Od hada ke Star Wars

Hraní her v telefonech se z okrajové zábavy stalo populárním prostředkem trávení volného času. Vzpomeňme na zásadní herní hity.

Mobilní hry nebyly odjakživa součástí výbavy telefonů, v dřívějších dobách nebyly v telefonech vůbec obsaženy a pokud ano, byly považovány skoro jako nutný doplněk výbavy. Za několik let existence mobilních telefonů prošly bouřlivým vývojem, který je změnil na aplikace využívající hardwarové možnosti mobilů (akcelerometr, vibrace, reproduktory, speciální herní platformy, 3D akcelerátory apod.).

Had vyrostl do 3D

Historie mobilních her se začala psát v okamžiku vývoje stále nejrozšířenější herní aplikace a tou je Java ME, neboli Java Micro Edition. Java je aplikace, kterou běžně používáte na stolních počítačích, avšak v mobilním případě se jedná o upravenou verzi pro menší elektronická zařízení (proto je ve jménu slovíčko Micro). Právě díky této technologii je hraní her na mobilech realitou.

Za touto šikovnou aplikací stojí vývojáři ze Sun Microsystems, kteří s ní přišli jako první. Tehdy ji pojmenovali jako Java 2 Platform a odtud se vzala zkratka, jež dnes hojně používáme J2ME (Java 2 Micro Edition).

První seznámení s mobilní hrou zažili majitelé telefonu Nokia 5110, v níž byly obsaženy hned tři hry. První a zároveň dodnes nejrozšířenější hrou byl Snake, česky Had. Naprosto jednoduchý herní koncept, který pochopil každý, se okamžitě uchytil. Dnes již tato hra registruje přes miliardu hráčů po celém světě.

S populárním hadem jsme se poté mohli setkat i na dalších mobilních telefonech Nokie. Dočkali jsme se i záludností, jako například na Nokii 3310, v jejímž hadovi byly kladeny různé překážky do labyrintu a bylo možno i nabourat do zdi a objevit se následně na druhé straně.

Ostatně podobné hybridy můžeme vidět i v dnešní době, například v loňském roce jsme si mohli zahrát hru Hungry Snake od vývojářů z DS Effects, kteří se pokusili oživit tuto zmírající klasiku a převedli tak populárního hada do 3D prostředí. Bohužel s touto hrou ovace u hráčů nesklidili a troufám si říci, že hráči se raději navrátili k původní hře. Ať už z nostalgie, jako třeba já, a nebo jen prostě ze stále neutuchající závislosti na této hře.

Zbývající část článku si můžete přečíst v Mobilitách 11/2008, které vyjdou už tento čtvrtek 20. listopadu. Předplatitelé časopisu k němu mají přístup již nyní – stačí kliknout na následující odkaz.

Další článek: Emporia Life: seniorský mobil v redakci (video)

Témata článku: , , Herní aplikace, Bouřlivý vývoj, Nutný doplněk, War, Star Wars, Sun Microsystems, Herní koncept