodičům pevnou a navíc si v rodině volat zdarma, což se mnoha lidem vyhovovalo.
Pro úplnost ještě přidávám tabulku cen nyní už zrušené služby Nejbližší:
Počet čísel ve skupině | měsíční poplatek | za jedno mobilní číslo | volání v rámci skupiny |
pevná linka a 1 mobilní číslo | 357,00 Kč | 357,00 Kč | 0 Kč |
pevná linka a 2 mobilní čísla | 476,00 Kč | 238,00 Kč | 0 Kč |
pevná linka a 3 mobilní čísla | 535,50 Kč | 178,50 Kč | 0 Kč |
pevná linka a 4 mobilní čísla | 595,00 Kč | 148,75 Kč | 0 Kč |
Tyto alternativy za zrušené Nejbližší nabízí O2 v dopise svým zákazníkům:
- Volám - tarif s 800 volnými minutami na pevnou linku za 581,91 Kč měsíčně
- Přátelé - bezplatné zvýhodnění k pevné přinášející slevu ve výši 10 % na volání do pevné i mobilní sítě. Slevu je možno uplatnit až na pět čísel
- Volej domů - neomezené volání (po vyčerpání volných minut nebo kreditu) až na 3 čísla ve vlastní síti, jedno z nich může být i pevná linka. Nabídka je dostupná pro paušální i předplacené zákazníky O2. Poměrně komplikovaný ceník naleznete v této bleskovce
„Kombinace uvedených služeb Vám umožní volat za srovnatelnou cenu se službou O2 Nejbližší“, tvrdí operátor v dopise. Já bych to tak jasně neviděl, vzhledem k tomu, že u Nejbližších bylo možné do skupiny přidat předplacené karty a eliminovat tak nevýhodu spočívající v nutnosti před voláním zdarma vyčerpat všechny volné minuty nebo kredit u kreditních tarifů. Dle mého soudu prostě Nejbližší nedokáže kombinace jiných programů ve stejné cenové hladině nahradit.