Operátoři na nože: Vodafonu se nelíbí podmínky přenositelnosti

Operátoři na nože: Vodafonu se nelíbí podmínky přenositelnosti

Oskar Vodafone vydal provokující tiskovou zprávu, která kritizuje některé postoje ČTÚ a konkurenčních operátorů k problematice přenositelnosti mobilních čísel. Je kritika oprávněná? Eurotel ostrou reakcí jednoznačně říká ne. Operátoři se nedokázali dohodnout mezi sebou, hádka proto pokračuje veřejně.

Kapitoly článku:


Nedávno spuštěná přenositelnost bez vážnějších problémů funguje již druhým týdnem. Zdá se, že všechno funguje podle pravidel ČTÚ, zákazníci spokojeně přecházejí se svými čísly ke konkurenci, operátoři se snaží nalákat zákazníky nové a udržet si ty stávající. Za přenos čísla se neplatí nic nebo jen symbolická koruna. Tento zdánlivě poklidný stav ale nedá spát Vodafonu – stávající podmínky přenositelnosti jsou podle něj nevýhodné pro zákazníky.

Bitva první: náklady na přenos

Včera v podvečer jsme obdrželi rozsáhlou tiskovou zprávu od Oskara Vodafonu, kde popisuje svůj postoj ke stávajícím podmínkám přenositelnosti. Výtky směřují především k Českému telekomunikačnímu úřadu a také ke konkurenčním operátorům.

Jedním trnem v Oskarově oku jsou náklady na přenos čísla a cena pro zákazníka za tuto službu. Přečtěte si první část tiskové zprávy:

Oskar Vodafone se obrátil na Český telekomunikační úřad s žádostí o stanovení přiměřené výše poplatků účtovaných mezi mobilními operátory za přenesení mobilního čísla. Oskar Vodafone požaduje, aby poplatek zahrnoval pouze ekonomicky oprávněné náklady přímo spojené s procesem přenesení konkrétního mobilního čísla. Zároveň chce pro zákazníky docílit zjednodušení a zrychlení procesu přenášení mobilních čísel.

Za každého zákazníka, který přenáší své mobilní číslo k novému operátorovi by měl „přejímající“ operátor zaplatit poplatek sjednaný ve smlouvě o propojení telekomunikačních sítí „opouštěnému“ operátorovi. Tento poplatek by měl pokrývat pouze přiměřené přírůstkové náklady vynaložené opouštěným operátorem v rámci přenosu mobilního čísla a nesmí svou výší odrazovat zákazníky od přenesení čísla k jinému operátorovi. Do dnešního dne se mobilní operátoři navzájem na výši poplatku neshodli. Návrhy jednotlivých operátorů se pohybují v rozmezí od méně než 100 Kč až do více než 2 500 Kč za jedno přenesené číslo. Oskar Vodafone naléhavě žádá Český telekomunikační úřad, aby v co nejkratším možném termínu stanovil jednotný poplatek, který by nenarušoval hospodářskou soutěž a byl nákladově orientovaný. Současná právní nejistota na straně mobilních operátorů vážně komplikuje podmínky přenášení mobilních čísel pro celou řadu zákazníků.

Přestože operátoři stanovili cenu za přenesení čísla dočasně v rozmezí 0 až 1,- Kč, je zcela zřejmé, že pokud náklady z tohoto poplatku mezi operátory budou rozhodnutím regulačního úřadu nastaveny příliš vysoko, dojde k výraznému zhoršení podmínek týkajících se přenositelnosti čísel. Mobilní operátoři totiž budou nuceni provést úpravy, a to buď v podobě zvýšení koncových cen za přenesení čísla nebo zhoršení jiných podmínek (nebudou moci nabízet další výhody jako jsou vyšší subvence mobilních telefonů či jiné balíčkové výhody týkající se volných nebo zlevněných minut a SMS).

