Od 1. dubna 2018 musí být všechna nově prodávaná vozidla v EU vybavená systém eCall. Propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Výsledkem má být zvýšení bezpečnosti, kdy si vůz sám zavolá pomoc v případě nehody. V roce 2014 si nehody v EU vyžádaly 25 700 obětí a nový systém by měl snížit tento počet asi o 10 %.
Pojem nově prodávaná vozidla může být trochu matoucí a je nutné jej uvést na pravou míru. Pokud automobilka prodává svůj vůz před 1. dubnem, může jej prodávat bez tohoto systému i po tomto datu. Když ale udělá facelift nebo novou generaci a tu uvede na trh po 1. dubnu 2018, musí vůz tento systém obsahovat. Toto se týká nejen osobních automobilů, ale i lehkých užitkových vozů do 3,5 tuny.
Pasivní až do okamžiku problému
Systém eCall je velmi zjednodušeně mobilní telefon, který v případě problémů zavolá na linku 112, která je dostupná z celé EU, a zároveň sdělí centru pro tísňová volání GPS polohu. Způsoby aktivace jsou dva: buď posádka vozu sama stiskne SOS tlačítko a spojí se s linkou 112, nebo systém sám vyhodnotí havárii a kontaktuje centrum sám (aktivace airbagů atd.)
Odpůrci poukazují na to, že vůz bude sledovatelný doslova na každém metru. Systém je ale navržen tak, aby byl po celou dobu vypnutý (přesněji jeho mobilní část), aktivuje se až v případě havárie.
Předchůdce
Nápad na zřízení obdobného systému vznikl v tehdejším Československu již daleko dříve. Patent byl registrovaný v roce 1972 a o deset let později prošel testovacím provozem systém AUTOVOC. Do ostrého provozu se však nedostal. K určení polohy vozidla se používaly rádiové vlny a systém dokázal přivolat záchrannou službu, Veřejnou bezpečnost, či technickou pomoc motoristům.

Palubní jednotka systému AUTOVOC (zelenavlna.cz)
Zdroj: Czech Space Portal
eCall krátkodobě ponechává v paměti poslední GPS polohy a směr pohybu. Tato data pak fungují jako černá skříňka pro pozdější vyšetřování, ale mají i důležitou úlohu v přesném nasměrování pomoci. U nehody na dálnici je nezbytně nutné znát směr pohybu a tím pádem bude jasné, jestli se nehoda na D1 stala směrem z Brna nebo do Brna. Ve zprávě pro záchranáře se přenáší nejen GPS poloha a směr pohybu, ale i počet zapnutých bezpečnostních pásů (ten by měl ideálně odpovídat počtu pasažérů), VIN kód vozidla (záchranáři budou vědět, jestli budou lidi vyprošťovat z malého vozu nebo obřího SUV) a čas incidentu.
Vzhledem k tomu, že většina moderních vozů už obsahuje většinu senzorů a GPS, nemusela být integrace „krabičky“ tak náročná. GPS anténa a akcelerometr může být pro eCall sdílený s tím, co má auto už v základu. Vybavenější vozy často mají i SIM pro on-line navigaci, případně komunikaci se servery výrobce, takže u některých modelů stačil na integraci eCall pouhý update softwaru. Horší situace čeká vozy, které jsou v tzv. spartánské výbavě. Tady bude muset být celek řešen samostatně a komplexně. Musí tedy přečkat havárii a nerozbít se, automatika musí správně vyhodnotit, kdy vůz skutečně havaroval a kdy došlo jen k prudkému brždění atd.
Stručné představení eCall:
SIM, která nemusí být pouze na záchranu
Volání linky 112 je možné z telefonu i bez SIM, ale posílání dat už SIM potřebuje. Tzv. „spící“ SIM bude součástí eCall systémů, ale dá se toho využít i jinak. Když už v autě bude modul pro SIM, mohou operátoři, případně výrobci aut z této situace těžit. Auto tak může dělat třeba Wi-Fi hotspot, komunikovat se servisem, se asistenční službou atd. Těch možností je skutečně mnoho.
SIM je poměrně běžnou součástí dražších vozů, teď ale bude všude, tak proč toho nevyužít? Mohli byste auto na dálku ovládat, v zimě se jej předehrát, nebo třeba dostat oznámení, že je auto odtahováno. eCall se tohoto způsobu využití přímo netýká, ale potenciál je obrovský. Na druhou stranu, pokud bude SIM aktivní pro přenášení dat, není pak možné deklarovat, že systém eCall nebude možné vystopovat.
Jde o sekundy
Nejdůležitější parametr eCallu je rychlosti. Po autonehodě dostane dispečink data za 14 až 17 sekund a může rychle reagovat. Pak může záchranný systém pomocí klasického hovoru kontaktovat posádku vozidla, navigovat je v první pomoci, nebo zjistit, kolik lidí je zraněných atd. Hovor probíhá skrze reproduktory a mikrofon ve vozidle, technicky se bude nejčastěji využívat integrovaného systému handsfree, nebo bude muset být součástí systému eCall. Důležitá je také automatika, která pomoc přivolá sama, pokud se nehoda stane na odlehlém místě a posádka není schopná zavolat pomoc sama, může oznámení nehody trvat i dlouhé desítky minut, než zavolá pomoc někdo v okolí.
Věřme tedy, že ke zneužití nedojde, a že systém zachrání lidské životy tím, že se k nim záchrana dostane v čas.
Co na to operátoři
Jako poskytovatel služby pro příjem volání na 112 jsme loni zajišťovali implementaci příjmu e-callu do celorepublikového systému 112. Co se týká případné komerční nabídky, nemáme zatím nic konkrétního.
Lucie Jungmannová, tisková mluvčí O2
Systém eCall vnímáme velmi pozitivně, protože jeho účelem je ochrana zdraví a životů lidí. T-Mobile již eCall implementoval do svých systémů a úspěšně otestoval. eCall je autonomní bezpečnostní systém a je nedílnou součástí auta – o jeho struktuře a technologických parametrech tedy rozhodují výrobci automobilů. Pokud jde o SIM ve vozech s nabídkou mj. datových služeb, T-Mobile od listopadu 2016 nabízí unikátní službu Chytré auto, kterou o rok později rozšířil o WiFi verzi umožňující vytvoření WiFi sítě v autě prostřednictvím nového OBD zařízení.
Miloš Kamarýt, bezpečnostní expert T-Mobile