Operátoři musí uvádět reálnou rychlost internetového připojení. Pohlídá je ČTÚ

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dohlédne na to, zda operátoři a poskytovatelé internetu dodržují rychlosti připojení proklamované ve svých nabídkách. Podle předsedkyně Rady ČTÚ Hany Továrkové už se nesmí stát, že u služby s udávanou rychlostí 100 Mbit/s je reálně tato rychlost dostupná jen několik minut denně.

Podle novelizovaného nařízení platného od 1. ledna 2021 budou muset operátoři stanovit přesnější rychlostní parametry poskytovaných služeb, a to jak u pevného, tak i mobilního internetu. Pokud se reálná služba do parametrů nevejde, budou ji moci zákazníci reklamovat jako výpadek.

Součástí smluv jsou kromě inzerované (obchodní) rychlosti i další dva důležité parametry – hodnoty minimální a běžně dostupné rychlosti. Dosud nemusely být tyto údaje nijak provázány, poskytovatelé si mohli rozptyl nastavit prakticky libovolně a hodnota minimální rychlosti mohla být i zlomkem rychlosti inzerované. Skutečný výkon služby tak mohl být velmi rozkolísaný, přesto zákazník ve většině případů neměl moc šancí nekvalitní službu reklamovat.

Čtyři rychlosti a dvě odchylky

Nově budou muset být závazné rychlostní parametry povinně odvozovány od inzerované rychlosti: u pevného internetu nesmí být běžně dostupná rychlost ve smlouvě stanovena jako nižší než 60 % inzerované rychlosti, a minimální rychlost jako nižší než 30 % inzerované rychlosti. Samotná inzerovaná rychlost pak nesmí být vyšší než rychlost maximální, tedy rychlost daná například typem technologického řešení.

Následně se pro možnost reklamace ze strany zákazníka budou posuzovat dva typy odchylek od stanovených rychlostí. Tzv. velkou trvající odchylkou bude pokles skutečně dosahované rychlosti pod stanovenou hodnotu běžně dostupné rychlosti souvisle po dobu delší než 70 minut. Tzv. velkou opakující se odchylkou budou alespoň tři poklesy nejméně na 3,5 minuty v časovém úseku 90 minut.

U mobilního internetu bude velkou trvající odchylkou pokles skutečně dosahované rychlosti pod 25 % inzerované rychlosti v intervalu delším než 40 minut. Velkou opakující se odchylkou pak pokles pod 25 % inzerované rychlosti po dobu nejméně 2 minut v časovém úseku 60 minut.

Při rozlišování mezi službou mobilní a službou poskytovanou v pevném místě bude ČTÚ vycházet z toho, jaký charakter služby uvádí její poskytovatel. Službu, u které nebude poskytovatel omezovat možnost jejího využití za pohybu, bude chápat jako službu mobilní. Naopak v případě, že poskytovatel omezí dostupnost služby za pohybu, případně naváže její odběr na konkrétní adresu, půjde o službu v pevném místě.

Příklad posuzování parametrů rychlosti:

Bude-li poskytovatel nabízet službu přístupu k internetu v pevném místě s inzerovanou rychlostí 100 Mbit/s, pak hodnota běžně dostupné rychlosti bude muset být ve smlouvě stanovena na konkrétní hodnotu vyšší nebo rovnou 60 Mbit/s, a minimální rychlost na hodnotu vyšší nebo rovnou 30 Mbit/s.

Jako příklad předpokládejme, že v konkrétní smlouvě (na službu s inzerovanou rychlostí 100 Mbit/s) je běžně dostupná rychlost stanovena na 80 Mbit/s a minimální rychlost na 50 Mbit/s. Velkou trvající odchylkou, zakládající možnost reklamovat nedostatečnou kvalitu služby, by pak byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s souvisle po dobu delší než 70 minut.

Velkou opakující se odchylkou by byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s třikrát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, v časovém úseku 90 minut. Jakýkoli pokles skutečně dosahované rychlosti pod 50 Mbit/s (tj. pod stanovenou hodnotu minimální rychlosti) by pak byl výpadkem služby.

Zdroj: ČTÚ, Monitorovací zpráva 9/2020

Diskuze (32) Další článek: Úplně jiný svět. Takhle Xiaomi prodává mobily v miliardové Indii

Témata článku: , , , , , , , , Rychlost, Poskytovatel, Internetové připojení, Stanovit, Reálná rychlost, Minimální rychlost, Předsedkyně, Moc šancí, Rada ČTÚ, Pokles, Odchylka