Zpráva plná rozhořčení svědčí o probíhajících bojích mezi ČTÚ a ostatními operátory. Cítíme, že Oskar Vodafone neměl při jednáních dostatečnou sílu pro prosazení svých názorů a rozhodl se své názory filtrovat přes média. Nic proti tomuto kroku nenamítáme, ale poslechli jsme si názor konkurenčních operátorů.

Než jsme se stačili ozvat Eurotelu, přišel už e-mail s reakcí na Oskarovo vyjádření. Na výši nákladů pro přenesení čísla mezi operátory má Eurotel takový názor:

Mezioperátorský poplatek měl být všemi operátory stanoven na základě skutečných nákladů, což se také stalo. V žádném případě se netýká zákazníků, natož aby je odrazoval od využívání přenositelnosti. Náklady všech operátorů vynaložené na projekt přenositelnosti se pohybují přes jednu miliardu korun. Není možné, aby přijímající operátor na těchto nákladech neparticipoval. Pak by náklady spojené přenesením čísla dopadly i na zákazníky, kteří tuto službu nikdy nevyužili.

U T-Mobilu jsme se zeptali přímo. Operátor v podstatě sdílí názor s Eurotelem. Stanovisko Oskar Vodafonu, že „současná právní nejistota na straně mobilních operátorů vážně komplikuje podmínky přenášení mobilních čísel pro celou řadu zákazníků“, je podle T-Mobilu zcela nesmyslné. Přenositelnost čísel bez problémů funguje a ani neshody mezi operátory ohledně výše nákladů na přenášení čísel nemohou způsobit omezení nebo zdražení služby. Podmínky pro zákazníky zůstanou stejné. Je v zájmu operátora přejímat zákazníky konkurenci a tak i nadále budou moci využívat nízkého poplatku za přenos i zvýhodněných akcí navíc.

MobilMania komentuje

Spor o výši nákladů se rozhořel ještě před tím, než k samotnému spuštění přenositelnosti mobilních čísel došlo. Oskar Vodafone ocenil své náklady na proces přenosu čísla na necelou stokorunu. Eurotel ale na dva tisíce a podobně na tom byl i T-Mobile. Kde je pravda, to ví pouze sami operátoři. Náklady by měly být nicméně jednotné pro všechny tři operátory a zaneseny v předpisu ČTÚ.

Základní otázkou ovšem zůstává, kdo tyto předepsané náklady bude platit. Podle pravidel stanovených ČTÚ si může poplatek za přenesení čísla od zákazníků účtovat pouze přijímající operátor. A vzhledem k zavedeným cenám poplatků na přenos čísla pro zákazníky je jasné, že si operátoři musí účty mezi sebou vyřídit sami.

Nebojíme se toho, že by se poplatky za přenesení čísla v budoucnu zvedly na neúnosnou úroveň. Spíše bychom očekávali, že nadále zůstanou pouze symbolické, protože je přece v zájmu samotných operátorů „přetáhnout“ zákazníky od konkurence. A to i přesto, že budou tito zákazníci vzhledem k nákladům vzniklým na přenositelnost pro operátora chvíli proděleční. Brzy by se taková investice měla přece vrátit. Při poplatku ve výši dvou tisíc korun to ale bude za podstatně delší dobu než při stokoruně. 

Přenositelnost sami usilovně testujeme a rozhodně nemáme pocit, že by současný napjatý stav mezi operátory nějak komplikoval podmínky přenášení mobilních čísel zákazníkům, jak tvrdí ve své tiskové zprávě Oskar Vodafone. Je svatou pravdou, že by se spor měl co nejdříve dořešit, ale nemyslíme si, že by mohly vyšší operátorské poplatky na přenos čísla nějak zásadně ovlivnit podmínky přenositelnosti pro koncového zákazníka. Není ovšem v naší moci objektivně rozhodnout, jak vysoké poplatky by měly být.


Boj není zdaleka u konce. V druhé kapitole vyzve Oskar Vodafone do názorové bitvy ještě dvakrát - v otázkách platby sankcí u zákazníku se smlouvou na dobu určitou a rychlosti procesu přenositelnosti.

Určitě si přečtěte

Články odjinud