Už téměř polovina nově prodávaných smartphonů na celosvětovém trhu obsahuje OLED displej, přesněji 49 %. Vyplývá to z analýzy výzkumné společnosti Counterpoint Research. Proti prvnímu pololetí roku 2020 to představuje nárůst o 20 procentních bodů. Masovému rozšíření přispělo použití OLED displejů na všech iPhonech (kromě SE) od generace iPhone 12.
Podíl smartphonů s OLED displejem na celosvětovém prodeji smartphonů dosáhl v prvním čtvrtletí 2023 rekordních 49 %, což je nárůst z 29 % v prvním čtvrtletí 2020, podle Global Handset Model Sales Tracker společnosti Counterpoint Research, zveřejněného v březnu 2023.
Displej je jedním z klíčových kritérií, podle kterých se spotřebitelé rozhodují při nákupu smartphonu. OLED panel poskytuje lepší zážitek ze sledování než LCD (či jeho varianta IPS) – nabízí lepší pozorovací úhly, hlubší černou a také delší výdrž baterie spolu s dalšími funkcemi (Always on displej, vestavěná čtečka otisků atd.).
Buď OLED, nebo 5G
Výrobci používají OLED displeje převážně ve vyšších třídách zařízení, kde mohou využít vlastností ve prospěch celkového designu zařízení, které pak může mít menší tloušťku, zakřivené hrany nebo dokonce v posledních letech flexibilní displeje. Není proto velkým překvapením, že v prvním kvartálu letošního roku dosáhl podíl OLED displejů u telefonů v cenové hladině nad 250 dolarů úctyhodných 94 %. LCD displeje mají místo už jen v opravdu levných telefonech v kategorii zhruba do 6 tisíc korun.

Po uvedení iPhonů 12 na podzim roku 2020 začal podíl smartphonů s OLED displejem prudce narůstat. Rychlé tempo růstu se ale zhruba po roce zase zbrzdilo. Svůj podíl na tom mělo zdánlivě nesouvisející opatřování telefonů 5G konektivitou. Od roku 2021 se 5G připojení dostává čím dál častěji i do nižších cenových pater, zhruba tam, kde začínají i telefony s OLED displejem.
Právě kvůli tlaku na co nejnižší koncovou cenu nebylo pro výrobce možné, aby se při zachování cenovky na požadované hladině v telefonu objevila 5G konektivita a zároveň OLED displej. Buď by telefon musel být dražší, anebo jedna z těchto dvou věcí musí ustoupit. Výrobci tak častěji „obětovali“ právě OLED displej ve prospěch 5G modemu. Místo toho se pak v telefonech s cenou okolo pěti šesti tisíc začaly zase vracet IPS panely a nezřídka se stávalo, že 5G telefon ze stejné řady mohl být v jiných ohledech hůře vybavený, než jeho (často stejnojmenný) 4G sourozenec.
Výrobci Androidů podíl OLED spíše snižují
Counterpoint Research uvádí, že téměř polovina 5G smartphonů prodaných po celém světě byla z velkoobchodního cenového pásma pod 400 USD, z nichž ovšem 50 % mělo LCD displeje. Zatímco v pásmu nad 400 USD byl podíl 5G telefonů s LCD displejem v 1. čtvrtletí 2023 pouze 1 %. Další trend už směřuje spíše k tomu, že konektivita bude korelovat s typem panelu, respektive pokud bude telefon pouze 4G, bude mít LCD (IPS) displej a naopak drtivá většina 5G smartphonů by měla být vybavena OLED displejem.
Z pohledu výrobců je, jak už bylo řečeno, největším zastáncem OLED panelů Apple, který jej má ve všech iPhonech kromě SE. Mezi velkými čínskými hráči zvýšilo adopci OLEDů pouze Xiaomi, a to na 51 % v 1. čtvrtletí 2023 z pouhých 18 % v 1. čtvrtletí 2021, k čemuž mu pomohly oblíbené smartphony řady Redmi Note s OLED panely.
Naopak Samsung v průběhu let svůj podíl v používání OLED displejů snižuje, aktuálně na 41 %. Důvodem je velká část prodávaných levnějších zařízení z řady Galaxy A, kde používá LCD. Využití OLEDů pokleslo také u Oppo, sesterské Vivo se drží meziročně na zhruba stejné úrovni 40 %. Ještě nižší podíl (36 %) vykazuje další příbuzná značka Realme.