O2 přibylo 70 tisíc zákazníků mobilních služeb. Firma udržela stabilní zisk

O2 přibylo 70 tisíc zákazníků mobilních služeb. Firma udržela stabilní zisk

O2 vydalo finanční výsledky za kompletní kalendářní rok 2019. Operátor loni utržil celkem 38,76 miliardy korun a meziročně navýšil provozní zisk (EBITDA) o 13 % na 12,62 miliardy korun. Za růstem zisku stojí zejména výrazné úspory na provozních nákladech a zároveň rostoucí tržby z internetové televize a mobilních dat. Společnosti se dařilo lehce navýšit výnosy rovnoměrně v oblastech mobilních i fixních služeb, hospodařila s provozní marží 32,6 %.

Tržby z mobilních služeb v ČR nadále tvoří více než polovinu celkových výnosů. Konsolidovaný čistý zisk na konci roku 2019 meziročně stagnoval na hodnotě 5,46 miliardy korun. Vliv investic do růstových oblastí realizovaných v roce 2018 v kombinaci s novou produktovou nabídkou se projevil ve výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2019, kdy podle operátora čistý zisk vzrostl meziročně o 16,7 %.

Finanční ukazatele Rok 2019 Rok 2018 Meziroční změna

Provozní výnosy

- mobilní výnosy v ČR

- fixní výnosy v ČR

- výnosy na Slovensku

38 760 mil. Kč

20 211 mil. Kč

11 136 mil. Kč

7 647 mil. Kč

37 996 mil. Kč

19 956 mil. Kč

10 757 mil. Kč

7 485 mil. Kč

+2,0 %

+1,3 %

+3,5 %

+2,2 %

Celkové náklady

- z toho provozní náklady

26 211 mil. Kč

7 665 mil. Kč

26 981 mil. Kč

8 198 mil. Kč

-2,9 %
-6,5 %
EBITDA 12 619 mil. Kč 11 163 mil. Kč +13,0 %
EBITDA marže 32,6 % 29,4 % +3,2 p. b.
Čistý zisk 5 460 mil. Kč 5 448 mil. Kč +0,2 %

V oblasti mobilních služeb zůstává podle počtu zákazníků O2 českou operátorskou dvojkou – na konci roku jeho služeb využívalo 5,858 milionu zákazníků. Do tohoto objemu operátor započítává i M2M karty (tedy SIM karty provozované v zařízeních IoT) a od loňska i tzv. „mrtvé duše“, tedy více než 3 měsíce nepoužívané předplacené karty, které se deaktivují až po roce. Stejnou metodiku k započítávání zákazníků nicméně podle O2 používají i další dva síťoví operátoři, a tak jsou čísla nyní lépe porovnatelná.

Klepněte pro větší obrázek

Zákazníků paušálních služeb na konci roku bylo 3,249 milionu, počet zákazníků mobilních předplacených služeb dosáhl dohromady 1,965 milionu, zatímco počet M2M SIM karet (Machine to Machine) činil 644 tisíc. Poměr paušálních zákazníků proti předplacenkářům (po očištění o M2M karty) byl 62 : 38. Meziročně se počet zákazníků mobilních služeb (mimo M2M) zvýšil o 69 tisíc. Markantní meziroční nárůst o 106 tisíc zákazníků na 443 tisíc zaznamenal operátor u služby O2 TV, mírně rostl i fixní internet (připojení přes kabel i vzduchem).

Na závěr zajímavosti z mobilního provozu: 77 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, více než dvě třetiny mobilů podporuje technologii 4G LTE. Větší porce dat v tarifech FREE+, O2 NEO a O2 Data spolu s nárůstem počtu zákazníků s chytrým telefonem s podporou 4G LTE přispěly v roce 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 30 %.

Určitě si přečtěte

Články odjinud