O2 přilákalo 20 tisíc nových zákazníků mobilních služeb a navýšilo zisk

O2 vydalo kumulované finanční výsledky za první tři čtvrtletí letošního roku. Operátor za devět měsíců utržil 28,62 miliardy korun a meziročně navýšil provozní zisk (EBITDA) o necelých 12 % na 9,32 miliardy korun. Za růstem zisku stojí zejména výrazné úspory na provozních nákladech. Společnosti se dařilo lehce navýšit výnosy rovnoměrně v oblastech mobilních i fixních služeb, hospodařila s provozní marží 32,6 %.

Tržby z mobilních služeb v ČR nadále tvoří více než polovinu celkových výnosů. Konsolidovaný čistý zisk po devíti měsících roku 2019 poklesl meziročně o 4,6 % na 4,023 miliardy korun, když vyšší investice v roce 2018 vedly k nárůstu odpisů hmotného a nehmotného majetku. Ty se však již pozitivně projevily na výsledcích samotného třetího kvartálu, ve kterém se pokles čistého zisku zpomalil na -1,5 %.

Finanční ukazatele 9M 2019 9M 2018 Meziroční změna

Provozní výnosy

- mobilní výnosy v ČR

- fixní výnosy v ČR

- výnosy na Slovensku

28 615 mil. Kč

15 006 mil. Kč

8 123 mil. Kč

5 665 mil. Kč

28 209 mil. Kč

14 822 mil. Kč

8 027 mil. Kč

5 524 mil. Kč

+1,4 %

+1,2 %

+1,2 %

+2,6 %

Celkové náklady

- z toho provozní náklady

19 379 mil. Kč

5 700 mil. Kč

19 950 mil. Kč

6 065 mil. Kč

-2,9 %
-6,0 %
EBITDA 9 318 mil. Kč 8 342 mil. Kč +11,7 %
EBITDA marže 32,6 % 29,6 % +3,0 p. b.
Čistý zisk 4 023 mil. Kč 4 217 mil. Kč -4,6 %

V oblasti mobilních služeb zůstává podle počtu zákazníků O2 českou operátorskou dvojkou – na konci září jeho služeb využívalo 5,617 milionu zákazníků, tedy o 20 tisíc víc než v polovině roku. Do tohoto objemu operátor započítává i M2M karty (tedy SIM karty provozované v zařízeních IoT) a od letoška i tzv. „mrtvé duše“, tedy více než 3 měsíce nepoužívané předplacené karty, které se deaktivují až po roce. Stejnou metodiku k započítávání zákazníků nicméně podle O2 používají i další dva síťoví operátoři, a tak jsou čísla nyní lépe porovnatelná.

Klepněte pro větší obrázek

Zákazníků paušálních služeb bylo ve sledovaném „třičtvrtěletí“ 3,215 milionu, počet zákazníků mobilních předplacených služeb dosáhl dohromady 1,963 milionu, zatímco počet M2M SIM karet (Machine to Machine) činil 439 tisíc. Poměr paušálních zákazníků proti předplacenkářům (po očištění o M2M karty) byl 62 : 38. Markantní meziroční nárůst o 70 tisíc zákazníků na 406 tisíc zaznamenal operátor u služby O2 TV, rostl i fixní internet (připojení přes kabel i vzduchem).

Na závěr zajímavosti z mobilního provozu: 75 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, 64 % všech telefonů podporuje technologii 4G LTE. Větší porce dat obsažená v tarifech FREE spolu se zájmem zákazníků o tarify O2 Data s měsíčním objemem dat 4 až 20 GB a nárůst počtu zákazníků s chytrým telefonem podporující technologii 4G LTE přispěly v prvních devíti měsících 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 30 %.

Diskuze (20) Další článek: Samsung na SDC 2019 oznámil výherce designové soutěže Next Galaxy Designs

Témata článku: , , , , , , EBITDA, Free, Meziroční změna, Operátor, Zak, Nový zákazník, Výnos, Machine, Zisk, Mil, Česká republika, MOBI, Slovensko, Internet, Mobilní služba, Zákazníci