Čeští operátoři pomáhali v době koronavirové pandemie, každý z nich připravil na nekritičtější období krize nějakou zvýhodněnou nabídku. Nejplošnější zásah měla akce s neomezenými mobilními daty operátorů O2 a T-Mobile. Právě tito dva hráči zveřejnili v uplynulých dnech své hospodářské výsledovky za první čtvrtletí. Z nich vyplývá, že pandemie tato čísla nestačila výrazněji ovlivnit, větší dopad bude ale nejspíš zaznamenán za aktuálně probíhající druhý kvartál.
T-Mobile
K 31. březnu 2020 využívalo mobilní služby T-Mobile téměř 6,3 milionu zákazníků, operátor tak zůstává českou mobilní jedničkou. Má ovšem menší podíl paušálních zákazníků k předplacenkářům než zbylí hráči – 57 % z celkového počtu tvoří smluvní zákazníci, 42 % majitelé předplacených karet. Počet M2M SIM karet meziročně vzrostl o 14 % na 512 tisíc a představuje 8 % z celé zákaznické báze. Pokud nepočítáme právě M2M karty pro zařízení internetu věcí, ubylo T-Mobilu meziročně zhruba 10 tisíc „lidských“ zákazníků.
Zákazníci podle služeb
(v tisících) |
Q1 2019 |
Q1 2020 |
Meziroční změna
(zaokrouhleno)
|
Zákazníci – mobilní služby |
6 186 |
6 267 |
1,3 % |
Tarifní |
3 580 |
3 602 |
0,6 % |
Předplacené karty |
2 156 |
2 153 |
-0,1 % |
M2M |
449 |
512 |
14,0 % |
Noví zákazníci – mobilní služby |
-2 |
2 |
n/a |
Tarifní |
21 |
11 |
-47,6 % |
Předplacené karty |
-32 |
-20 |
n/a |
M2M |
10 |
12 |
20,0 % |
Zákazníci – fixní broadband |
274 |
350 |
27,7 % |
Zákazníci – TV |
101 |
171 |
69,3 % |
Koronavirová krize začala v Česku až na samém konci sledovaného období (cca ve druhé polovině března), přesto se zvýšený síťový provoz výrazněji promítl i do kumulativních výsledků celého kvartálu. Počet volaných minut se meziročně zvýšil o 9,9 %, počet SMS o 45,8 % na 1,4 miliardy. Celkový datový provoz vzrostl meziročně o 60 %, objem čistě mobilních dat se ve srovnání se stejným obdobím 2019 více než zdvojnásobil.
Spotřeba |
Q1 2019 |
Q1 2020 |
Meziroční změna
(zaokrouhleno)
|
Minuty (milion) |
2 934 |
3 224 |
9,9 % |
SMS (milion) |
973 |
1 419 |
45,8 % |
Data (TB) – mobilní síť |
15 566 |
32 666 |
109,9 % |
Data (TB) – konvergované služby |
65 396 |
104 646 |
60,0% |
-
Mobilní data zahrnují mobilní datové tarify + Pevný internet bez drátu
-
Mobilní a pevná data zahrnují mobilní datové tarify + Pevný internet bez drátu + Pevný internet vzduchem + Pevný internet do zásuvky
Operátor si tím pádem nemůže stěžovat ani na špatný hospodářský výkon. Byť nabídl některé služby se zvýhodněním nebo zdarma, utržil za sledovaný kvartál 6,815 miliardy korun, což je meziroční nárůst o více než 3 %. Provozní zisk (EBITDA) vzrostl proti stejnému období loni o více než 2 % na 2,805 miliardy korun. Firma tak vykázala tradičně vysokou provozní (hrubou) marži 41 %.
O2
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5,862 milionu, O2 je tak zůstává druhým největším mobilním operátorem. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3,259 milionu, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1,945 milionu, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc. Podíl paušálních zákazníků (bez M2M karet) činil 63 %. Pokud nepočítáme M2M karty pro internet věcí, ztratil operátor meziročně 35 tisíc „lidských“ zákazníků.
Pevné služby (v tisících) |
1Q 2019 |
2Q 2019 |
3Q 2019 |
4Q 2019 |
1Q 2020 |
Pevné hlasové linky |
505 |
490 |
477 |
462 |
446 |
Fixní vysokorychlostní internet |
811 |
822 |
830 |
835 |
840 |
Placená televize |
363 |
383 |
406 |
443 |
459 |
Mobilní služby (v tisících) |
1Q 2019 |
2Q 2019 |
3Q 2019 |
4Q 2019 |
1Q 2020 |
Celkem mobilních zákazníků |
5 563 |
5 597 |
5 617 |
5 858 |
5 863 |
Zákazníci smluvních služeb |
3 185 |
3 199 |
3 215 |
3 249 |
3 259 |
Zákazníci předplacených služeb |
2 055 |
1 970 |
1 963 |
1 965 |
1 945 |
Zákazníci M2M služeb |
324 |
429 |
439 |
644 |
658 |
Ani O2 si nemůže stěžovat na špatný hospodářský kvartál. Tržby firmy (včetně slovenské dcery) vzrostly meziročně téměř o 4 % na 9,6 miliardy korun a provozní zisk (EBITDA) se zvýšil dokonce o 6,5 % na 3,1 miliardy korun. Hrubá marže činila 32,3 %. Operátor uvádí, že růst mohl být ještě vyšší, nebýt poklesu příjmů za roamingové služby a snížení příjmů z některých kanálů (např. kamenné prodejny) kvůli omezení pohybu osob. Operátor vyčíslil svoji pomoc během koronavirové krize na 384 milionů korun.
Finanční ukazatele |
1Q 2020 |
1Q 2019 |
1Q20/1Q19 |
Provozní výnosy |
9 590 |
9 249 |
+3,7% |
- mobilní výnosy v ČR |
4 904 |
4 840 |
+1,3% |
- fixní výnosy v ČR |
2 954 |
2 629 |
+12,4% |
- výnosy na Slovensku |
1 767 |
1 839 |
-3,9% |
Celkové náklady |
6 534 |
6 354 |
+2,8% |
z toho provozní náklady |
2 013 |
1 900 |
+6,0% |
EBITDA |
3 096 |
2 906 |
+6,5% |
EBITDA marže |
32,3% |
31,4% |
0,9 p.p. |
Čistý zisk |
1 268 |
1 236 |
+2,6% |