Operátoři musí nově uvádět reálnou rychlost mobilního i pevného internetu

Operátoři musí nově uvádět reálnou rychlost mobilního i pevného internetu

Od 1. ledna 2021 platí novela tzv. všeobecného oprávnění, kterým Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ukládá operátorům a poskytovatelům internetových služeb povinnost uvádět ve smlouvách přesnou a reálně dosažitelnou rychlost internetového připojení. Nařízení se vztahuje na služby pevného i mobilního internetu. Pokud bude rychlost v praxi nižší, může zákazník službu z tohoto důvodu reklamovat.

Nová terminologie

Nově jsou závazné rychlostní parametry povinně odvozovány od inzerované rychlosti: u pevného internetu nesmí být běžně dostupná rychlost ve smlouvě stanovena jako nižší než 60 % inzerované rychlosti, a minimální rychlost jako nižší než 30 % inzerované rychlosti. Samotná inzerovaná rychlost pak nesmí být vyšší než rychlost maximální, tedy rychlost daná například typem technologického řešení. U mobilních služeb musí být maximální rychlost realisticky dosažitelná v dané lokalitě v reálných provozních podmínkách s dostatečnou úrovní signálu vně budov.

Pevný internet

Následně se pro možnost reklamace ze strany zákazníka posuzují dva typy odchylek od stanovených rychlostí. Tzv. velkou trvající odchylkou je u pevného internetového připojení pokles skutečně dosahované rychlosti pod stanovenou hodnotu běžně dostupné rychlosti souvisle po dobu delší než 70 minut. Tzv. velkou opakující se odchylkou jsou alespoň tři poklesy nejméně na 3,5 minuty v časovém úseku 90 minut. 

Mobilní internet

U mobilního internetu je velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut. Při rozlišování mezi službou mobilní a službou poskytovanou v pevném místě bude ČTÚ vycházet z toho, jaký charakter služby uvádí její poskytovatel.

 

Inzerované rychlosti bude muset služba dosahovat 90 % dne. V opačném případě se zákazník může s reklamací obrátit buď na svého poskytovatele, nebo rovnou na ČTÚ. Úřad uvádí, že nechce jít hned od začátku cestou sankcí, ale spíše na nedostatky upozorňovat. Podle jeho statistik používá pevné připojení k internetu v Česku 3,3 milionu zákazníků, k mobilnímu internetu se připojuje 10,3 milionu lidí. Z toho zhruba 420 tisíc připojení připadá na služby typu FWA (Fixed Wireless Access), tedy například pevné LTE vzduchem atd.

Diskuze (18) Další článek: Tušíte, jaká data ukládá vaše auto? Policie ze systému vytáhla nahrávku hlasu a vyřešila vraždu

Témata článku: Operátoři, Internet, ČTÚ, Mobilní internet, Pevný internet vzduchem, Reklamace, Internetové připojení, Vztah, FWA, Poskytovatel, Pokles, Reálná rychlost, Odchylka, Česká republika


Určitě si přečtěte

Garmin Pay funguje skvěle, ale jak do hodinek dostat i věrnostní karty?
Filip Kůžel
Bezkontaktní platbyChytré hodinkyGarmin
Huawei Mate X2 je nejlepší skládačka současnosti. Ale co je jí to platné...
Filip Kůžel
Kauza HuaweiOhebný displej
Zkoumáme první selfie kameru schovanou v displeji. Převládají rozpaky
Filip KůželMartin Miksa
Selfie v displeji
Vybíráme 13 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu

Vybíráme 13 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 13 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až čtrnáct tisíc korun

Jan Láska | 26

Jan Láska
Střední třídaSmartphonyNákup a ceny
Možná ho máte i vy. Nejprodávanějším mobilem roku 2020 je...
Jan Láska
ŽebříčkyStatistika
T-Mobile ztratil 140 tisíc zákazníků, mizí mu předplacenkáři. Na tržbách si ale polepšil
Jan Láska
StatistikaHospodaření a financeT-Mobile
O tom, jak DxO zadupal špičkový Samsung. Kritika se cení, ale nesmíte při ní dělat chyby
Filip KůželJan LáskaMartin Miksa
DxOMarkTýden mobilně